22.04.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Avrupa’da emisyon skandalı sonrasında tüketiciler, hükümetlerin de zorlamasıyla dizel otomobillere olan ilgisini yitirmeye başlarken, Türkiye’de halen bu motor türüne karşı sevgi sürüyor. Sıfır kilometre otomobil satışlarının halen yüzde 50’den fazlası dizel motorlu otomobillerden oluşurken, ikinci elde de bu tercihin öne çıktığı görülüyor.
Otomotiv sektörünün en büyük veri ve analiz şirketi Cardata, Türkiye’deki 650 otomobil bayisinde gerçekleştirdiği, yaklaşık 3 milyon adetlik ikinci el araç satışının incelenmesiyle ortaya çıkan “Türkiye’nin İkinci El Haritası”nı açıkladı. İkinci el otomotiv pazarında satışa sunulan tüm modeller hakkındaki verilere en kolay ve en çabuk şekilde ulaşılmasını sağlayan Cardata’nın araştırmasına göre, 2018’de tüketicilerin ikinci eldeki tercihi; dizel motor, manuel şanzıman ve sedan karoserli otomobil kombinasyonundan oluştu.
Yüzde 65’i buluyor
Araştırma ile Türkiye ikinci el pazarının adeta röntgenini çektiklerini dile getiren Cardata Türkiye Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Geleneksel olarak yaptığımız bu stratejik veri paylaşımıyla otomotiv sektörünün geneline ışık tutarken, ikinci eldeki eğilimleri de ortaya koyarak, tüketicilerin satın alma planlamalarına katkı sağlamayı hedefliyoruz” dedi.
Benzinli motor + manuel şanzımanlı araçlar yüzde 18.8’lik, benzin + otomatik araçlarsa yüzde 16.6’lık bir tercih oranına sahip. Araştırma sonuçlarına göre Türk tüketicisinin öncelikli tercihi yüzde 42.3’lük oranla sedan araç olurken, onu yüzde 30.7 ile hatchbackler izledi. Ayrıca araştırma kapsamında ikinci elde satılan araçların yaklaşık yüzde 44.5’inin beyaz, yüzde 22.7’inin gri ve yüzde 15.5’inin de siyah olduğu tespit edildi.
Türkiye’de Yılın Otomobili Corolla
Otomotiv Gazetecileri Derneği’nce(OGD) 2016 yılından bu yana yapılan “Türkiye’de Yılın Otomobili” yarışması, geçtiğimiz günlerde sonuçlandı. OGD üyelerinin değerlendirmesiyle bu yıl birincilik ödülü, Toyota Corolla’nın oldu ve “Yılın Otomobili” unvanına kavuştu.
Ödül töreninde bir konuşma yapan OGD Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Sandık, Türkiye’de Yılın Otomobili yarışmasının tüketiciler için yol gösterici özelliğine dikkat çekti. Törende “Türkiye’de Yılın Otomobili” ödülünü alan Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, otomotiv gazetecilerinin verdiği karardan büyük mutluluk yaşadıklarını söyledi. Bozkurt “Bütün otomobiller bir emeğin ürünü... Burada yarışan finale kalmamış olanlar dahil olmak üzere çok kıymetli emek ürünü otomobiller. Sembolik olarak birinin seçilmesi gerekiyordu. Bizler dahil olduk. Bence otomotiv sektörü kazandı” dedi. ‘Türkiye’de Yılın Otomobili” yarışması’nın ödül töreninde ayrıca Türk otomotiv sektörüne katkı sağlayanlara onurlandırmayı planlayan OGD, bu yılki özel ödülünü Türkiye’deki işbirliklerinin 50’nci yılını kutlayan Oyak Renault ve Renault Mais’e verdi.
En güncel haliyle yeniden Türkiye’de
Ford’un Avrupa pazarındaki en büyük SUV modeli olan Edge, yenilenmiş haliyle yeniden Türkiye’de satışa sunuldu.
Yeniden yorumlanan daha geniş ön ızgara, yeni tasarımlı farları ve stop lambalarıyla dikkat çeken araçta yeni jantlar, karartılmış arka camlar dikkati çekiyor. İçerideyse kişiselleştirilebilir dijital gösterge paneli, ısıtmalı ve soğutmalı ön koltuklar, ısıtmalı arka koltuklar ve dijital ses işlemcili 12 adet yüksek performanslı hoparlöre sahip 1.000 Watt’lık B&O ses sistemi bulunuyor.
Daha teknolojik
Yenilenen Edge’de, daha fazla teknolojik donanım bulunuyor. “Dur&Kalk” ve “Şerit Hizalama” özelliklerine sahip Adaptif Hız Kontrol Sistemi, İkincil Çarpışma Freni ve Acil Durum Manevra Destek sistemi de dahil olmak üzere kamera ve sensör destekli sürüş destek teknolojileri bunlardan bazıları. Yine kamera, sensor yardımıyla çalışan Dinamik LED Ön Far Sistemi, Yansıma Önleyici Uzun Far Asistanı ile geliştirilip Çarpışma Önleme Yardımcısı gibi destek sistemleri sürüş güvenliğine katkı sağlıyor.
Araçta 238 PS güç üreten gelişmiş 2.0 lt dizel motor, akıllı 4x4 çekiş sistemi ve yeni 8 ileri otomatik şanzıman varken, Edge’in fiyatı 585 bin 850 TL’den başlıyor.
Elektrikli ve hibritlere özel hafta
Türkiye’de daha geniş kitleleri elektrikli ve hibrit otomobillerle buluşturmak amacıyla İstanbul’da bir etkinlik düzenlendi.
Sektörün önde gelen markalarının bir araya geldiği etkinlikte, Nisan ayının üçüncü haftası “Elektrikli ve Hibrit Sürüş Haftası” olarak ilan edildi. Etkinliğe katılan otomobil meraklıları, ilk kez elektrikli ve hibrit araçları test etme fırsatı buldu.
Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD) öncülüğünde düzenlenen etkinliğe, Tesla, Toyota, Jaguar, BMW, Renault, Lexus gibi markalar elektrikli ya da hibrit modelleriyle katıldı. TEHAD Başkanı Berkan Bayram, ülkemizde henüz elektrikli ve hibrit otomobil deneyimi yaşamayan binlerce insan olduğuna dikkat çekerken, etkinliğin elektrikli modellerde test sürüş imkanı sunarak insanlarda bu araçlar konusunda yeni bir algı oluşturulmaya çalışıldığını söyledi.
“4 yıl önce Türkiye’de sadece 3 modelle temsil edilen elektrikli ve hibrit araçlar pazarı, 2019 yılına 31 modelle giriş yaptı. Bu pazarın yıl sonunda 40 modele ulaşması bekleniyor” dedi.