EkonomiE-ticarete yasayla ‘ihracat desteği’

E-ticarete yasayla ‘ihracat desteği’

23.07.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:

E-ticaret Kanunu değişiyor. E-ticaret platformlarına ihracata katkı karşılığı “lisans bedeli” desteği sağlanacak. Bu platformların ödeyeceği lisans bedeli altıda bire kadar düşebilecek.

E-ticarete yasayla ‘ihracat desteği’

Mithat Yurdakul / ANKARA - AK Parti’nin kanun teklifiyle, iki yıl önce çıkarılan E-ticaret Kanunu’nda değişikliğe gidiliyor. Yapılacak değişiklik ile e-ticaret platformları, ihracat ve teşvik belgesi kapsamındaki yatırımlarını lisans bedelinden düşebilecek. Böylece firmalar 6-7 kat daha az lisans bedeli ödeyecek.

Haberin Devamı

TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu’nda bugün ele alınacak teklife göre, e-ticaret aracı hizmet sağlayıcıların sınır ötesi elektronik ticaret faaliyetlerinin yanı sıra, yüksek teknoloji yatırımlarının teşvik edilmesi amacıyla pazar yerleri üzerinden yurtdışına yapılan satışlar ve Sanayi Bakanlığı’ndan teşvik alınarak gerçekleştirilen yatırım harcamaları lisans ücretlerinden düşülecek. İndirimler 2024 yılı lisans ücretleri için harcamaların 4 katı, 2025 yılı lisans ücretleri için ise harcamaların 3 katı olarak uygulanacak.

Bedel 6-7 kat düşecek

Düzenlemeye ilişkin yapılan hesaplamalara göre, yeni yasanın yürürlüğe girmesiyle, bazı e-ticaret platformlarının bu yıl için önümüzdeki yıl ödeyecekleri lisans bedelleri 6-7 kat daha düşük olacak. Bu çerçevede örneğin pazar payı, net işlem hacmi, e-ihracatı baz alındığında piyasaya hakim konumdaki e-ticaret firmasının 2025’te ödemesi gereken lisans bedeli yaklaşık 12 milyar TL olarak hesaplanırken, teklifin aynen benimsenmesi durumunda firmanın 2 milyar TL ödeyerek lisansını alabileceği ifade edildi.

Haberin Devamı

Piyasa hakimiyeti yurtdışına kaydırılacak

Kanun teklifinin gerekçesinde, Türkiye’de e-ticaretin 2023 yılında yüzde 119.67 artış gösterdiğine dikkat çekilerek, güçlü sermaye yapısına ve yıkıcı rekabet gücüne sahip bazı küresel e-ticaret platformlarının da Türkiye’ye yönelik faaliyetlerine son bir yılda hız verdiği, aşırı reklam ve indirim uygulamalarıyla güç kazandığı kaydedildi.

Düşük gümrük tepkisi

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, yüksek maliyetler nedeniyle Türkiye’de birçok ürünün artık Avrupa’dan bile pahalı hale geldiğini söyledi. Öncel, “Tam da böyle bir süreçte Uzakdoğu menşeli e-ticaret platformları düşük gümrük vergisiyle ürün getirmeye başladı. Söz konusu platformlar kazançlarının vergisini kendi ülkelerinde ödedikleri için çok büyük bir haksız rekabet oluşuyor” dedi.