08.06.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN
AYLİN RANA AYDİN - Düğün sezonunun açılmasıyla elektrikli küçük ev aletleri (KEA) satışında artış bekleniyor. Kovid-19 salgını nedeniyle evde geçirilen süre artarken tüketicilerin elektrikli küçük ev aletlerine olan talebi de buna paralel olarak artış göstermişti. Bu dönemde sağlıklı içecekler hazırlanabilen blender’lardan kahve makinelerine, tıraş makinesinden saç şekillendiricilere ve tost makinesine kadar birçok ürün ilgi gördü. Ocak-mayıs döneminde elektrikli küçük ev aletleri ihracatının yüzde 60 arttığı belirtilirken, düğün sezonuyla birlikte ticaret hacminin hem iç piyasada hem de ihracatta artması bekleniyor.
6.4 milyarlık pazar
Arzum CEO’su Mete Zadil, pandeminin etkisiyle değişen yaşam tarzları ve alışkanlıkların yanı sıra evde geçirilen sürenin de çoğalmasıyla tüketicilerin elektrikli ev aletlerine talebinin arttığını söyledi. Evde kalma sürecinde mutfak alışkanlıklarının geri döndüğüne dikkat çeken Zadil, “Çoğu kişi evde yemek yapmaya başladı. Vücut direncini artıran yiyecekler ve içecek karışımları da ön plana çıktı. Buna bağlı olarak mutfak kategorisinde sağlıklı beslenmeyi destekleyen ürünlerimiz büyük ilgi gördü” dedi.
Özellikle salgın döneminde ofise gitmeyi sürdüren çalışanların elektrikli sefer tası Foodie’ye ilgi gösterdiğini söyleyen Zadil, Türk kahvesi makinesinden tıraş makinesine kadar birçok farklı kategorideki ürünlerine talebin arttığını kaydetti. Zadil, “Son 2-3 yılda, özellikle Arzum OKKA Türk Kahvesi makinesi ile ihracatta önemli bir artış yakaladık. Şu anda 43 ülkede Arzum OKKA var. Dünyada yükselişe geçen KEA pazarı geçen yıl Türkiye’de de büyüdü. 2020’de KEA pazarı ciro bazında yüzde 18.1 artarak 6.4 milyar TL’ye ulaştı” dedi.
Yüzde 35 online
Arçelik Türkiye Genel Müdürü Can Dinçer ise salgın nedeniyle dikey ve robot süpürge, gıda ve sıcak içecek hazırlama ile mutfak ve kahve makineleri kategorilerinin büyüdüğünü söyledi. KEA grubunda 2020’de toplam satışların yüzde 35’inin online’dan yapıldığını kaydeden Dinçer, online pazar payının, Ocak-Mart 2021 döneminde yüzde 42’ye yükseldiğini belirtti. Değişen tüketici alışkanlıklarını ve pazar trendlerini yakından takip ederek yatırımları sürdürdüklerini dile getiren Dinçer, şöyle konuştu: “Global trendler arasında yer alan ‘Çok Amaçlı Pişirici’ kategorisi pandemide evde pişirme ihtiyacının artmasıyla beraber yoğun talep görmeye başladı. Pazar adetsel olarak filtre kahve makinesinde yüzde 40, espresso makinesinde yüzde 45 büyüdü.”
Beş kat arttı
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, KEA satışlarının geçen yıl beş kat arttığını belirtti. Tüketicilerin en çok ekmek yapma makinesi, içecek hazırlamak için el blender’ı, robot süpürge, kahve makinesi ve hava temizleme cihazlarını tercih ettiğini kaydeden Ekmekçi, “Düğün sezonunun açılmasıyla küçük ev aletleri satışlarında yaşanan talep artışının devam edeceğini öngörüyoruz” dedi.
Yerlileştirme çalışması sürüyor
Küçük Ev Aletleri Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (KESİD) Başkanı Bülent Durlanık, salgınla birlikte KEA satışlarında artış olduğunu belirtti. Sektör olarak hammaddde sorunları yaşadıklarını dile getiren Durlanık, “Plastiklere bağlı olarak tedarikte zorluklar yaşadık. Sektör maliyetleri tespit etmekte ve fiyat belirlemekte de zorlandı” diye konuştu. Özellikle Uzakdoğu’dan temin edilen parçalarda sorun yaşandığına dikkat çeken Durlanık, şöyle anlattı: “Talebe karşılık üretimde zorluklar yaşandı. İthal edilen parçalarla ilgili yerlileştirme çalışmalarımız vardı. Bu kapsamda Beyaz Eşya Yan Sanayicileri Derneği ile birlikte ortak bir çalışma da yürütüyoruz. Küçük elektrikli ev aletlerinde ana girdiler olan motor, termostat gibi parçaların yerlileştirilmesi konusunda çalışıyoruz.”
İhracat yüzde 60 yükseldi
Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger, 2020’de ev ve mutfak eşyaları sektöründe en fazla ihraç edilen ürün grubunun yüzde 35.5 ile elektrikli küçük ev aletleri olduğunu kaydetti. Özger, bu grupta ilk 5 aylık ihracatın geçen yıla göre yüzde 60 artarak 409 milyon dolara ulaştığını açıkladı. Evde geçen süre artarken bunun küçük ev aletleri satışlarına olumlu yansıdığını belirten Özger, şöyle konuştu: “İhracat açısından son 5 aylık dönemde en çok çay ve kahve makinelerinin ihracatı arttı. İkinci en fazla ihracatı artan ürün grubu ise küçük mutfak fırınları ve ızgaralar oldu. Düğün sezonuyla birlikte ticaret hacminin hem iç piyasada hem de ihracatta artacağını düşünüyoruz.”