EkonomiE-ticarette yurt dışına vergi ayarı

E-ticarette yurt dışına vergi ayarı

07.08.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:

Yurt dışından e-ticarette maktu vergi sınırı 150 euro’dan 30 euro’ya düşürüldü. AB ülkelerinden gelen siparişler için yüzde 30, diğer ülkelerden gelenler için yüzde 60 vergi alınacak.

E-ticarette yurt dışına vergi ayarı

Yurt dışındaki alışveriş sitelerinden sipariş verenler 21 Ağustos’tan itibaren daha yüksek vergi ödemek durumunda kalacak. Daha önce değeri 150 euro’ya kadar ürünler için Avrupa Birliği (AB) ülkelerinden sipariş edilenlerde yüzde 20, diğer ülkelerden sipariş edilenler için yüzde 30 oranında vergi ödenirken, artık maktu vergi sınırı 30 euro olacak ve ürünler AB ülkelerinden gelirse yüzde 30, diğer ülkelerden gelirde yüzde 60 oranında vergi uygulanacak. Getirtilen ürün ÖTV Kanunu’nda lüks olarak nitelendirilen ürünlerin yer aldığı 4 sayılı liste kapsamındaysa, siparişçiden ek yüzde 20 oranında ayrıca vergi tahsil edilecek.

Haberin Devamı

Lükse ÖTV var

4458 Sayısı Gümrük Kanunun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar Cumhurbaşkanı kararı Resmi Gazete’de yayımlandı.

Buna göre, posta veya hızlı kargo taşımacılığı yoluyla bir gerçek kişiye gelen ve ticari miktar ve mahiyet arz etmeyen, kıymeti 30 euro’yu geçmeyen eşya ile kıymeti 1500 euro’yu geçmeyen ilaç cinsi eşyanın üzerinden; AB ülkelerinden doğrudan gelmesi halinde yüzde 30, diğer ülkelerden gelmesi halinde yüzde yüzde 60 vergi alınacak. Ayrıca, 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli IV sayılı listede yer alan eşya olması halinde yukarıdaki oranlara ek yüzde 20 oranında tek ve maktu vergi tahsil edilecek. Sözkonusu IV sayılı liste kapsamına giren ürünler arasında havyar, parfümler, ilaç niteliği taşımayan cilt bakım ürünleri, kürkler, çok sayıda elektronik eşya da bulunuyor. Karar 15 gün sonra yürürlüğe girecek.

Haberin Devamı

Gerekçe: Yoğun şikâyetler

Ticaret Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, ilgili bakanlıklar, esnaf, ticaret ve sanayi odaları ile tüketici kuruluşlarıyla yapılan yoğun istişareler sonucunda bu kararın alındığına işaret edilerek; kalite düşüklüğü, satış, üretim ve istihdam kaybı şeklinde yoğun şikayetler geldiği kaydedildi.

Hesaplama nasıl?

Çin’den ürün sipariş edildiği varsayılırsa 100 liralık ürünün gümrük vergisi yüzde 60, Özel Tüketim Vergisi yüzde 20 (bazı ürünler muaf tutuluyor), gümrük sunum ücreti 22 lira, Damga Pulu Vergisi 2.2 lira olarak çıkıyor. 100 liraya yüzde 60 gümrük vergisi uygulandığında ürünün fiyatı 160 liraya yükseliyor. 160 liraya yüzde 20 ÖTV uygulandığında fiyatı 192 liraya çıkıyor. 22 lira gümrük sunum ücreti eklendiğinde ürünün fiyatı 214 liraya çıkıyor. 2.2 lira damga vergisi de eklenince nihai olarak ürünün ücretsiz kargoyla elinize ulaşması 216.2 liraya yükseliyor.

AB, Türkiye’yi takip edebilir

Financial Times gazesinin AB ticari otorilerine ait üç kaynağa dayandırdığı haberine göre, birlik ülkeleri yakın bir zamanda Çin’in Temu, Shein ve Aliexpress gibi e-ticaret platformlarına karşı vergi kısıtlaması getireceğini yazdı. Habere göre AB üyesi ülkelerde birlik dışından yapılan internet alışverişlerinde 150 euro’ya kadar vergi alınmıyor. Ancak geçtiğimiz yıl AB’ye dış ülkelerden beyan değeri 150 euro’nun altında tam 2 milyar paket geldi. AB Komisyonu, konu ile ilgili yaptığı araştırmalarda, Çin’den bütün dünyaya 8 dolar gibi bir fiyata elbise, 25 dolara akıllı saat satıldığı tespit edildi. Komisyon geçtiğimiz mayıs ayında gümrük reformu projesi kapsamında 150 euro sınırının kaldırılması tavsiyesinde bulundu. Şimdi üye ülkeler 150 euro sınırının kaldırılmasını tartışıyor ve bu ayın sonuna kadar bu konuda bir adım atacaklarına dikkat çekiliyor.

Haberin Devamı

Temu’nun stratejisi ne?

Dev bir e-ticaret pazar yeri konumunda olan Çinli Temu, bu ülkedeki üreticilerin ürünlerini farklı ülkelerdeki alıcılarla hızlı şekilde buluşturuyor. Temu bunu yaparken pazarlama stratejisi ile ürünlerin bedellerinin önemli bir bölümünü sübvanse ediyor. Böylece 1000 liralık bir ürünü Türkiye’deki bir alıcı 200-300 liralara alabiliyor. Bu strateji ile kullanıcıların beğenisini kazanan Temu, aynı zamanda çeşitli vergi ve kargo ücreti gibi masrafları da kendisi karşılıyor. Böylece girdiği pazarlarda kısa sürede önemli bir ağırlık elde ederek müşteri kitlesini büyütüyor.