EkonomiÇılgın cuma!

Çılgın cuma!

22.11.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:

Black Friday denilen ABD kökenli dev indirim uygulaması Türkiye’de farklı isimlerle sahipleniliyor. Kara Cuma demekten çekinen pek çok marka, Efsane, Süper, Şahane, Beklenen Cuma gibi isimler kullanıyor. Rekor alışveriş bekleniyor.

Çılgın cuma

Perakendeyi ‘Black Friday’ yani Kara Cuma çılgınlığı sardı. Ancak bu yıl tepki çeken Kara Cuma deyimi yerine farklı isimler kullanıldığı dikkat çekti. Efsane, Süper, Şahane ve Beklenen Cuma, Kara Cuma yerine markaların kullandığı farklı isimler arasında. Bu yıl 23 Kasım’a denk gelen bu özel gün için pek çok marka büyük avantajlarla alışveriş imkanı sağlıyor. Amerika kökenli olan bu uygulama, Türkiye’de her geçen yıl yayılıyor. 2012 yılında Türkiye’de ilk kez Silk and Cashmere’in başlattığı uygulamayla bu yıl internet ve mağazalardan yüzde 80’lere varan indirimli fiyatlarla alışveriş yapma şansı yakalanacak.

Haberin Devamı

Bir haftaya yayıldı

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, bu özel güne Efsane Cuma dediklerini anımsatarak, “Bu yıl bu indirimlerin perakendeciler tarafından haftaya yayıldığını görüyoruz. Pazartesiden başlatan, cumayı haftasonuna bağlayanlar var. Efsane Cuma’dan, Efsane Hafta’ya dönüştü. Cuma, cumartesi ve pazar cirolarda ciddi artışlar bekliyoruz. Ciddi indirimler olacak. İnternet ve mağaza cirolarında 5-10 kat artışlar olur. Haftasonu AVM’ler bir hayli kalabalık olacak” dedi.

Milliyet

‘Şahane Cuma diyoruz’

Kategori Mağazacılığı Derneği (KMD) Başkanı Yenal Gökyıldırım, Şahane Cuma’nın bu yıl 23 Kasım Cuma gününe denk geldiğini belirterek, “Bugüne özel perakendecilerin önemli indirimi olacak. Yapılacak indirimler sayesinde mağazalarımızın satış hacimlerinde önemli artışlar bekliyoruz. E-ticarette de yüksek satış beklentimiz var. KMD olarak tüm perakendecilerimizle bugün ve bu hafta özelinde yapacağımız kampanyaları ‘Şahane Cuma’ adıyla tüketicimize sunacağız” diye konuştu.

Haberin Devamı

Herkes sahipleniyor

Silk and Cashmere CEO’su Ayşen Zamanpur da, 2012 yılında Türkiye’de ilk uygulamasını kendilerinin başlattığını anımsatarak, şunları söyledi: “Kara Cuma o günden sonra gelişti. Bu yıl daha büyük katılım var. Kara Cuma’nın herhangi bir çağrışımı yok. ABD’de trafiği felç ettiği için ertesi gün gazetelerde Kara Cuma adı verilmişti. O isimle anılıyor. Trafiğin karalığını gösteriyor. Çok farklı isimler kullanarak bugüne katılan markalar var. Biz bugünü en doğru şekilde uyguluyoruz. Fiyatlarımızı gerçekten 12 saat boyunca yarı yarıya indiriyoruz. Bugünde alışverişlerimiz normal bir günün 20 katı oluyor. Online’da da önemli başarı yakalıyoruz. Artık bugünü bütün perakendeciler sahipleniyor.”

Hangi marka ne sunuyor?

- Hepsiburada, Efsane Cuma dediği günde müşterilerine büyük indirimler sunmaya hazırlanıyor.

- GittiGidiyor’un, Black Friday’e özel hazırladığı ‘Süper Cuma’ kampanyası için geri sayım başladı. Binlerce ürünün dâhil olduğu kampanya kapsamında 23 Kasım Cuma günü tam 24 saat boyunca tüketicilere yüzde 80’e varan oranda indirim sunulacak.

Haberin Devamı

- Amazon.com.tr, ‘Beklenen Cuma’ haftası indirimlerine başladı. 19-26 Kasım tarihleri arasında özel fiyat avantajlarıyla büyük indirimlere sahne olacak Amazon.com.tr, yüzlerce üründe 50 TL üzeri alışverişlerde ücretsiz teslimat hizmeti sunuyor.

- Arçelik de ‘Cuma Aşkına’ indirimlerini başlattı. 19 Kasım Pazartesi günü başlayan ve 25 Kasım’a kadar devam edecek kampanya ile Arçelik tüm hafta boyunca 3.000 TL’ye varan dev indirimler sunuyor.

- Media Markt, Black Friday’i Şahane Cuma olarak kutluyor. Şahane Cuma’da, %70’e varan oranlarda indirim yapıyor.

- LG Türkiye de Black Friday’e özel kampanyasına başladı. 30 Kasım’a kadar 6 ay vade ve yüzde 30’a varan indirimlerle satış yapacak.

- Siemens Ev Aletleri, 23-26 Kasım tarihleri arasında ankastre ve solo tam otomatik espresso ve kahve makinelerinde geçerli Black Friday’e özel ‘Bir günden Fazlası’ konseptiyle online satışa özel indirim kampanyası düzenliyor.

- Kiğılı, 23 Kasım Cuma günü ‘Gözü Kara İndirim’ kampanyası düzenliyor. Yüzde 50 indirimler sunacak.

Haberin Devamı

- Palladium Ataşehir, 23-24 Kasım tarihinde yüzde 70’e varan Black Friday indirimi yapacak.

‘Önce zam sonra indirim olmasın’

Kara Cuma indirimlerinin farklı bir yönü de var. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Halkımız, ekonominin daraldığı ve insanların gelirlerinin azaldığı bir ortamda ‘Efsane’ veya ‘Kara Cuma’ denilerek yapılan stok eritme oyunlarına gelmemeli” uyarısında bulundu. Palandöken, bu tür alışveriş günlerinde önce maliyetlerin yükseltilerek fiyatların şişirildiğini sonra da ‘indirim’ adı altında yeniden pazarlandığını vurguladı. Palandöken, “Kampanyalara karşı vatandaşlarımız çok dikkatli olmalı” dedi.

Neden Kara Cuma denildi?

Amerika’da kasım ayının dördüncü perşembesi, Kanada’da ise ekim ayının ikinci pazartesi günü kutlanan Şükran Günü’nün ertesi sabahı Kara Cuma olarak kutlanıyor. Ciddi indirimlerle tam bir alışveriş çılgınlığı yaşanıyor. Bu uygulama ilk olarak elektronik cihazlarda başladı. Daha sonra diğer ürünlere yayıldı. Black Friday denilen alışveriş gününde mağazalar çok erken saatte açılır, beklenenin çok daha üstünde indirimler yapılır. Yoğunluk nedeniyle trafiğin altüst olması, uzun kuyruklar dolayısıyla bu güne ‘Kara Cuma’ adı verilmiş.

Haberin Devamı

Dolandırıcılara dikkat

TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli de, indirim çılgınlığının yaşanacağı Kara Cuma ve Siber Pazartesi’de hem satıcıların hem de vatandaşın dolandırıcılara karşı dikkatli olması gerektiğini söyledi.
Çiğdemli, “E-ticaret dolandırıcıları bu indirim günlerine özel olarak basit e-ticaret siteleri kurup, olmayan ürünleri satabilirler. Vatandaş alışveriş sapacağı sitenin SSL sertifikasını mutlaka kontrol etsin. SSL sertifikası olup olmadığı, siteye girildiğinde adres barının sol köşesinde bulunan kilit işareti ile anlaşılabilir. Kilit işaretinin olmaması, dolandırıcılık niyeti olmasa bile o sitenin güvenilir olamayacağı anlamına gelir” diye konuştu..

Yazarlar