EkonomiFutbola sponsor dopingi

Futbola sponsor dopingi

27.08.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Futbolda sponsorluk gelirlerinde artış yaşanıyor. Geçen yıl pandemi nedeniyle düşen gelirler bu yıl artışta. Süper Lig’de sponsorluk, medya ve reklam gelir pastasının yüzde 80’i dört büyük kulübe ait

Futbola sponsor dopingi

Hanife Baş Süper Lig’de yeni sezon başlarken, sponsorluklardaki değişimler de öne çıktı. Günümüz futbolunun en önemli gelirlerinden olan sponsorluklar geçen yıl pandemi nedeniyle düşerken bu yıl atağa kalktı.

Haberin Devamı

1 milyar TL oldu

Futbol ekonomisi uzmanı Tuğrul Akşar, sponsorluk, reklam ve medya gelirlerinin kulüplerin ticari gelirleri olarak adlandırıldığını ve Avrupa futbolunda toplam gelirin yüzde 20’sini Türkiye’de ise yüzde 15’i karşıladığını söyledi. Akşar, “Avrupa futbolunda bu gelirler 5 milyar euro’ya yaklaşırken, Süper Lig’de ise bu tutar pandemi etkisi ve ekonomik konjonktürdeki olumsuzluklarla birleşince yaklaşık yüzde 24’lük düşüş yaşadı. 1 milyar TL seviyesine geriledi. Bu tutar 2018-19 sezonu sonunda 1.3 milyar TL’ye kadar ulaşmış ve Türk futbol gelirlerinin neredeyse yüzde 30’una yaklaşmıştı” dedi. Süper Lig’de sponsorluk, reklam ve medya geliri pastasının yüzde 80’inin dört büyük kulübe ait olduğunu da dile getiren Akşar, “Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzonspor’un 2020 sezonu toplam ticari gelirleri 1.017 milyar TL’ye ulaşırken, bu gelirler içinde sponsor gelirlerinin payı ise yüzde 70 civarında. Yani bugün dört kulübün toplam sponsorluk gelirleri 712 milyon TL düzeyinde” bilgisini verdi.

Haberin Devamı

Önemli gelirlerden

Tuğrul Akşar, bugün bir futbol kulübü gelirinde ilk akla gelenin forma tedarik ve göğüs sponsorluğu olduğunu dile getirerek, şöyle konuştu: “Futbol ekonomisinde sponsorluk gelirlerinde ürün tedariğinde Adidas ve Nike önemli bir paya sahip. Puma da son dönemde atağa kalktı. Yine en önemli gelirlerinden birisi de lig ve stad sponsorlukları. Ülkemizde bu sezon Süper Lig isim sponsorluğu bulunmuyor. Geçmiş yıllarda daha çok kamusal ağırlıklı isim sponsorlukları vardı. Ziraat Bankası Federasyon Kupası ve Spor Toto Süper Lig gibi. Bunun yanı sıra ülkemizi Avrupa’da temsil eden kulüplere ise
THY sponsor oluyor.”

Stat ve isim sponsoru

2021-22 sezonunda 21 takımın 6’sında Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray, Konyaspor, Rizespor ve Alanyaspor’un stat isim sponsorluğu bulunduğunu anımsatan Akşar, “11 kulübün ise isim sponsorluğu var. Hatayspor, Alanyaspor, Rizespor, Antalyaspor, Kayserispor, Konyaspor, Başakşehirspor, Ankaragücü, Malatyaspor, Giresunspor ve Sivasspor. Süper Lig 2021-22 sezonunda 11 kulüp ise A.Ş. olarak yer alıyor. Bunlar Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray, Trabzonspor, Başakşehirspor, Karagümrükspor, Kasımpaşaspor, Göztepe, Gaziantepspor, Rizespor, Antalyaspor” diye konuştu.

Haberin Devamı

 Beşiktaş’ın sponsoru misli.com

Türkiye’nin en hızlı büyüyen resmi bahis sitesi misli.com, 2020-2021 ve 2021-2022 sezonlarında Beşiktaş’ın resmi bahis sponsoru olarak, Siyah Beyazlı kulübe destek veriyor.

Misli.com, anlaşma sonrası yayımladığı reklam filmiyle Beşiktaş’a desteğini açıklamıştı. Beşiktaş’ın stat sponsoru ise Vodafone. Forma göğüs sponsorluğunu 2020’de sonlandırdı. Sırt sponsoru Beko forma göğüs sponsoru oldu. Beşiktaş’ın kol sponsoru Kalde’nin ayrılmasından sonra Aksa Jeneratör oldu. İnşaat, enerji firması Güriş de kol sponsoru oldu. Fenerbahçe’nin stat sponsoru Ülker. Forma göğüs sponsoru Avis, kol sponsoru nesine.com. Şort sponsoru Aygaz, sırt sponsoru halley. Galatasaray’ın stat sponsoru Türk Telekom. Yeni forma kol sponsoru Getir oldu. Göğüs sponsoru Sixt rent a car, forma sırt sponsoru Magdeburger Sigorta.

Haberin Devamı

Gelirde sıralama

Kulüplerin ticari gelirlerine de değinen Tuğrul Akşar, şu bilgileri verdi: “Kulüplerin KAP’a gönderdikleri 31.05.2021 tarihli verilerine göre, Fenerbahçe 384 milyon TL’lik ticari gelirle yani sponsorluk+reklam ve medya gelirinde ilk sırada. Onu 309 milyon TL ile Galatasaray izliyor. Beşiktaş ise 244 milyon TL’lik gelire sahip. Trabzonspor ise 2020 rakamlarına göre 80 milyon TL sponsorluk gelirine sahip görünüyor. Fenerbahçe bir önceki sezona göre ticari gelirlerini yüzde 42 artırırken, bu artış Beşiktaş’ta yüzde 18.4 ve Galatasaray’da yüzde 4.3 olarak gerçekleşti.”

En çok hangi sektör?

Akşar, kulüplere en çok sponsor olan kurumların yiyecek, içecek, hazır giyim, enerji, sanayi ve hizmet sektörlerinde bulunduğunu da aktararak, geçen yıl zirvede olan banka, sigorta sektörü sponsorluklarında düşüş görüldüğünü kaydetti.