16.06.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
HANİFE BAŞ - Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hüseyin Altaş, AVM’lerin günlük ziyaretçi rakamlarının belediklerinden daha hızlı geliştiğini belirterek, “Pandemi öncesinde Türkiye’deki AVM’lerin toplam günlük ziyaretçi sayısı 6.5 milyondu. Şu anda 4 milyonları gördük. Yüzde 70’leri yakaladık. Aşılamanın artması ve yeni gelişmelere göre bunun yükselmesini bekliyoruz. Yıl sonuna doğru günlük girişte 5 milyonu tutturacağız gibi görünüyor” diye konuştu.
AVM’lerin pazar günü de açılmasını talep ettiklerini dile getiren Altaş, uzun aradan sonra AVM’lerin hafta sonu olarak iki hafta önce cumartesi açıldığını, bu günlerde hafta içine göre girişlerin yüksek olduğunu aktardı.
İhtiyaçlar birikti
Altaş, kapanma sürecinde ihtiyaçların ertelendiğini ve ayrıca psikolojik etkiyle de insanların alışverişe yöneldiğini kaydederek, “İnsanlar psikolojik olarak pandemi bitti gibi saldırıya geçti. Bütün sektörler hareketli. Önceden en çok hareket teknoloji ve market tarafındaydı. Şimdi çocuk, hazır giyim, her alanda hareket var. İhtiyaçlar çok birikti” diye konuştu. AVM’lerin yemek katlarında ise henüz tam istenen hareketi yakalayamadıklarını aktaran Altaş, açık alanı olan restoranların ise her zaman dolu olduğunu belirtti.
Girişlerde hızlı artış
Forum İstanbul Genel Müdürü Tuğrul Cömert, tam kapanma sonrasında giriş rakamlarının 2019 yılı seviyelerine hızlıca ulaştığını aktararak, “Pazar günleri de açıldığında pandemi öncesindeki giriş rakamlarını yeniden yakalamış olacağız. Sinema ve çocuk oyun alanlarının haricinde çoğu kategorinin cirolarındaki büyüme oldukça iyi gidiyor. Sinemaların kapalı olması, restoran ve gıda sektörü, masa sayısı ve sosyal mesafe kısıtlamaları nedeniyle daha geç toparlayan sektörler. Yaz aylarında turizm açısından da ek hareketlenme olacağı için giriş rakamlarını yaz döneminde pandemi öncesi seviyelere dönmesi bekleniyor” açıklamasını yaptı.
Sinema hareket katacak
Trump Towers Genel Müdürü Bülent Kural, açılmanın ardından AVM girişlerinin hareketlendiğini dile getirerek, şunları söyledi:
“Pandemi öncesine göre giriş rakamımız yüzde 50’lerde. Yeme içme alanları açılınca hareket başladı. Ama tiyatro ve sinemalar henüz tam aktif değil. Onlar da tam açılırsa asıl hareket o zaman başlar. Spor salonlarının açılması da hareketi artırdı. En yoğun, hazır giyim alışverişi yapılıyor. Aşılama bu hızla devam ederse normal giriş sayılarına eylül, ekim ayı gibi erişebileceğimizi öngörüyoruz.”
Pazar günü de açılsın
212 Outlet Genel Müdürü Hasan Necip Akol, kısıtlamaların esnetilmesiyle özellikle AVMlerdeki restoran ve kafelerde olumlu yansımalar görüldüğünü kaydederek, şöyle konuştu:
“Aşılanmanın hızlanması ve kısıtlamaların esnetilmesiyle ziyaretçilerimizin daha da güven duyarak alışveriş yaptıklarını, yiyecek - içecek konusunda iç rahatlığı ile sosyalleştiklerini gözlemliyoruz. Aşılanma arttıkça yakın zamanda pazar günlerinin de açılacağını ve sektörümüzde daha da olumlu gelişmeler yaşanacağını öngörüyorum. Yaz aylarının gelmesiyle insanların sosyalleşme ihtiyacı arttı.”
Nisan ayında düşüş yaşandı
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Perakende Ciro Endeksi açıklandı. Mart, Nisan 2021’de kısıtlamalarla hizmet veren AVM’lerde ciro endeksi Nisan 2021’de, 2021 Mart ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde, yüzde 19.7 azalarak 273 puan oldu.
Açıklamada, “2020 Nisan’da AVM’ler büyük ölçüde kapalı olduğu için tam doğru bir kıyaslama olmamakla beraber metrekare verimlilik endeksi, Nisan 2021’de bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 582.5 artarak 273 puana yükseldi” denildi. AVM’lerde kiralanabilir alan başına düşen cirolar, Nisan 2021’de İstanbul’da 1488 TL, Anadolu’da 742 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise bu dönemde 1040 TL oldu.
Nisan 2021 verilerinde, bir önceki ay olan mart ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 41.5’lik bir azalış olduğu gözlemlendi.