EkonomiKOBİ’ler kârlı büyüdü

KOBİ’ler kârlı büyüdü

28.08.2008 - 00:24 | Son Güncellenme:

İSO ikinci 500 kuruluşlarının 2006’da yüzde 30.4 olan dönem kâr ve zarar toplamındaki reel artış, 2007’de yüzde 73.5’e yükseldi. İkinci 500’deki firmalar, ilk 500’den daha yüksek performans gösterdi

KOBİ’ler kârlı büyüdü

İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO), Türkiye’nin 500 büyük sanayi kuruluşunu izleyen “İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2007 Yılı Raporu”nda birinci sırayı Graniser Granit aldı. Graniser Granit’i Küçüker Tekstil ve Edirne Yağ Sanayi izledi.
İSO Başkanı Tanıl Küçük, 2007 yılı ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu çalışması sonuçlarını düzenlediği basın toplantısıyla açıkladı. İkinci 500 içinde özel kuruluşların sayısının 495’e ulaştığını söyleyen Küçük, kamu kuruluşu sayısının ise 9’dan 5’e gerilediğine dikkat çekti.
2007 yılında ikinci 500 kapsamındaki özel kuruluşlarda, sabit fiyatlarla toplam satışlar yüzde 6.1, üretimden satışlarda yüzde 8.7 oranında artış oldu. Buna göre, ikinci 500 içinde yer alan özel kuruluşlarda, 2007 yılında, toplam satışlarda ve üretimden satışlardaki artış bir önceki yılın gerisinde kaldı. Aynı durum ilk 500 içindeki büyük sanayi kuruluşlarında da gözlendi. 

Üretimden satışlar
2007 yılında ikinci 500 kapsamındaki özel kuruluşlarda üretimden satışlar yüzde 8.7, birinci 500 içindeki kuruluşlarda ise yüzde 4.5 oranında arttı. Böylece birinci 500 sanayi kuruluşunun üretim artışı yıllık ortalamanın altında kalırken, ikinci 500 sanayi kuruluşunun üretim artışı yıllık ortalamanın üstünde oldu.
İkinci 500 kapsamındaki sanayi kuruluşlarının daha önceki yıllarda yüzde 1’ler civarında olan gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYİH) payı, 2007’de yüzde 0.8’e geriledi.
2007’de ikinci 500 büyük sanayi kuruluşunun yarattığı katma değer, Türkiye sanayi sektörü katma değerinin yüzde 4.1’i oranında olurken, bu oran birinci 500 sanayi kuruluşu için yüzde 25.5 oldu. Buna göre, 1000 büyük sanayi kuruluşu Türkiye sanayi sektörü katma değerinin yüzde 26.6’sını yarattı.

Katma değer artışı
Dönem kâr ve zarar toplamında, ikinci 500 içindeki özel kuruluşlarda, 2006 yılında yüzde 30.4 olan dönem kâr ve zarar toplamındaki reel artış, 2007’de yüzde 73.5’e yükseldi. Katma değerde ise ikinci 500 kapsamındaki özel kuruluşlarda 2006 yılında sabit fiyatlarla yüzde 12.1 olan net katma değer artış oranı, 2007’de yüzde 16.2’ye, yüzde 6.2 olan brüt katma değer artışı da yüzde 11.1’e yükseldi.
İkinci 500’ün, ilk 500’den daha yüksek bir performans göstermesine karşın, iki grubun da üretimden satışlar ve toplam satışlardaki artış oranları 2006’nın gerisinde kaldı.
2007 yılında, Türkiye’nin genel ihracatı yüzde 25.3 artarken, ikinci 500 içindeki sanayi kuruluşu ihracatındaki artış yüzde 24.6 oldu. İkinci 500 sanayi kuruluşu 2006 yılında Türkiye ihracatının yüzde 7.3’ünü gerçekleştirirken, 2007’de bu oran yüzde 7.2 oldu.
İhracatın sektörel dağılımına göre, 2007’de ikinci 500’ün ihracatında, tekstil, giyim, deri ve ayakkabı sektörü yüzde 36.2’lik bir payla ilk sırada yer aldı. Metal eşya, makine ve teçhizat sanayi ise yüzde 14.8’lik bir oranla ikinci sırada yer aldı.

44 firma, ilk 500’den geldi

Haberin Devamı

2007’de, ikinci 500 büyük sanayi kuruluşu listesine 136 yeni firma katıldı. 136 kuruluşun 44’ü, 2006’da birinci 500 listesindeyken, 2007’de ikinci 500 kapsamına geriledi. 92 kuruluş ise ikinci 500’e dışarıdan dahil oldu.
Çalışan sayısı bir önceki yıla göre yüzde 2.2 artarken, bu oran ilk 500’de ise yüzde 3.6 oldu. İkinci 500 özel kuruluşlarda 2006 yılında satış gelirlerinin yüzde 8.8’i çalışanlara ödenirken, bu oran 2007’de yüzde 9.1’e yükseldi. Varlık finansmanında 2006’da yüzde 53.9 olan toplam borç payı, 2007’de yüzde 51.6’ya geriledi.
495 özel kuruluşun 440’ı kâr ederken, 55’i zarar etti. Satış kârlılık oranı da yüzde 5.5’e çıktı. Kuruluşların üretime tahsis ettikleri toplam varlıklar karşılığında ekonomiye ne kadar net ilave kıymet yarattıklarını gösteren ekonomik kârlılık yüzde 15.8 oldu.

KOBİ’ler kârlı büyüdü



KOBİ’ler kârlı büyüdü