14.10.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:
İsmail Şahin / Bakü - E-ticaret devi Trendyol, uluslararası genişleme stratejisi doğrultusunda girdiği Azerbaycan pazarında 1.5 yıl gibi kısa bir sürede lider konuma yükselerek Türk üreticiler ile Azerbaycanlı tüketiciler arasında dijital bir köprü kurdu.
Bir grup gazeteci ile birlikte Bakü ofisinin açılışını gerçekleştiren Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, “Son 1 yılda işletmelerimiz, 10 milyondan fazla sipariş ile 30 milyon ürünü Azerbaycan’a ulaştırdı. Günde 40 bin paket ürün Azerbaycan’a gönderiliyor. Bölgede hem teknolojik hem de fiziki yatırımlarımıza hızla devam ediyoruz. 2028 yılında Azerbaycan için hedefimiz 60 milyon adet sipariş, 3 milyon müşteri ve 1 milyar dolarlık ticaret hacmi oluşturmak” dedi. İlk yurtdışı ofisini Almanya’ya ve ardından Hollanda’ya kuran Trendyol’un Bakü ofisi ile birlikte Azerbaycan hedeflerini büyüttüklerini belirten İnan, şunları söyledi:
“Trendyol’u küresel ticarette global bir oyuncu haline getiren uluslararası yolculuğumuzda Azerbaycan, Almanya’nın ardından giriş yaptığımız ikinci pazar olmuştu. Mayıs 2023’ten bu yana faaliyet yürüttüğümüz Azerbaycan’da, ilk günden bu yana evimizde hissettik. Türkiye’de olduğu gibi bu pazarda da müşterilerimizle gönül bağı kurmuş durumdayız. 10 milyon nüfuslu Azerbaycan’da 1.5 yılda 2 milyon müşteriye ulaştık. Bir diğer deyişle nüfusun yüzde 20’sini Trendyol müşterisi yaptık.”
PASHA Holding ile geliştirdikleri stratejik ortaklıkla doğan sinerjiyi de dile getiren İnan, “Kurduğumuz iş birliği, pazarın güçlü şirketleriyle değerli iş ortaklıkları kurmamıza da vesile oldu. PASHA Holding’in gerçekleştirdiği InMerge Innovation Summit’in de bölgede inovasyon ve girişim iklimine büyük katkı sağladığını görüyoruz. Bu zirvede her sene yer almayı önemsiyoruz” dedi. Trendyol’un pek çok farklı coğrafyada yürüttüğü e-ihracat faaliyetlerini de değerlendiren İnan, şirketin yurtdışında yaklaşık 6 milyonun üzerinde müşteriye ulaştığını söyledi.
500 milyon kişilik EMEA’da hedef büyük
Azerbaycan’da e-ticaret sektörünün her yıl yüzde 13 büyüdüğüne dikkat çeken İnan, “Azerbaycan’ın en büyük influencer ekosistemini kurduk. 5 bin influencer ile aktif şekilde çalışıyoruz. Türkiye’de geliştirdiğimiz ekosistemimizi bu pazara da açtık” dedi. Bugüne kadar Trendyol’la dijitalleşen satıcıların 80 milyon ürünü yurtdışına sattığını belirten İnan, “Yaklaşık 130 bin satıcı Trendyol ile ihracat yaptı. Bunların 90 bini yurt dışına ilk defa ürün sattı. Sayıları her geçen gün daha da artıyor” diye konuştu. Hedeflerinde ‘EMEA bölgesi’ olduğunu söyleyen İnan, “Bu bölge İstanbul’a 5 saatlik uçuş mesafesinde. 500 milyon insan yaşıyor ve 4.2 trilyon dolarlık pazar büyüklüğü var. Bu pazarın e-ticaret şampiyonu yok ve bu bizim için bir fırsat” dedi.
Körfez ve Doğu Avrupa
2023 yılında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından ‘Türkiye e-ihracat şampiyonu’ olarak ödüllendirildiklerini de hatırlatan İnan şunları söyledi: “2023 yılından bu yana da satıcılarımız 2 milyar dolarlık toplam ihracat hacmi yarattı. Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt, Bahreyn ve Umman’dan oluşan Körfez bölgemizde sevk edilen ürün adetleri ve ürün satışları ile her ay kendi rekorumuzu yeniliyoruz. Yıl sonu için bu pazarda 1.6 milyar dolar ihracat hacmine ulaşmayı amaçlıyoruz. Sene başından beri faaliyet yürüttüğümüz Doğu Avrupa bölgesinde ise yıl sonu hedefimiz 4 milyonun üzerinde siparişe ve 400 milyon dolarlık ticaret hacmine ulaşmak.”
Ekosisteme yatırım imzası
Inmerge Zirvesi kapsamında Inmerge Ventures adı altında bir girişim sermayesi fonu da kuruldu. Trendyol’un İnovasyon ve Dijital Kalkınma Ajansı, Azerbaycan Yatırım Şirketi, Pasha Innovation ile birlikte katkı sağladığı fon Azerbaycan ve bölgedeki teknoloji girişimlerine destek olacak. İmza törenine Azerbaycan Dijital Kalkınma ve Ulaştırma Bakanı Reşad Nebiyev, Azerbaycan Ekonomi Bakanı Mikayıl Cabbarov, İnovasyon ve Dijital Kalkınma Ajansı Yönetim Kurulu Başkanı Inara Veliyeva, Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, Trendyol Grubu Uluslararası Büyümeden Sorumlu Başkanı İrem Çağrı Yılandil, Pasha Holding CEO’su Celal Gasimov ve Pasha Innovation CEO’su Faruk Aliyev katıldı.