22.03.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın (BTSO) Milliyet Gazetesi ile birlikte Bursa’da düzenlediği “iş dünyası buluşmaları”nda, Türk ve dünya ekonomisindeki son gelişmeler, yatırımlar ve piyasalardaki son gelişmeler masaya yatırıldı. BTSO’nun bundan iki yıl önce açılışını yaptığı GÖKMEN Uzay Havacılık Eğitim Merkezi’ndeki buluşmaya BTSO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay ev sahipliği yaparken, toplantıya Milliyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mete Belovacıklı, Milliyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Şükrü Andaç ile Milliyet Gazetesi Yazarı Zeynep Aktaş katıldı. İnteraktif bir ortamda geçen toplantıda Bursa’nın önde gelen iş insanları görüşlerini paylaşırken, yanıt aradığı soruları da Milliyet Gazetesi temsilcilerine yöneltme fırsatı buldu.
Son 100 yılda yaşanan gelişmeler ekseninde, jeopolitik ve siyasal gelişmeleri Türkiye ve dünya perspektifinde değerlendiren Mete Belovacıklı’nın konuşması sonrası, Şükrü Andaç ekonomideki son gelişmeleri ve beklentileri ele aldı. Ardından Zeynep Aktaş, yatırım araçlarının son 10 yıllık çerçevesinden bakarak yeni trendler ve piyasa beklentilerini katılımcılarla paylaştı. BTSO Başkanı Burkay, “Bursa ülkemizde sadece sanayinin değil yüksek teknolojinin de ruhunu temsil ediyor. Ar-Ge, inovasyon, data ve teknoloji kullanımında üs olma yolunda iddialı adımlar atıyoruz” dedi.
‘40 bin dolar’ hedefi
“Rakamlara bakacak olursak, Bursa’daki sanayi bölgelerinin toplam yüzölçümü içindeki payı yalnızca binde 8. Almanya’da bu oran yüzde 4, İtalya’da yüzde 2.1, OECD ortalaması yüzde 2.7 düzeyinde. Binde 8’lik sanayiye ayrılan pay ile kişi başına düşen gelirde 8.700-9.000 dolar bandında bir yerdeyiz” diyen Burkay, şöyle devam etti:
“BTSO olarak ‘Bursa
büyüse Türkiye büyür’ diyoruz. Sadece bu rakamı yüzde 1.5’e bile getirsek kişi başına milli gelirde 20 bin dolarları yakalarız. Almanya gibi yüzde 4’e gelinirse de bu seviye 40 bin dolara kadar yükselebilir.
Zenginliğe giden yol
Bursa’da üretimin yüzde 45.5’i sanayiden geliyor. BTSO Başkanı konuyla ilgili olarak şu bilgileri paylaştı: “2021’de 16 milyar dolarlık ihracat yaptık, 8 milyar dolar dış ticaret fazlası verdik. Türkiye’de 10 Bursa olsa, yapısal problemlerin çoğunu çözmüş oluruz. Zenginliğe giden yolun burada olduğunu düşünüyoruz.”
Textile Show’a büyük ilgi
Bursa, geçen hafta, giysilik kumaş alanında bölgenin en büyük fuarına da ev sahipliği yaptı. BTSO öncülüğünde 15-17 Mart arasında gerçekleştirilen Bursa Textile Show’a 4 binden fazla ziyaretçi katılırken, 60 ülkeden yaklaşık 400 yabancı alıcı da Bursalı firmalarla ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi. 128 firma 2023 yılı ilkbahar/yaz giysilik kumaş koleksiyonlarını ziyaretçilerin beğenisine sundu.
Yurt içinden ünlü markaların satın almacı ekipleri de fuarı ziyaret ederken bunların arasında LCW ve Decathlon’un satın alma yetkilileri de yer aldı. Fuarın, dünyaca ünlü çok sayıda markanın markajına girdiği dikkat çekti.
Start-up’lar için Bursa şehir fonu
BTSO Başkanı İbrahim Burkay, “Bursa’nın tekstil ve konfeksiyon ağırlıklı yapısını teknolojik dönüşümle ele alacağız. Endüstri ve makine bazında bir dönüşümden bahsediyorum. Bununla birlikte yeni teknolojiler ve start-up yatırımları noktasında da Bursa olarak girişim sermayesi fonunu hayata geçirme kararı aldık. Başlangıçta fon büyüklüğünün 200 milyon TL olmasını hedefliyoruz” dedi.
Bursa iş alemi yatırıma hazır
- Erol Dağlıoğlu / BTSO Enerji Konseyi Başkanı: “Enerjide büyük zorluklar yaşanıyor. Önce korona salgını, ardından Rusya-Ukrayna savaşıyla birlikte enerjide muazzam fiyat oynaklıkları baş gösteriyor. Bu krizler enerjinin stratejik önemini ortaya koyuyor. Türkiye olarak atacağımız adımlarla bu krizleri fırsata çevirmemiz mümkün. Paris İklim Anlaşması ile fosil yakıtları hayatımızdan çıkarıyoruz. Yenilenebilir enerjide muazzam fırsatlar var. Bunu sadece biz değil yabancılar da söylüyor, enerji üretiminde en güzel topraklar ülkemizde.”
- Ali Tuğcu / BTSO İnşaat Konseyi Başkanı: “Geçmişte inşaat sektörü yap-sat üzerine kuruluydu, ardından kredi faizlerinin düşmesi, yatırım ortamının sağlanmasıyla sat-yap sistemine yani önce maketten satıp sonra inşaata dönüşüm halini aldı. Şimdiki piyasa oldukça karışık ve oynak. Bu yüzden yapmama-satmama dönemi başladı diyebiliriz. İnşaat sektörünün canlanması için adımlar atılması gerektiğine inanıyorum.”
- Osman Akın / BTSO Bilgi ve İletişim Teknolojileri Konseyi Başkanı: “Pandeminin getirdiği yeni çalışma düzeni ve Türkiye’deki mevcut koşullarla yazılım sektörü çalışanlarımızın ki çoğunluğu iyi eğitimli, nitelikli gençlerden oluşuyor, bu kesimi Avrupalı ve Amerikalı şirketlere vermeye başladık. Kimi fiziki olarak giderken, çoğunluk oturduğu yerden bu şirketlere 8-10 kat yüksek maaşla geçiyor. Bursa bu gençlerin ürün ve teknolojilerini geliştireceği bir merkez olmaya aday. Türkiye’nin de bir bütün olarak bu konuyu ele almasında fayda var.”
- Gıyasettin Bingöl / BTSO Eğitim Konseyi Başkanı: “Bursa eğitimde de diğer iller ile kıyaslandığında öne çıkıyor. Bursa, Türkiye’deki özel okul ağırlığında yüzde 13 ile ilk sırada yer aldı. Biz de bu noktada Bursa’nın vakıf üniversitesi alanında öne çıkması için Mudanya Üniversitesi’ni kurduk. Çiçeği burnunda... İstanbul’dan önemli akademisyenleri Bursa’ya çekmeye başladık. Bursa’da Harvard kuracağız. Bu iddiamızın da sonuna kadar arkasındayız.”
- Nilüfer Çevikel / Türkiye Genç İş İnsanları Derneği (TÜGİAD) Başkanı: “İşin az verimli ve çok daha ağır yükünü taşımak yerine değişen dünyaya teknoloji ile adapte olmamız şart. Bursa’da BTSO desteğiyle açılan dijital dönüşüm okulu, bu anlamda önemli bir adım oldu. Özellikle gençler, Z kuşağı mevcut koşullar ve ücretlerle çalışmak istemiyor, kripto para dahi onlar için daha cazip olabiliyor. Bu yüzden gençleri yazılım ve teknolojiye yönlendirerek, ülkemizin geleceği noktasında projeler üretmek istiyoruz.”
- Nihat Alpay / MÜSİAD Bursa Şubesi Başkanı: “Bursa tekstil ve hazır giyimde öne çıkıyor. Sadece yurt dışına giden fason üretimden bahsetmiyorum. 500’ün üzerinde Bursa merkezli şirketimiz kendi markasıyla dünyaya ürün satıyor. Özellikle bebe ve çocuk giyim alanındaki markalarımız yurt dışında oldukça iddialı. Türkiye’de yatırım ortamının iyileşmesi bu ve benzeri marka yatırımlarının sürmesi anlamına geliyor. Bu konuda umutluyuz.”