06.05.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Duygu Erdoğan - Türkiye’nin nisan ihracatı, 2020’ye göre yüzde 109 artışla, 18 milyar 766 milyon dolara ulaştı ve tüm zamanların en yüksek nisan ihracatı oldu. Bu ihracat aynı zamanda, Mart 2021’den sonra en çok ihracat yapılan ikinci ayı olarak tarihe geçti. Nisanda bir önceki yılın aynı ayına göre 25 sektör ihracatını artırdı. 9 sektör ise en yüksek aylık ihracat rekorunu kırdı.
Bu sektörler Kimyevi Maddeler ve Mamulleri, Elektrik Elektronik, Tekstil ve Hammaddeleri, Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri, İklimlendirme Sanayii, Madencilik Ürünleri, Çimento Cam Seramik ve Toprak Ürünleri, Halı ile Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller olarak sıralandı.
Halı ve yatta sıçrama
En güçlü artış performansına imza atan sektörler arasında ise yüzde 305 artışla 306 milyon dolara ulaşan Halı ve yüzde 280 artışla 110 milyon dolara ulaşan Gemi ve Yat sektörleri var.
Bir taraftan pandemiyle birlikte mobilya, halı, iklimlendirme gibi yapı içi değişimlerin etkisi; bir taraftan ise Türkiye’nin Avrupa başta olmak üzere pek çok coğrafya için güçlü bir tedarik merkezi olarak öne çıkması, küresel ticaretten alınan payı artırıyor. Bu dönemin öne çıkan sektörleri ilerleyen dönem için ise hedefi daha da büyütüyor.
Karayoluyla taşımak avantaj
Ege Su Ürünleri Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, dünyada artan lojistik maliyetlere dikkat çekerken özellikle denizyolu taşımacılığındaki sorunları hatırlattı. Girit, “Balık, yumurta grubunda, kanatlı etleri, süt ürünleri grubunda 2019’a göre yüzde 20 artış var. Artıştaki en önemli etkenlerden biri yeni pazarlar. Küresel taşımacılık fiyatları artarken, biz özellikle karayolu ile ulaşabileceğimiz her yere ulaştık” dedi.
Avrupa’da bizim gibisi yok
Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Jak Eskinazi, tekstilde özellikle medikal ürünlerin ihracatı çok teşvik ettiğini söyledi.
Nisan 2020’de tüm dünyada ticaretin dibe vurduğunu hatırlatan Eskinazi, “Bu nedenle karşılaştırmamızı 2019’a göre yapsak da, ihracatımızda artış olduğunu görüyoruz. Türkiye tekstilde dünyanın en önemli ülkelerinden. Çok güçlü bir altyapısı ve çeşitlendirmesi var. Avrupa’da hiçbir ülkenin bizim gibi yatırımı yok. Çok daha iyi olacağız. Tasarım kabiliyeti, pazarlara yakınlık önemli destek veriyor” dedi.
Gri taş modası kasıp kavurdu!
Normal koşullarda geçen 2019’a göre büyümedeki artışa dikkat çeken Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mevlüt Kaya, ‘dünya kontak kapattığı 2020’nin acısını çıkararak ürün alıyor’ yorumunu yaptı.
Kaya, “Aslında lojistikte sorunlar olmasa mevcut büyümemizin üzerinde yüzde 10 daha büyürdük. Ülkeler ciddi anlamda ürün alıyor. Doğal taş, en büyük silahımız. Moda olan her renk bu topraklarda var. Örneğin şu anda gri renk inanılmaz moda. Eskiden biri doğal taş ocağı açtığında ‘eyvah bu gri işe yaramaz’ dediği renk şimdi en çok talep gören renk” dedi.
Türk halısı uçuşa geçti
Güneydoğu Anadolu Halı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Kaplan, 2019 nisan ayına göre yüzde 20 ihracat artışları olduğunu anlatarak, “Parça halıda uluslararası ticaretin yüzde 70’i Türkiye’den karşılanıyor. Tüm halı kategorilerinde dünyada 2. ihracatçıyız. En büyük alıcımız Amerika” dedi.
İstanbul Halı İhracatçıları Birliği Uğur Uysal ise, “Bu artışın en büyük sebeplerinden biri de geciken sevkiyatların dünyada normalleşmeye gidilmesi ile birlikte normal seyrine dönmesi. Ardından ise insanların evde kalıp ev eşyalarını değiştirme ihtiyacı duyması” diye konuştu.
Yüksek teknoloji etkisi
Gemi yat ve hizmetleri ihracatındaki artış da dikkat çekmeyi sürdürüyor. Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği Başkanı Cem Seven, “Yüksek teknoloji ihtiva eden ve inovatif unsurlar barındıran ihracat yapmamızın başarımızda payı çok büyük” dedi.