10.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Batı Avrupa pazarında kendilerine yer bulmak için uğraşan, ancak bir türlü başarılı olamayan Çinli otomobil üreticileri, bu kez de elektrikli modelleriyle bir kez daha şanslarını denemeye karar verdi. Özellikle son yıllarda kendi ülkelerinde başlatılan elektrikli araç seferberliği ise, Çinli markaların en önemli kozu olacak. Nitekim Çinli üreticiler, bu konuda bir hayli hızlı davranarak, özellikle elektrikli otobüsleriyle Batı Avrupa yollarına çıkmaya başladı bile... Şimdiyse sıra, elektrikli otomobillere geldi...
Avrupa’da giderek artan dizel karşıtlığı ve elektrikli otomobillere daha fazla yönelim olacağı yönündeki haberler, Çinli üreticilerin iştahını kabartıyor. Örneğin, Batı Avrupa pazarına Almanya üzerinden giriş yapmaya çalışan, ancak güvenlik testlerinde aldığı sonuçlar nedeniyle hayal kırıklığı yaşayan Great Wall, bu kez elektrikli bir sedan modelle dönmeyi planlıyor. Halen Rusya pazarında varlığını sürdüren Great Wall, Çin’de bu ay satışına başlanacak ve ardından da bir süre sonra Avrupa’da tanıtılması planlanan elektrikli aracı “Ora” markasıyla satacak. Verilen bilgiye göre “Ora R1”, tek şarjla 350 km yol yapabiliyor.
Başkaları da yolda
Avrupa yollarını “elektriklendirmek” isteyen tek Çinli marka Great Wall değil elbette. Nitekim, İngiliz markası MG’yi satın alan ve Çin’in dışında İngiltere pazarında varlığını sürdürmeye çalışan SAIC Motor da, elektrikli araçlarıyla diğer Avrupa ülkelerine açılmayı isteyenlerden. SAIC, bunun için küçük bir crossover olan MG ZS modelinin elektrikli versiyonunu seçmiş. Geçtiğimiz ay Çin’de tanıtılan bu aracın Avrupa testlerinin ise kısa bir süre içinde başlayacağı belirtiliyor.
Testler için İngiltere, Belçika, Lüksemburg, İspanya ve Almanya gibi ülkeler seçilmiş. Aracın İngiltere’de 2019’un ilk yarısı satışa sunulabileceği kaydediliyor. Bununla birlikte halen Avrupa’da elektrikli otobüsleriyle adını duyuran BYD’nin yanı sıra İngiltere’de elektrikli araçlarla ilgili bir firması bulunan, Volvo’nun sahibi Geely’nin de, bu konuda geri kalmayacağı tahmin ediliyor.
Ayrıca elektrikli otomobiller konusunda çalışmalar yapan Çinli iki adet yeni girişimin de, Avrupa’da araç satışı için görüşmelerde bulunduğu belirtiliyor. Bunlardan birinin 550 km yol yapabilen bir araca sahip olduğu, diğerinin ise Belçika’da fabrika yatırımı için resmi bu ülkenin resmi makamlarından destek aldığı da konuşuluyor.
SONUNDA ÇAĞRILARA SESSİZ KALMADI
Arazi araçlarıyla efsane haline gelen Jeep, uzun zamandır beklenen pick-up modelini nihayet Los Angeles Otomobil Fuarı’nda tanıttı. Markanın pick-up üretimine dönmesi konusunda “hayranlarından gelen baskılara” direnemeyen Jeep, “Gladiator” ile bunlara yanıt vermiş oldu. Geleneksel Jeep tasarımının yanı sıra arazi kabiliyetlerini birleştiren Gladiator, hayli iddialı özelliklerle sevenlerinin karşısına çıkacak.
Jeep tasarımına sadık, özgün hatlarıyla Wrangler’a olan bağlılığını “kanıtlayan” Gladiator’de, tasarımcıların, markanın imzası niteliğindeki yedili ızgarayı, daha aerodinamik olması için geriye doğru kaydırdığı ve geniş kullandığı görülüyor. LED farlar ve stop grubu ile oldukça modern görünüme sahip olan Gladiator’de, çok yönlü kullanıma izin veren büyük yük alanı sunulurken, 725 kg taşıma kapasitesi, 3.5 tona kadar da çekme kapasitesi vaat ediliyor. Gladiator’ün iç mekânı geleneksel tasarımı ve çok yönlü kullanım özelliklerini aynı potada eritiyor. Gladiator’de, 3.6 lt 285 HP’lik V6 benzinlinin yanı sıra 260 HP’lik 3.0 lt V6 dizel motor seçenekleri bulunuyor. Benzinlide 6 ileri manuel ya da 8 ileri otomatik şanzıman seçeneği bulunurken, dizelde sadece otomatik vites kullanılmış.
Suzuki’nin ‘şirin’i Türkiye’ye geldi...
Japon üretici Suzuki’nin Türkiye’de, özellikle off-road tutkunları tarafından beğenilen şirin üyesi Jimny, yeni nesliyle satışa sunuldu. 4. nesil Jimny, Türkiye’de GLX donanım paketi, 1.5 lt (100 HP) benzinli motor ve 4 ileri otomatik şanzıman seçeneğiyle, 151 bin TL fiyatla satışa sunuluyor.
Yeni Jimny kendine özgü “yalınlık” felsefesini korurken, şirin tasarımın yanında off-road işlevselliğini buluşturuyor. Bir önceki neslinde olduğu gibi köşeli hatlara sahip olan yeni Jimny, sürücüye geniş bir görüş açısı sağlıyor. 15 inçlik koyu renkli alaşım jantlar, araca sportif görünüm katarken, çamurluk ağızları ve yan gövdedeki plastik kaplamalar Jimny’yi olası ufak darbelerden koruyor.
Dış tasarımda olduğu gibi iç mekânda da yalınlığın sürdüğü Jimny, kolay okunabilir göstergeler, Bluetooth uyumlu akıllı telefon desteğine sahip 7 inçlik dokunmatik ekranlı ses ve görüntü sistemi, katlanan arka koltuklar, temizlemesi kolay plastikle kaplanan arka koltuk sırtlıkları gibi unsurlara da sahip. Yeni Jimny’deki 1.5 lt motor, arazi sürüşlerinde daha etkin performans sunuyor. Araçta, bir dolu güvenlik donanımı da mevcut.
O DA 'EŞSİZ'LİĞE YÖNELDİ!
Ferrari’nin “türünün tek örneği” versiyonlar yaratmasının ardından, Lamborghini de harekete geçti. Marka tarihindeki ilk özel model olarak konumlandırılan ve Lamborghini’nin tasarım ekibi ile motor sporları bölümü Squadra Corse işbirliğiyle yaratılan SC 18, sadece tek örnek olarak üretildi. Yolda kullanım için gerekli onaylara sahip almakla birlikte, esasen pistte kullanılacak olan SC18, bundan böyle “Squadra Corse” markası altında motorsporlarıyla ilgilenen Lamborghini müşterilerine sunulacak “kişiselleştirilmiş” projelerin de yolunu açıyor.
Büyük ölçüde karbon fiber kullanılarak üretilen araç, Huracan GT3 EVO tarzında özel aerodinamik gövde parçalarına sahip. Spoyler ve hava girişleri Huracan Super Trofeo EVO’dan esinlenilen araçta, bununla birlikte “Sesto Elemento”, “Centenario” ve “Veneno” gibi özel modellerden de izlere sahip. 6.5 litrelik V12 motor, 770 HP güç üretiyor. SC18’in iç mekanında ise siyah Alkantara ve kırmızı çapraz dikişlerin yanı sıra karbon fiber spor koltuklar yer alıyor. Tek cıvatalı jantlar ve bu araca özel geliştirilen Pirelli P Zero Corsa lastiklerin yanı sıra pistteki performansı her yönüyle ölçmeyi amaçlayan uzaktan ölçüm sistemi de, SC 18’in özelliklerinden. Fiyatının ise, 320 bin dolarlık en pahalı Lambo olan Aventador SVJ’den fazla olacağı belirtiliyor. Kim bilir, belki alan olmuştur bile...
‘Teşvik sektöre can verdi faiz avantajıyla yürürüz’
Nissan Genel Müdürü Sinan Özkök, gelecek yıl için otomotiv pazarında 400 binli seviyelerin öngörüldüğünü belirterek, “2019’da da sektörün desteklenmesi gerek. Hastayı makineye bağladık. Artık makineden çıkıp, yürümeye başlamamız lazım. ÖTV ve KDV teşviki sektöre can verdi, bankalardan sağlanabilecek indirimli faiz oranlarıyla da yürümeye başlarız” dedi. Özkök, ürün ve marka algısından sonra müşterinin satın alma kararını fiyat ile finansman uygulamalarının tetiklediğini vurguladı, “Pazarda fiyatlar, dövize bağlı olarak arttı. Dövizdeki artış ocak-eylül döneminde yüzde 50 civarındaydı. Faiz oranları da aylık yüzde 3’lere kadar çıktığı için, her ne kadar kampanyalar yapsak da müşterinin algısı ‘yüksek faiz döneminde kredi borcunun altına girilmez’ şeklinde gerçekleşti” diye konuştu. Özkök, otomotivin lokomotif sektör olduğunu vurgulayarak, “2019’un heba edilmemeli. 2019’da da sektörün desteklenmesi gerek... Biz yatağa düşmeden gerekli tedbirlerin alınması gerekir. Sektör olarak sağlanan avantajların tamamını müşteri ve piyasaya yansıtmaya hazırız, yeter ki o avantajlı durum ortaya çıksın” dedi.
Coşkunöz’den yurt dışı yatırım atağı
Türkiye otomotiv endüstrisinin önde gelen tedarik şirketlerinden Coşkunöz Metal Form ile İtalyan Magnetto ortaklığında kurulan Coşkunöz MA, globalde yeni yatırımlarla üretim atağına geçiyor. Romanya’da 20 milyon euro’luk yatırımla kurulacak tesiste gövde grubu presli ve rollform sac parçaları üretilecek. Dragasani’de yaklaşık 13 bin metrekarelik kapalı alanda devreye alınacak üretim tesisinden, başlangıçta 37 milyon euro ciro hedefleniyor. Tesiste, Renault’nun piyasaya süreceği Dacia 52SQR modeli için parça üretimi yapılacak. 2019 yılında üretim bandının deneme amaçlı aktif olacağı tesis, 2020 yılında seri üretime geçecek. Coşkunöz Metal Form Genel Müdürü Aptullah Saner, “Global pazardaki aktifliğimizi artırmak adına yurtdışı yatırım projelerimizi hızlandırdık. Romanya’ya toplam 20 milyon Euro’luk yatırım gerçekleştiriyoruz. Renault ile 2020’de başlamak üzere 8 yıllık üretim anlaşmasına vardık” dedi.
B segmentinde, hibritle kazandı
Kendi kendini şarj eden hibrit modellere olan ilginin yükselmesiyle birlikte B segmentinin ilk hibrit otomobili olan Yaris Hybrid’in satışları da artış gösterdi. Avrupa’da B segmenti otomobillerin pazar payı, bir önceki yıla göre yüzde 21.5’den yüzde 20,4’e gerilerken, Yaris Hybrid, geçen yıl Avrupa’da ilk kez 100 bin bandını aştı. Yaris Hybrid, 2018’in ilk 10 ayında da 109 bin 859 adetle rekor satışı yıl bitmeden garantiledi. Öte yandan Toyota’nın Türkiye’deki hibrit otomobil satışları da her geçen gün artıyor. Diğer motor seçeneklerine göre daha az yakıt tüketimi gerçekleştirebilen Toyota hibrit modellerini tercih edenlerin sayısı bu yılın ilk 11 ayında 3 bin 122 adede ulaştı. Toyota, Türkiye’de geçtiğimiz yıl 4 bin 110 adet hibrit otomobil satışı gerçekleştirmişti.
Subaru XV’de yeni döşemeler
Yeni Subaru XV, “Xclusive” donanım paketine özel gri deri döşeme seçeneğiyle de satılmaya başlandı. Xclusive donanım seçeneği tercih eden tüketiciler siyah ve gri deri döşeme arasında seçim yapabilecek.
Yeni Subaru Global Platformu üzerinde geliştirilen ilk model olan ve çok kapsamlı güvenlik donanımlarıyla segmentindeki en yüksek güvenlik seviyesine sahip otomobillerden biri olan Subaru XV’nin tüm versiyonlarında, “EyeSight” sürüş destek teknolojisinin yanı sıra sürücü diz hava yastığı, geriye katlanabilir pedal sistemi, X-Mode ve Aktif Tork Yönlendirme standart olarak sunuluyor.
Konfor ve teknoloji anlamında da Apple Car Play fonksiyonlu yeni 8 inçlik dokunmatik ekran ve 6.3 inçlik çok fonksiyonlu bilgi ekranı gibi çok sayıda yeni donanım Subaru XV’nin standartlarında yer alıyor.
DS ile birlikteliği hızlı başladı
Fransız lüks anlayışını otomobile taşıyan DS markasının “executive bayisi” olan, Koluman Motorlu Araçlar A.Ş. bünyesindeki Monde Motorlu Araçlar, üç aylık sürede hızlı bir performans sergileyerek, pazara yeni sunulan DS 7 Crosback modelinden bu sürede 100 adetlik satış gerçekleştirdi. Monde Motorlu Araçlar Yönetim Kurulu Başkan Vekili Altuğ Erciş, “DS ürün gamına her yıl yeni modeller ilave edilecek. Daha da önemlisi tüm DS modellerinin elektrik versiyonları olacak... Bu yeni modellerle birlikte 2019 yılı için 500-600 adetlik satış hedefimiz var” dedi. Erciş, şu an tek noktada hizmet verdiklerini kapydederken, “2019 yılının ikinci yarısından itibaren Ankara ve sonrasında da İzmir ile İstanbul’un Anadolu yakasında da DS showroomları açmayı planlıyoruz” diye konuştu.
Novo yeni standarda uydu
Anadolu Isuzu mühendislerince geliştirilen ve Türkiye’de üretilen Isuzu Novo, yeni okul servisi yönetmeliğine uygun olarak, bizzat üretici firma tarafından pazara sunulan ilk fabrika çıkışlı midibüs oldu. Okul taşımacılığını daha güvenli hale getirmeyi amaçlayan yeni okul servisi yönetmeliği ile zorunlu olacak iç ve dış güvenlik kameraları, sensörlü koltuklar, 3 noktalı ayarlanabilir emniyet kemerleri, araç takip sistemi, şeffaf camlar ve kapı güvenlik sistemi gibi donanımlar, artık Isuzu Novo araçlarda “okul paketi” adı altında ve fabrika çıkışlı sunuluyor. 190 beygirlik Isuzu motora sahip Novo, 29 kişi ve bagajlarını rahatlıkla taşıyabiliyor.