28.10.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
Türkiye, 2003 yılından beri izlenen öncelikli demiryolu ulaşım politikaları ile yüksek hızlı ve hızlı demiryolu hatlarını genişletiyor. Ankara-İzmir, Halkalı-Kapıkule, Bilecik-Bursa başta olmak üzere ülkemizin dört bir köşesinde yeni YHT ve HT demiryolu hattı inşası devam ediyor. Konvansiyonel anahat ve bölgesel trenlerle ülkemizin dört bir köşesine rahat ve konforlu yolculuk yapılıyor. Günde ortalama 44 bin yolcuya hizmet veren konvansiyonel anahat ve bölgesel trenler, ülkemizin dört bir köşesine ekonomik ve rahat seyahat imkânı sağlarken, iç turizme de önemli katkılarda bulunuyor. Doğu Ekspresi, Güney Ekspresi, Van Gölü Ekspresi, Göller Ekspresi, İzmir Mavi, Ankara Ekspresi başta olmak üzere farklı güzergâhlarda işletilen trenlere seyahat severlerin, fotoğraf tutkunlarının ilgisi artıyor. Türkiye, genelinde 16 güzergâhta anahat treni işletiliyor. Dünyanın en güzel ilk dört rotası içerisinde bulunan Ankara- Kars hattında turizme yönelik olarak hizmete sunulan ve kış sezonunda hizmet veren Turistik Doğu Ekspresi ile Anadolu’nun tarihi ve doğal güzelliklerinin keşfedilmesi sağlanıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ekonomik, konforlu ve güvenli bir taşımacılık hizmeti ile iş ve eğitim ve turistik amaçlı seyahatlerin vazgeçilmez ulaşım aracı bölgesel ve ana hat tren rotalarını Milliyet’e anlattı.
■ Ankara- İstanbul hattında nostalji yaşatan Ankara Ekspresi
26.07.1924 tarihinde Haydarpaşa Ankara hattında yataklı vagonlarıyla hizmete sunulan Ankara Ekspresi, YHT hattı inşası, Covid vb. nedenlerle ara ara seferlerine ara verilse de 12 Temmuz 2021 tarihinden bu yana her gün karşılıklı bir sefer olarak hizmet vermeye devam ediyor. Ankara- Halkalı hattında 593 kilometrelik güzergâhtaki seyahat süresi 8 saat 19 dakika ve Halkalı-Ankara arası 8 saat 49 dakika. Ankara Ekspresi; Ankara Gar hareketi sonrasında sırasıyla Sincan, Polatlı, Eskişehir, Bozüyük, Bilecik, Arifiye, İzmit YHT, Gebze, Pendik, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy duruş yaparak son durağı Halkalı’ya ulaşıyor.
■ Dünyanın en güzel ilk dört rotasından birisi olan Ankara- Kars hattını Doğu Ekspresi ile keşfedin
Kars- İstanbul - Kars hattında 1949 yılında işletilmeye başlanan Doğu Ekspresi son yıllarda farklı tatil seçeneği arayan seyahat severlerin, sanat tutkunların gözdesi haline geldi.
Ekspresin güzergâhı Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi nedeniyle Ankara Kars olarak değiştirildi. Covid nedeniyle seferlerine ara verilen tren halen aynı güzergâhta karşılıklı olarak hergün işletilmektedir. 1.360 kilometrelik parkurunu yaklaşık 26 saat 32 dakikada tamamlarken ilk ve son durakları hariç toplam 53 gar ve istasyonda duruş yapıyor.
■ Ege Ekspresi Basmane Eskişehir arasında 64 yıldır hizmette
Eskişehir- Basmane arasında 1959 yılında işletilmeye başlanan Ege Ekspresi, halen Basmane Eskişehir arasında günde karşılıklı bir sefer yapmaktadır. İlk ve son durak hariç 32 gar ve istasyonda duruş yapan Ekspres 570 kilometrelik hattaki seyahat süresini yaklaşık 8 saat 53 dakikada tamamlamaktadır.
Kayseri Adana arasında 15.09.1991 tarihinde sefere konuldu.Seferlerine yol çalışmaları, pandemi nedeniyle zaman zaman ara verilen ve DMU tren setlerinden oluşturulan Ekspres, yolcu yoğunluğu nedeniyle teşkilatı güçlendirilmiş olarak seferlerine devam etmektedir. 319 kilometre uzunluğundaki Kayseri- Adana arasında günde karşılıklı bir sefer yapan Ekspres, seyahat süresini 5 saat 56 dakika tamamlamakta, ilk ve son çıkış duraklar hariç 20 istasyon ve garda duruş yapmaktadır.
■ Ankara Kurtalan arasında işleyen Güney (Kurtalan) Ekspresi
İstanbul Kurtalan arasında ilk seferine 02.06.1957 tarihinde başlayan Ekspres’in güzergâhı, Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi yol çalışmaları kapsamında Ankara-Kurtalan olarak değiştirildi. Haftada 5 gün karşılıklı bir sefer olarak işleyen Güney Ekspresi, 1.264 kilometrelik hattaki seyahat süresini yaklaşık 27 saat 13 dakikada tamamlıyor. Ekspres, ilk ve son durak hariç toplam 66 gar ve istasyonda duruyor.
■ Bir demiryolu klasiği: İzmir Mavi Treni
17.05.1984 tarihinde işletilmeye başlanan Ekspres, her gün karşılıklı bir sefer yapmaktadır.823 kilometrelik hattı yaklaşık 12 saat 37 dakikada tamamlayan Ekspres, ilk ve son durak hariç 25 gar ve istasyonda duruş yapıyor.
■ Eskişehir- Denizli hattında Pamukkale Ekspresi
01.01.1978 tarihinde işletilmeye başlandı. Halen Eskişehir- Denizli arasında karşılıklı bir sefer yapan Ekspres, YHT bağlantılı sefer yapmaktadır. 444 kilometrelik hattaki seyahat süresini 8 saat 23 dakikada tamamlayan Ekspres, ilk ve son durak hariç 25 gar ve istasyonda duruş yapmaktadır.
■ Konya- Adana hattında Toros Ekspresi
Haydarpaşa- Gaziantep hattında 15.05.1935 tarihinde işletilmeye başlanan Ekspres’in güzergâhı zaman zaman değiştirilmiştir. Halen Konya- Adana hattında sefer yapan Ekspres, hergün karşılıklı bir sefer yapmaktadır. 370 kilometrelik hatta seyahat süresini yaklaşık 6 saat 42 dakikada tamamlayan Ekspres, ilk ve son durak hariç toplam 20 gar ve istasyonda duruş yapmaktadır.
■ Ankara Tatvan Hattında: Van Gölü Ekspresi
1964 yılında işletilmeye başlanan Van Gölü Ekspresi, haftada iki gün karşılıklı çalışmaktadır. Teşkilatında pulman, kuşetli, yemekli ve yataklı vagonlar bulunan Ekspres, 1.315 kilometrelik Ankara Tatvan hattını yaklaşık 26 saat 44 dakika saatte tamamlıyor. İlk ve son durak hariç 62 gar ve istasyonda duruş yapıyor.