06.01.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ / OTOKOLİK
Otomotiv sektörünün, 2013’ü ğır ticariler de dahil olmak üzere 890 bin adet civarında kapattığı belirtilirken, kredi kısıtlamaları, döviz kuru ve ÖTV artışlarının 2014 tahminlerinde yaklaşık yüzde 20’lik bir düşüşü beraberinde getirdiği kaydediliyor. Türkiye’de yaklaşık 200 bin araçlık parka sahip ve otomobil satışlarında yüzde 35 payı olan filo (operasyonel) kiralama sektörü de, bu kaygılarla hedeflerini küçülttü.
2014’te büyüme hedefini yüzde 15’lerden 10’lara çeken, ÖTV ve faiz artışlarını kiralama fiyatlarına da yansıtmaya hazırlanan filo kiralama şirketlerinin, bu yıl 80 bin yeni araç alması beklendiği kaydedilirken, büyüme hedeflerinde de revizyon yapmak zorunda kaldığına dikkat çekiliyor. TOKKDER (Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği) Başkanı ve DRD Filo Kiralama Genel Müdürü İlkay Ersoy, ÖTV artışı sonrası ocak ayında yeni araç fiyatlarının değişik oranlarda artacağını vurgularken, filo kiralamada yükselişinse minimum ÖTV artışı oranında seyredeceğini belirtti.
Filo payı yüzde 35
Kısa dönemli krizlerin, kiralamayı otomotiv kadar fazla etkilemediğine değinen Ersoy “Biz yine de bu yıl büyüme hedefimizi küçülttük. Firmalar böyle dönemlerde nakitte kalmayı ve araç kiralamayı tercih ediyor” dedi. Ersoy, kurumsal şirketlerin, filolarına kattıkları araçları yatırım malı olarak gördüğüne de dikkat çekerken, “Bu nedenle ihtiyacı olan şirketler alımını yapar. Ama ilave büyüme için araç alacaksa, bunu erteleyebilir” diye konuştu.
Ticari araçlar hariç filo satışlarının, binek otomobil pazarının yüzde 35’ine ulaştığını kaydeden Ersoy, kiralama şirketlerinin bu yılki alımlarının 80 bin adet civarında olacağını ifade etti.
Son anda anlaşıldı!
Ersoy, BDDK’nın şubatta uygulayacağı yeni kredi sınırlamasının kiralama firmalarına uygulanmaması için görüş bildirdiklerini, kanuna “tüketici” ibaresi konulmasıyla sektörün şimdilik peşinat zorunluluğu kapsamı dışında kaldığını anlattı. Ersoy, “Bu olmasa, 2014’te 1.5 milyar euro’luk araç almak zorunda olan sektör, 500 milyonunu peşin verecekti” dedi.
Bireysel kiralamaya hazırlanıyor
Bu yıl 15. yılını kutlayan DRD Filo’nun, operasyonel kiralamada 20 bin araca ulaştığını söyleyen Genel Müdür İlkay Ersoy, önümüzdeki dönemde “bireysel kiralama”ya girmek için de hazırlık yaptıklarını kaydetti. Ersoy 3 bin adedin üzerindeki kurumsal müşteri portföyü ile önemli altyapılarının bulunduğunu ifade eden Ersoy, kiralamadaki birikim ve tecrübelerini Rusya gibi ülkelere ihraç ettiklerini söyledi.
2014’e ‘moral’ verebilecek yenilikler
ÖTV artışları, kredi sınırlamaları, yüksek döviz kurları sayesinde otomotiv sektöründe hava “tozlu” bir konuma gelirken, yeni lansmanlar, bu havayı bir nebze olsun dağıtmaya çalışacak. 50’yi aşkın markanın büyük bölümü, bu yıl yenilenen ya da tamamen yeniden tasarlanan modellerini Türkiye pazarına sunmaya çalışacak. Bugüne kadarki açıklamalardan derlediğimiz yenilikler arasında, ses getirecek modellerin de varlığı dikkat çekerken, henüz açıklanmayan bazı sürprizlerin de olacağını belirtelim. İşte, o yenilikler...
PORSCHE: 2014 yılının ilk çeyreğinde yeni kücük modeli Macan geliyor. 3.0 lt benzinli ve dizel versiyonlarıyla getirilecek.
DACIA: Stationwagon haline getirilen tamamen yeni Logan MCV, yılın ilk çeyreğinde Türkiye pazarına sunulacak.
SEAT: İkinci çeyrekte, Leon’un Stationwagon versiyonu olan Leon ST Türkiye’ye gelecek.
SKODA: Şubat ayında makyajlanan Yeti modeli satışa sunulacak. Aracın 1.6 lt TDI dizel motor ve 7 ileri DSG otomatik şanzıman seçeneği de olacak. Mart ayındaysa Skoda’nın hatchback sınıf1ında tamamen yeni modeli olan Rapid Spaceback gelecek. Orta sınıf HB sınıfındaki Rapid Spaceback, gençleri hedefleyecek. Octavia’nın en üst versiyonu 220 HP’lik vRS, 1.6 lt TDI motor seçenekli Octavia Combi 4X4 gibi yenilikler de olacak.
ALFA ROMEO: Yılın başında Giulietta’nın makyajlı versiyonu gelecek. Yılın ilk çeyreğinde de yeni süper coupe modeli 4C’nin Türkiye lansmanını gerçekleştirecek.
JEEP: 2014’ün haziran ayında yeni nesil Jeep Cherokee gelecek. 2014’ün en büyük yeniliklerinden biriyse, Autoshow 2014’te Türkiye lansmanı yapılacak B sınıfındaki “Jeepster” olacak.
NISSAN: Markanın önem verdiği crossover modeli Qashqai, ikinci nesliyle 2014 yılının ilk çeyreğinde pazara sunulacak.
PEUGEOT: Fransız üretici bu yılın ilk çeyreğinde tamamen yeni ikinci nesil Peugeot 308’i satışa sunuyor. 2014 yılının ikinci çeyreğindeyse yeni performanslı RCZ-R modeli gelecek.
HYUNDAI: İzmitli i10’un 1.0 lt motor seçeneğinde, fabrika çıkışlı LPG seçeneği de sunulmaya başlanacak. Ayrıca şubat ayı sonundan itibaren yenilenen Elantra’nın mevcut benzinli motoruna ek olarak dizel motorlu seçeneği de sunulacak. Bu dizel motor, hem manuel hem de otomatik şanzımanla getirilecek.
VOLVO: S60, V60, XC60, S80 ve XC70 modellerinde 2.0 lt, 4 silindirli 181 HP dizel motor, T5 2.0 lt benzinli 245 HP motorlar kullanılmaya başlanacak. Her iki motor seçeneğinde de 8 ileri otomatik şanzıman olacak.
RENAULT: Yılın ilk yarısında makyajlanan Megane ailesi, tamamen elektrikli ZOE ve Twizy satışa sunulacak.
FIAT: Bu yıl getireceği yeni binek modeller arasında 500L’nin uzun versiyonu “Living”, 500’ün crossover versiyonu 500X var.
VOLKSWAGEN: Bu yılın ilk yarısında Golf’ün performanslı iki versiyonu geliyor. İlk çeyrekte GTI, ikinci çeyrekte de Golf R Türkiye’de satdışa çıkacak. Üçüncü çeyrekte Polo ve son çeyrekte de yenilenen Jetta pazara sunulacak.
TOYOTA: Yılın ilk yarısında yenilenecek Land Cruiser Prado satışa çıkıyor. BMW imzalı 1.6 lt D4-D dizel motora sahip Verso ve Auris Touring Sport da, markanın Türkiye’de satışa çıkaracağı yenilikler arasında.
AUDI: 2014’te, geçen yıl Türkiye pazarına sunulan A3 Sedan’ın 1.6 lt TDI motor seçeneği getirilecek. Ayrıca, bu yıl yeni TT Coupe’nin yanı sıra Q3 modelinin 1.4 lt benzinli motor versiyonu da satışa sunulacak.
FORD: Binek otomobildeki yenilikleri arasında tamamen yeni Mondeo, crossover sınıfındaki EcoSport gibi modeller olacak. Bununla birlikte tamamen yeni büyük Transit, küçük sınıftaki Courier ve ikinci nesil Connect satışa çıkacak.