EkonomiDijital futbol zamanı

Dijital futbol zamanı

16.05.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Ülkemizdeki yoğun futbol gündemi dijital dünyada da etkisini gösteriyor. Milli takımımızın da mücadele edeceği yaklaşan UEFA Euro 2016, futbola dijitalde de ilginin artmasını sağlıyor

Dijital futbol zamanı

Türkiye’de liglerin bitmesine az bir zaman kala, Avrupa Futbol Şampiyonası UEFA Euro 2016’nın başlaması öncesinde dijital futbol oyunları da zirve yapıyor. UEFA Euro 2016, Fransa’da 24 ülke milli takımıyla oynanacak. İlk maç 10 Haziran’da. Türk Milli Takımı’nın da turnuvaya katılacak olması futbolseverlerin ilgisini artırıyor. Turnuva boyunca 50 maç izleyeceğiz. İçeride ise Beşiktaş şampiyonluğunu ilan etti. Futbolun yoğun gündem olmasından dijital dünya da etkileniyor. Her zaman popülerliğini koruyan futbol oyunları yeniden gözde oldu. Oynanma oranları arttı. Pro Evolution Soccer’in (PES) UEFA Euro 2016, Electronic Arts’ın (EA) FIFA 2016 futbol oyunları revaçta. eSpor’da da futbol turnuvaları düzenleniyor, bir de son yıllarda yıldızı parlayan mobil oyunlar var. Kitleleri peşinden koşturan spor, oyun konsolları ve bilgisayarlarda da en çok oynanan oyun türü olma özelliğini koruyor.

eSpor’a yeni takımlar
eSpor, bilgisayar üzerinden oynanan çeşitli oyunların, profesyonel bazda düzenlenen lig ve turnuvalarda, lisanslı oyuncuların ve spor kulüplerinin katılımlarıyla ve yarışmalarıyla gerçekleşen spor dalı. Futbol turnuvaları düzenlenen eSpor’da Beşiktaş mücadele ediyor. League of Legends takımlarımdan Aces High Esports Club ile Beşiktaş anlaşarak eSpor’a giriş yapmıştı.
eSpor takımlarına Fenerbahçe’nin de ekleneceği konuşuluyor. Fenerbahçe’nin geçen yıl sisteme dahil olan Team Aurora takımını alarak Fenerbahçe eSpor Kulübü olarak karşımıza çıkması büyük bir olasılık olarak görülüyor. Süper Lig’de top koşturan 18 kulüp te eSpor’da takım kurmak için hazırlık yapıyor. Türkiye’nin League of Legends 2016 şampiyonu SuperMassive, Meksika’da düzenlenen Uluslararası Wild Card 2016’da Rusya’nın e-spor takımı Hard Random’ı mağlup ederek şampiyon oldu.

Euro 2016’yi evde oynayın
Japon Konami, UEFA işe işbirliği sonrasında PES 2016 sahiplerine Euro 2016 oyununu ücretsiz sunuyor. PES 2016 kullanıcıları, Playstation 4, Xbox One, Playstation 3, Xbox 360 ve Windows PC’de bu oyunu oynayabilecek. Şampiyonanın heyecanını kendileri yaratabilecek. PES 2016’nın ana menü ekranına yüklenen oyun, bu yılın şampiyonasından simgeler ve sunumlara sahip. Finalin oynanacağı Fransa’nın Stade de France stadyumunu da sunuyor. 24 takımda gerçek oyuncularla maç keyfi yaşatıyor. Bu takımlar arasında Türkiye de var. Bütün takımlar dijitalde yeniden yaratıldı. Şampiyonaya katılacak takımların çeşitli futbol oynama stilleri de oyuna entegre edilmiş durumda. Yani Türkiye milli takımının ya da Arda Turan’ın oyun tarzına göre oynayabileceksiniz. Merkezde tek oyuncu modu yanında Konami, şampiyona sırasında online olarak ‘Resmi PES Ligi’ oluşturup oyuncuların yarışmasını da sağlayacak.

Kadın futbolcular var
FIFA 16, Electronic Arts (EA) Canada tarafından geliştirilen ve EA Arts şirketinin yayımcılığını yaptığı futbol oyunu.
FIFA 16 serinin yirmi üçüncü oyunu durumunda. Kadın futbolcuları içeren ilk oyun. Oyunda Kanada, ABD, Çin, Fransa, İngiltere, Meksika, İtalya, Hollanda, Brezilya, İsveç, Meksika, İspanya, Avustralya hem kadın hem de erkek milli takımları olarak dahil edildi. Oyun menülerinde Türkçe dil desteği var. Oyun, Microsoft Windows, Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii, Xbox One ve Xbox 360 platformlarında yer alıyor.
FIFA 16’da, 18 Türk takımının logoları, formaları ve kadrolarının yer aldığı oyunlar ve Türkçe içerik var. Oyunda, topu engelleme zekası, dinamik orta atışı, top çalma gibi yenilikler de bulunuyorr.

Türkiye’de çok hızlı büyüyor

Türkiye, dijital oyunlar ve eSpor sektörlerinde hızlı bir büyüme potansiyeline sahip. Yapılan araştırmalar ülkemizde genel dijital oyun pazarında 22 milyondan fazla oyuncu olduğunu gösteriyor. Riot Games Türkiye İletişim Direktörü Erdinç, oyuncuların 11.4 milyonunun dijital oyunlara harcama yaptıklarını ve oyun pazarının geçen yıllarda 300 milyon doları aştığını söyledi.
Erdinç, “Yakın gelecekte, Türkiye oyun pazarının 500 milyon TL sınırına ulaşacağını tahmin ediyoruz. Sektörde gelecek yıllarda mobil uygulamalar ve oyun pazarının, bireysel yazılım pazarındaki büyümenin itici gücü olacağı öngörülüyor. eSpor da tüm dünyada benzer hatta daha hızlı biçimde büyüyor” dedi.

YENi EĞiTiM

Microsoft’tan yaz okulu

Microsoft Türkiye Açık Akademi Yaz Okulu kayıtları başladı. Buyıl 1-26 Ağustos tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan Yaz Okulu’nda ağırlıklı olarak üniversitelerin birinci ve ikinci sınıf öğrencilerine eğitim veriliyor. Katılımcılara bulut teknolojilerinden uygulama geliştirmeye kadar yoğun teknik eğitimlerin verildiği program, aynı zamanda gençleri farklı sektörlerin liderleriyle tanıştırırken profesyonel hayatın kapılarını onlara açmış oluyor. Geçen yıl bine yakın başvurunun olduğu okulda bu yıl başvuru sayısının bine üzerine çıkması bekleniyor. Yaz Okulu’nda öğrenciler, teknoloji sektörünün önde gelen eğitimcileri tarafından hazırlanan yoğun bir ders programını takip ediyor. Açık Akademi Yaz Okulu’na 27 Mayıs 2016 tarihine kadar http://aka.ms/yazokulu adresinden ücretsiz olarak başvurulabiliyor.

BiR BAŞARI

İlk 10 kadın lider arasında


Selekt Bilgisayar Kurucu Ortağı Sezen Sungur Saral, ‘Küresel Girişimci Kadın Liderler’ programına seçildi. Ernst&Young’ın düzenlediği ‘Küresel Girişimci Kadın Liderler’ programında, Türkiye sınıfında seçilen ilk 10 kadın arasına girmeyi başardı.
Selekt Bilgisayar’ın hikayesi 2009 yılında Türkiye’yi e-kitap ile tanıştıran Reeder markası ile başladı. Akıllı telefon pazarındaki inovatif ürünleriyle teknoloji sektörünün yıldız markalarından biri haline gelen Reeder, bugün bilgisayar ve tablette de adından söz ettiriyor.

Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası Ticaret Bölümü’nden mezun olan Sezen Sungur Saral, bilgisayar mühendisliği eğitimi alan eşiyle beraber kurduğu Reeder’i beş yıl içinde sektöründe önemli bir oyuncu haline getirdi. Markayı, küresel arenada da büyütmeyi hedefliyorlar.

YENi PROJE

Vestel engelleri kaldırıyor


Vestel, herkesin teknolojiye ulaşma ve kullanma hakkı olduğundan yola çıkarak Engelsiz bir Vestel için kolları sıvadı. Firmanın tamamında bir kültür haline getirilmesi hedeflenen ‘Erişilebilirlik Projesi’ ürünlerden fabrikaya, web sitesinden müşteri hizmetlerine kadar 360 derece bir proje olarak yürütülecek ve üretilen cihazların, Vestel’in fabrika dahil tüm çalışma ortamlarının ve iletişim kanallarının engelliler tarafından rahatlıkla kullanılmasını sağlayacak.
Proje kapsamında Young Guru Academy ile birlikte Engelsiz Hackhaton’u düzenlendi. İlgili dernek, sivil toplum örgütleri ve eğitmenlerden danışmanlık aldıklarını belirten Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan, “Türkiye’nin en önemli teknoloji markalarından biri olarak amacımız herkese ürünlerimizi kullanabilme konusunda eşit şans sağlamak” dedi.

Yeni arkadaşları ‘soru’yla bulduruyor

Dijital futbol zamanı


Türkiye’den çıkan yeni mobil girişimlere bir yenisi eklendi. Girişimci Denet C. Tezel’in geliştirdiği ‘sosyal keşfetme uygulaması’ Kimboo bunlardan biri. Sosyalleşme çağında, akıllı telefonda oyun oynayarak dünya görüşüne ve hayat felesefene uygun kolayca yeni insanları keşfetmeye imkan veren eğlenceli bir mobil uygulama. Play Store ve Apple Store’da yayınlandı.
Tezel, Kimboo’nun özünde iki seçenekli cevaplardan oluşan bir soru oyunu olduğunu belirterek, “Ancak bu sorular bilgi sorusu değil, ‘hangisini tercih edersin’ sorusu. Eğlenceli, düşünmeye sevkeden ve oyuncunun hayat görüşünü yansıtan sorular” dedi.
Sorular yedişerli setler halinde oyunculara soruluyor. Her set sonunda, cevaplanan ortak soruları bazında tüm oyuncular arasında ‘uyum oranı’ hesaplanıyor ve bu uyum oranının da yer aldığı profil sayfaları oyuncuya tek tek gösteriliyor.
12 dil ekleyecek
İki oyuncu, aralarındaki uyum oranını tatminkar bulur ve de birbirini favorilemesi halinde, sistem bu oyuncuları otomatik olarak arkadaş yapıyor. Arkadaş olunduğu anda uygulama içinde mesajlaşma altyapısının kilidi açılıyor. Böylece mesajlaşmaya başlayabiliyor ve biribiriyle doğrudan iletişime geçebiliyorlar.
Tezel, Kimboo’yu insanların en vazgeçilmez ihtiyacı sosyalleşme gereksinimi göz önünde bulundurarak tasarladı.
Hedef kitlesini, 18-40 yaş, kadın ve erkek, şehirli, bekar olup ilişki veya evlilik arayan ya da evli olup arkadaş arayan olarak belirledi.
Denet C. Tezel, Kimboo’yu şu anda Türkçe ve İngilizce olarak yayınladıklarını belirterek, “Önümüzdeki aylarda sırayla 12 yeni dil ekleyeceğiz. 5 sene içinde dünya çağında 14 dilde 10 milyon aktif kullanıcı hedefliyoruz” dedi.

Listeleme kriteri

Tezel, yeni arkadaşları keşfetmek için Kimboo’ya 5 farklı listeleme kriteri eklediklerini belirterek, “Dileyen en yüksek, dileyense en düşük uyum oranı bazında diğer oyuncuları listeleyebiliyor. Bu seçimi tamamen oyunucunun kendi iradesine bırakıyoruz. Kimseye kimseyi dayatmıyoruz. Bunlara ek olarak, dileyen herkes ayar sayfasından yaş, cinsiyet, şehir ve ülke bazında filtreleme yapabiliyor. Dilediklerini de bloklayabiliyor” dedi.