20.08.2008 - 11:33 | Son Güncellenme:
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca tüketiciler için hazırlanan el kitabında, satın alınan mal ve hizmetin ayıplı olduğu fark edildikten sonra satıcıyla yapılacak ilk görüşmede nazik olunmasının, problemin çözümünde yarar sağlayacağı belirtiliyor.
AA muhabirinin edindiği bilgiye göre, Avrupa Birliğince finanse edilen, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Kalkınma Vakfı ile Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından ortaklaşa uygulanmaya konan Gıda Tüketicisini Koruma ve Bilinçlendirme Projesi devam ediyor.
Proje kapsamında hazırlanıp Konya’da vatandaşlara dağıtılan bilgilendirici yayınlar arasında yer alan Gıda Tüketicisi El Kitabı’nda ise “gıda güvenliği, bilinçli gıda tüketimi, tüketici hakları, tüketici mevzuatları” gibi çeşitli konularda vatandaşlar bilinçlendiriliyor. Beslenmenin insanın, barınma ve giyinme gibi en temel insan haklarından biri olduğu belirtilen el kitabında, devlete bu anlamda düşen asıl sorumluluğun her birey için yeterli gıda temin etmek ve bu gıdanın güvenli olmasını sağlamak olduğu belirtiliyor. Gelişen tarım teknolojilerinin gıda temininde karşılaşılan güçlükleri büyük oranda kaldırdığı ancak bu gelişmelerin insan sağlığını tehlikeye sokabilecek sorunları da beraberinde getirdiği ifade edilen el kitabında, şu bilgilere yer veriliyor:
“Tüketicinin çok önemli bir temel hakkı da satın aldığı mal ve hizmetin onun sağlığına zarar vermemesidir. Ayrıca satın aldığı mal ve hizmette aldatılmaması gibi diğer hakları da bulunmaktadır. Tüketicinin hak aramada adımlarında ise ilk yapması gereken, mal veya hizmeti veren yere müracaat etmesidir. Satın aldığınız herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı (kusurlu) olduğunu fark ettiğinizde, öncelikle o mal veya hizmeti aldınız satıcı veya sağlayıcı ile görüşmeniz gerekir. Özellikle bu müracaat esnasında nazik olunması, uygun bir dil kullanılması problemin çözümünde faydalı olacaktır. Bu müracaatın yazılı olması ve bir kopyasının da alınması önemlidir. Firmayla görüşmenizde; ’malın iadesi, yenisi ile değiştirilmesi, tamiri ya da malın özrü kadar değerinde indirime gidilmesi’ tercih haklarınızdan birini kullanabilirsiniz.”
El kitabında, her şeye rağmen sonuç alınamaması durumunda il merkezlerindeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri ya da yol göstermeleri için, tüketicinin korunmasına yönelik faaliyet gösteren dernek ve vakıflara başvuruda bulunulabileceği belirtiliyor. Bu tür durumlarda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketici Hattı “Alo 175”in de aranabileceği ifade edilen el kitabında; değeri 827 YTL’ye kadar olan mal ya da hizmetlere ilişkin şikayetler için Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine, tutarları daha yüksek olan mal ve hizmetler için ise Tüketici Mahkemeleri veya görevli Asliye Ticaret veya Asliye Hukuk Mahkemelerine müracaat edilebileceği vurgulanıyor.