20.10.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Türkiye’deki İsveçli firmaların yüzde 89’u önümüzdeki üç yılda yeni yatırım yapmayı planlıyor. İstanbul İsveç Başkonsolosluğu’nda düzenlenen basın toplantısında Türkiye’deki yatırım ortamına ilişkin raporun sonuçlarını açıklayan İsveç Türkiye Ticaret Baş Müşaviri Erik Friberg, raporun sonuçlarının çok pozitif olduğunu söyledi.
Raporun 1 Temmuz - 16 Ağustos tarihlerini kapsayan bir zaman diliminde hazırlandığını dikkat çeken Friberg, 15 Temmuz darbe girişimine rağmen İsveçli firmaların büyük kısmının Türkiye’deki yatırımlarını orta vadede artırmaya devam etme kararında olduklarını bildirdi.
Türkiye’de 400’e yakın marka ile faaliyet gösteren İsveçli şirketlerin 85 üst düzey yöneticisinin görüşlerine başvurularak hazırlanan “Türkiye İş Ortamı Araştırması” konulu raporunda Türkiye ekonomisinin büyümesini sürdüreceği ve istihdamın artacağı yönünde görüşlere yer veriliyor.
İstanbul İsveç Başkonsolosu Therese Hydén ve İsveç Türkiye Ticaret Baş Müşaviri Erik Friberg’in birlikte açıkladığı rapora göre İsveçli şirketler Türkiye’de sadece kalıcı olmayı değil, büyümeyi de hedefliyor.
Faal olmaya devam
Şirketlerin yüzde 80’i kısa vadede, yüzde 89’u ise önümüzdeki 3 yıl içerisinde Türkiye’deki yatırımlarına devam etmeyi planlıyor. Yine orta vadede, yüzde 92’si cirolarını artırmayı hedefliyor; yüzde 87’si ise orta ile çok yüksek arasında değişen derecelerde karlılık artışı bekliyor. Bu pozitif tablo istihdam artışını da beraberinde getirecek.
Araştırma raporunda 79 şirketi temsilen 85 üst kademe yöneticinin 1 Temmuz - 16 Ağustos 2016 tarihleri arasında bildirdiği görüşleri yer alıyor. Araştırmaya katılanların büyük kısmını H&M, IKEA, Volvo, Spotify, Ericsson, Oriflame ve Tetrapak gibi küresel ölçekte ciroları 1 milyar Euro’yu aşan şirketler oluşturdu.
İsveç Başkonsolosu Therese Hydén, “Türkiye yüksek potansiyele sahip bir G20 ülkesi, aynı zamanda bazı zorlukları da bünyesinde barındıran bir pazar. Zorlu bir yaz dönemi geçirdi ancak hem Türk halkı hem de yerli ve yabancı yatırımcılar güçlü bir kararlılık göstererek bu dönemin hızla atlatılmasını sağladı. 400’e yakın marka ile Türkiye’de hayli aktif olan İsveç sermayesinin bu araştırma vasıtasıyla ortaya koyduğu sonuçlar da, şirketlerin Türkiye’de faal olmaya devam edeceklerini ve pazara güven duyduklarını tasdik etmiş oluyor” dedi.
Büyüme bekliyorlar
Rapora göre, Türkiye’de faaliyet gösteren İsveçli şirketlerin yüzde 95’i önümüzdeki üç sene içerisinde faaliyet gösterdikleri sektörün büyüyeceğine inanıyor. Yüzde 96’sı yine orta vadede Türkiye’deki faaliyetlerini artırmayı ya da aynı seviyede korumayı planlıyor. Orta vadede katılımcıların yüzde 92’si cirolarının artacağını, yüzde 87’si ise orta ile çok yüksek arasında değişen derecelerde karlılık beklentisi içinde olduklarını belirtiyor. Bu olumlu görüşler, 2016 beklentilerini de kapsıyor.
Araştırmaya katılan İsveçli firmalar Türkiye’de 23 binden fazla kişi istihdam ediyor. Sektör büyümesi, ciro ve karlılık beklentisi, İsveçli şirketler için personel artışını da beraberinde getirecek. Gelecek üç yıllık orta vadeli dönemde, şirketlerin yüzde 67’si personel sayısını artıracak. Ek olarak, katılımcıların yüzde 64’ü Türkiye’deki nitelikli yönetici sayısının yüksek veya çok yüksek olduğuna inanıyor ve bu nitelikli işgücünün kendileri için bir fırsat olduğunu düşünüyor.
Yüzde 89’u yeni yatırım yapacak
Şirketlerin çizdiği pozitif resim yeni yatırımları da kapsıyor. İsveçli firmaların yüzde 89’u gelecek 3 yıl içerisinde Türkiye’ye yatırım yapmayı sürdürecek. Başlıca yatırım alanları ise, yüzde 67 ile personel, yüzde 45 ile ofis, yüzde 32 ile IT altyapısı ve yüzde 20 ile imalat ve imalat ekipmanları olacak. Bununla birlikte Türkiye’de üretim tesisi bulunan firmaların yüzde 50’si de mevcut tesislerine üç yıl içinde ek yatırım yapacak.