11.03.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Kadife Şahin
Bankaların vatandaşlardan aldığı işlem ücretlerine yönelik şikâyetlerin ardı arkası kesilmiyor.
Bankacılık sektörü teknolojik gelişmelere paralel olarak sunduğu ürün ve hizmetlerde dijital kanallara giderek daha fazla ağırlık veriyor. Bankalar kendilerinden hizmet alan vatandaşları hemen hemen tüm bankacılık işlemlerinde dijital kanallara yönlendiriyor.
Bu kanallara önemli altyapı yatırımları yapan bankalar, neredeyse her işlemden ücret kesmekten de geri durmuyorlar.
Dünyada ve ülkemizde de hızlı bir gelişim içinde olan dijital kanallara yönelik düzenleme ve denetleme alanlarında ise büyük boşluklar var. Bu düzenleme boşluklarından yararlanan bazı bankalar, ATM’sine, şubesine hangi hizmet kanalına giderseniz gidin havaleden, EFT’ye, çek tahsilatından, kredi kartı işlemine her türlü bankacılık işleminden para kesiyorlar.
Uyarı yapılmıyor...
Bu tür işlemlerde yaygın hale getirilen son uygulamalardan biri, müşterinin kendi bankasının ATM’sinde kendi hesabına yaptığı para yatırma işleminde bankaların işlem ücreti kesmesi.
Bir banka müşterisinin ATM çıkış belgesinde görüldüğü gibi, kendi hesabına kartsız olarak 500 Türk Lirası (TL) yatırmak isteyen müşteriden banka 15 TL işlem ücreti kesiyor.
İşlemin farkına varan vatandaş, banka şubesine gidip yapılan kesintiye itiraz ettiğinde aldığı yanıt şu:
“Siz kartsız işlem yapmışsınız. Kartlı yapsaydınız işlem ücreti kesilmeyecekti.”
Müşteri “Kartsız yaptım, değişen ne? Neden 15 TL kesiyorsunuz” dediğinde banka personelinin bu soruya verdiği sistematik yanıtı şu:
“Sistem sizi tanımamış. 15 TL değil, 3 TL kesmesi gerekiyordu.”
Bu yanıtlar karşısında donup kalan banka müşterisi, bu uygulamayla ilgili olarak, “Sistem beni tanıyacağı tüm soruları sordu. Hiç bir soruyu eksik bırakmadı. Nedir bu herşeyi sisteme bağlama mantığı. Sistemi insanlar kurmuyor mu? Ben hesabımın olduğu banka ATM’sinde kendi hesabıma para yatırırken kartlı veya kartsız işlem ücreti mi ödeyeceğim? Bunun sorumlusu sistem mi? Peki sistem beni ‘Kartsız para yatırırsan 15 TL kesinti olacak’ diye niçin uyarmıyor?” diye şikâyetini dile getiriyor.
Akıllı cep tavsiyesi
Bu tür uygulamaların sektörde yaygın hale geldiğini ifade eden bir bankacı ise, “Artık, şubenizde ve kendi bankanızın ATM’sinde neredeyse her işlem ücret kesilerek yapılıyor. EFT, havale, çek tahsilatı... Hepsinden alınıyor. Ancak internetten işlem yaparsanız, şimdilik ücret kesilmiyor. Müşteri para yatırma işlemini ATM’den değil, akıllı telefonla yapsaydı kesinti olmayacaktı” uyarısında bulundu.
Hangi işlemden ücret alınıyor?
- Tahsis ücreti
- Ekspertiz ücreti
- Taşınır ve taşınmaz rehin tesis ücreti
- Hesap işletim ücreti (Yargı bu ücreti durdurdu.)
- Para çekme ücreti
Bedava ortak ATM kimde?
Bankalar başka bankaların kartlarıyla yapılan bankacılık işlemlerinden (bakiye sorgulama, para çekme) ücret alıyor. Alınan ücretler işlemin tutarına göre değişiyor. Başka banka ATM’sinden para çekerken ücret ödemeyeceğiniz bankalar da var. Ortak ücretsiz ATM kullandıran bankalar, Ziraat, Halkbank, Vakıfbank, Ziraat Katılım ve Vakıf Katılım.
Bu bankalar 15 bin ATM’de müşterilerine ücretsiz hizmet veriyor. Bu bankaların ortak ATM’lerinden para yatırma, para çekme, bakiye sorgulama, kredi kartı borç sorgulama, kredi kartı limit sorgulama, kart borcu ödemede para kesilmiyor.