27.06.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
MİTHAT YURDAKUL - İnternetin sağladığı pazarlama olanakları, en küçük bireysel üreticiden en büyük platformlara kadar, her kademede fırsatlar sunuyor. Bir işyeri açmadan, sanayi tipi ya da seri imalat yapabilen makine kullanmadan, evlerinde kendi el emekleri ile imal ettikleri ürünleri internet sitesi, uygulama ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satanlar, esnaf muaflığından yararlanarak kendinin patronu olabiliyor. E-ticarete yeni atılanlar için en önemli mecra ise sosyal medya.
Evlerinde kendi el emekleri ile imal ettikleri ürünleri internet siteleri ve uygulamalar üzerinden satanlar; havlu, kilim, dantel, tarhana, mantı, turistik eşya gibi pek çok ürünün ticaretini vergi muafiyeti ile yapabiliyor. Vergiden muaf esnaf uygulamasıyla, gelirleri genelde el emeğine dayalı olan, küçük çapta iş yapan ticaret ve sanat erbaplarının gelirleri vergi dışı kalıyor.
Yıl içinde gerçekleştirilen satış tutarı, asgari ücretin yıllık brüt tutarından fazla olmamak üzere, internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satış yapılabiliyor, evlerinde kendi el emekleri ile imal ettikleri ürünleri işyeri açmaksızın internet üzerinden satan kişiler de vergiye ayıracağı kazancı yatırıma yönlendirebiliyor. Ticaret tecrübesi kazanmak isteyen gençler, ev kadınları, maaşlı çalışanlıktan kendi işini kurmaya yönelmek isteyenler bu fırsattan yararlanabiliyor. Evde üretim yaparak internetten satış yapanların vergi muafiyetinden faydalanabilmesi için, internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden yıl içinde gerçekleştirilen satış tutarının, asgari ücretin yıllık brüt tutarını (2023 yılı için 120 bin 96 TL’yi) aşmaması gerekiyor. Satış limiti şartı, tüm ürünlerin toplam satış tutarı için kabul ediliyor.
İşini büyütenler...
İnternetten satışını büyüterek yanına yardımcı alanlar da, vergi muafiyeti için gereken limitin üzerindeki satışları için başka olanaklardan yararlanabiliyor. Bu kapsamda esnaf muaflığından yararlanan kişilerin bir veya üzeri işçi çalıştırdığı durumlarda tevkifat oranı yüzde 4 yerine yüzde 2 olarak uygulanıyor. İndirimli tevkifat oranının uygulanması için, ayda bir işçinin en az on gün süreyle çalıştırılması gerekiyor.
‘En temel duygu güven’
BKIW Kreatif Reklam Ajansı Başkanı Berat Kuzu şunları paylaştı:
“İnsanın bu süreçlerde satın alma eylemine dönüşürken ki en temel duygu güven hissidir. İnsan; güvendiğini yer, yırtılmayacağından emin olduğunu giyer, bozulmayacağından emin olduğu arabayı alır, ayakkabıyı kullanır, sandalyeye oturur. Bunun için işin ticaret tarafında güven oluşturmak reklamlar vasıtası ile ürünü veya hizmeti anlatmaktan geçer. Anlatırken konuyu övdüğünüz, değerlerini kıymetlerini fark ettirdiğiniz şeyin net olarak insana geçmesi gerekir. Bu geçişin temel destekleyicisi anlatma biçimi ve hikayedir. E-ticarette reklam, hizmeti satın alacak tüketicinin ihtiyaç duyduğu, araştırdığı veyahut ihtiyaç duyması için gerekli şartların oluştuğunda insanla karşılaşır. Tarif ettiğiniz, analiz ettiğiniz ve deneyimleyerek ürün veya hizmetinizi satın alacak en uygun hedef kitle olduğunuzu düşündüğünüz kişilere tam onların satın alma eylemini gösterecekleri mecrada, zamanda ve yerde gösterir.
Eğer genel olarak bir strateji ve uzun bir sürece yayılmış, planlamış ısrar ve sebatla uygulanacak olan disiplinli bir planınız yoksa, sadece ülkemizde değil dünyanın hiçbir yerinde satışa dönüşen işler çıkartamazsınız. Eğer bir marka değilseniz, aidiyet duygusu oluşturamamışsanız ürününüzü satmak için sadece fiyatı, sadece fonksiyonelliği beklediğiniz o kazancı sürekli olarak size sağlayamazlar.”
‘Sosyal medya kapıyı açıyor’
E-ticarete yeni başlayanlar için en önemli mecra, kuşkusuz sosyal medya. İşletme ve markalara sosyal medyada reklam vermeyi öğreten Dijital Bir Adam’ın kurucusu Furkan Talay, sosyal medya platformlarının günümüzde hem e-ticaret hem e-ihracat sektörü için çok önemli bir pazaryeri haline geldiğini belirterek, “İçerik, yani görsel veya video reklamın başarılı sonuca ulaşması için olmazsa olmaz. Hedef kitleniz ne kadar doğru olursa olsun içeriğiniz etkili ve hedef kitlenizin ilgisini çekecek nitelikte değilse yanlış yoldayız demektir. Sosyal medyada reklam verirken artık platformlar dikey formatta videolara önem verdiğinden dolayı artık video formatında içerikler çok daha etkili oluyor. Video içeriklerinde de eğer mümkünse altyazılı videolara, ana mesajı ilk 5 saniyede verin ve videolarınızın 15-30 saniyeyi geçmemesine önem verin” dedi.
Mesaj atanları hedefleyin
Talay, şunları söyledi:
“Özellikle Instagram ve Facebook bu alanda ürün ya da hizmetini satmak isteyenler için çok önemli bir reklam platformu. Hedef kitlenizi doğru belirlemek, hem reklam bütçenizin verimli şekilde harcanmasına hem ürün ya da hizmetinizin doğru kitleyle buluşması için önemli. Reklam verirken gösterim başına ücret ödendiğinden ne kadar doğru kitleye reklamlarınızı gösterirseniz o kadar verimli sonuç alırsınız. Hedef kitle konusunda yeniden pazarlama yani re-marketing yöntemi de unutmamalısınız. Yani hesabınızı ziyaret etmiş, dm atmış, videolarınızı izlemiş kişileri tekrar hedeflemeyi ve onlara ikna edici reklamlar vermeyi unutmayın.”
YARIN: E-ticarette hangi devlet destekleri var?