28.12.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Kapasite artırımı ve yeni model yatırımlarının meyvelerini toplamaya başlayan Hyundai Assan, son dönemde gerek iç pazar gerekse de Avrupa’daki talebin güçlü olmasıyla birlikte üretim ve ihracatta rekorlara imza atmaya hazırlanıyor. Hyundai Assan, talebe yetişebilmek için ek düzenlemelerle kapasitesinin yaklaşık 10 bin adet üzerine bile çıktı.
i10 modelinin yanı sıra yeni nesil i20’nin bu yıl içinde üç kapısı Sport ve 5 kapılı crossover görünümlü Active versiyonlarını da üretmeye başlayan Hyundai Assan, üç vardiya ile talebe yetişmeye çalışıyor. Bu sayede yıllık üretim kapasitesi olan 215 bin adedin de üzerine çıkan fabrika, yılı toplamda 226 bin 500 adetlik üretimle kapatacak. Hyundai Assan, bunun için üç vardiyada farklı düzenlemelerin yanı sıra üretim sürecinde de bir takım geliştirmeler yapmış.
Ürettiği araçların yüzde 89’unu ihraç ederek, “ürettiği araçları en yüksek oranda ihraç eden fabrika” olarak da bir rekora imza atacak Hyundai assan, 200 bin 777 adetlik ihracat yapmış olacak.
En fazla binek
Aynı zamanda bu yıl “en çok binek otomobil üretimi gerçekleştiren” ikinci fabrika olacak Hyundai Assan, yurtdışına en çok otomobil ihraç eden fabrikalar sıralamasında da ikinci konumda bulunuyor.
Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, üretimlerini yıl başındaki plana göre yüzde 5 oranında artırdıklarını, ihracatta da yüzde 13’lük bir artış kaydettiklerini söylerken, “Avrupa’daki talep artışı nedeniyle fabrikamızda rekor seviyede araç üretimi gerçekleştirip, yine aynı şekilde en yüksek seviyede ihracat rakamına ulaştık. Bunu da Türk otomotiv endüstrisinde ihracatın daraldığı bir ortamda gerçekleştirdik. 2015 yılında gerçek anlamda kırılmadık rekor bırakmadık” ifadesini kullandı. Önümüzdeki dönemlerde planladıkları çalışmalarla daha da büyümeyi arzu ettiklerini belirten Göker, “Kapasite artırımı ve yeni model konusunda girişimlerimiz de devam ediyor” dedi.
Fabrikanın ilk 11 ayda en çok araç gönderdiği ülke, İngiltere oldu. Toplamda 39 bin 129 adetle ilk sırayı alan İngiltere’yi 31 bin 117 adetle Almanya ve 22 bin 846 adetle de İtalya izledi. Bu üç ülkeye adet bazında en çok ihraç edilen modelse i10 oldu.
25.yılda bin yerli
Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker, iç pazarda kendileri açısından rekor sayıda “yerli araç” satışı yaptıklarına da dikkat çekerek, “Türkiye’deki 25. yılımızda 25 bin adet i10 ve i20 modelini Türk tüketicisiyle buluşturmuş olacağız. Yıl sonunda 50 bin adedin üzerinde bir satış rakamına ulaşacağız ve böylece sattığımız araçların yarısını Türkiye’de üretmiş olacağız” diye konuştu.
Geçen yıla göre perakende satışlarını yüzde 35 oranında artırdıklarını, toplam satışlarında perakende oranının yüzde 70’e yükseldiğini söyleyen Göker, “Bireysel satışları artırmak için önümüzdeki yıllarda da yoğun çalışmalar içinde olacağız” ifadesini kullandı.
İlginin kurbanı
Eylül ayında satışına başlanan Hyundai Tucson modelinde istedikleri adetlere ulaşamadıklarını, 5 bin adet olarak yaptıkları planlarını 3 bin 500 civarına çektiklerini anlatan Göker, “Tucson, Türkiye de dahil 30’dan fazla Avrupa ülkesinde 85 bin adedi geçerek ilk tanıtımda en çok ilgi gören Hyundai modeli olmayı başardı. Avrupa’daki bu ilgi de, yeterli araç almamızı zorlaştırdı. Bu yüzden ilk hedefimize ulaşamadık” dedi.
Jaguar ve Land Rover, modellerinin yanı sıra showroom konseptini de tamamen yenilemeye başlarken, bu yeni konsepte uygun Türkiye’nin ilk showroomu açıldı. Yeni konsepte sahip dünyada da sayılı showroomlar arasında yer alan ve “ARCH Concept” olarak adlandırılan Jaguar Land Rover showroomu, Borusan Oto Avcılar bünyesinde oluşturuldu.
Avcılar açılan ve Türkiye’nin ilk Jaguar Land Rover dual tesisi özelliğini taşıyan showroom, Jaguar ve Land Rover markalarına aynı çatı altında satış ve servis hizmeti verecek. Tesisin, Avrupa dahil pek çok ülkede diğer bayilere örnek teşkil edeceği bildirildi. Borusan Oto Genel Müdürü Uğur Sakarya, 3.5 milyon TL’lik yatırımla gerçekleştirilen tesisin, showroom tasarımı, kafeteryası, servis müşteri kabul ve araç teslim alanlarıyla Jaguar ve Land Rover markalarının müşterilerine yakışan bir yer olduğunu ifade etti.
Yenileri yolda
Jaguar Land Rover yatırımlarının süreceğini kaydeden Sakarya, 2016’da Ankara ve Adana-Mersin bölgesinde, 2017 yılı başlarında da İstanbul’da inşa edecekleri ikinci tesisle devam edeceğini belirtti.
Jaguar Land Rover Genel Müdürü Simay Alsan ise özellikle Jaguar’da hedeflerinin büyük olduğunu, 2020 yılında hedeflerinin yıllık 3 bin adetlik satışa ulaşmak olduğunu kaydetti. Alsan, 2017 yılı sonuna kadar Türkiye’deki tüm yetkili satıcılarında ARCH konseptine geçileceğini de sözlerine ekledi.
Bu yıl “sıfır kilometre” yeni araç satışında yaşanan hareketlilik, ikinci el satışlarına da yansıdı. TÜİK verilerine göre ilk 10 ayda ikinci el pazarında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15’lik artış yaşandı ve 3 milyon 576 bin adet oldu.
DOD Perakende Müdürü Erol Gündoğan, ikinci el pazarındaki artışa paralel bir gelişim yaşadıklarına dikkat çekerek, “2015 yılında geçirdiğimiz iki genel seçim ve kurlarda meydana gelen dalgalanmaya rağmen, ikinci el pazarında eylül haricinde düşüş yaşanmadı. Ekim ayındaki yüzde 12’lik artışla pazar toplamda yüzde 15.1’lik artış yakaladı. Diğer aylarda da hakim olan yükseliş trendinin yıl sonuna kadar süreceğini, toplamda 4 milyon 435 bin adetle kapanacağını tahmin ediyoruz” dedi.
İtalyan süper spor otomobil üreticisi Lamborghini, uzun bir aradan sonra SUV sınıfındaki ilk temsilcisini yollara çıkarmak için hazırlıklarını sürdürürken, minik ipuçları vermeyi de ihmal etmiyor.
Hummer’a benzerliği uzun süre tartışılan “LM” modelinin üretimini 1993’te sonlandırdıktan sonra, pazarda bu tip araçlara olan ilginin artmasıyla tekrar SUV planları yapmaya başlayan Lamborghini, konsept olarak sergilediği “Urus” için hazırlıklarına devam ediyor. 2018 yılında piyasaya sunulacağı belirtilen Urus’un çok iddialı olacağını kaydeden markanın Ar-Ge Bölümü’nün patronu Maurizio Reggiani, aracın, özellikleri açısından “hiçbir rakibi olmayacağı”nı ve tamamen kendi sınıfını yaratacağını söylüyor.
Urus’un 0’dan 100 km/s hıza 4 saniyenin altında bir sürede çıkabilecek özellikte olacağının altını çizen Reggiani, gövdesinin de rakiplerine göre daha hafif olacağının ipuçlarını veriyor. Audi’nin çift turbo beslemeli 4.0 lt V8 motorunu kullanacaklarını da belirten Reggiani, ancak bu motorda Urus’a özel değişiklikler yapacaklarını, böylece 600 HP’den fazla güç üreten ve muhteşem çekişe sahip bir araç yaratacaklarını vurguluyor.