15.06.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Hanife Baş
Alışveriş merkezleri, ramazan ayı uygulamasına geçti. Pek çok AVM, iftarın geç saatte yapılması nedeniyle kapanış saatlerini ileri alma yolunu seçti. Bayram alışverişine yönelik de yeni düzenlemeler yolda.
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, AVM’lerde yılın her ayında alışveriş yapıldığı ve ziyaretin gerçekleştiğini belirterek, “Ramazan ayının yaz aylarına gelmesi nedeniyle ziyaretçiler mevsim şartlarında etkilenmediği AVM’lerde vakit geçirmeyi tercih ediyor. Fakat asıl önemli olan Körfez ülkeleri ağırlıklı turist gelişinin yaz aylarında ve Ramazan ayında yaşanması. Bu da ziyareti olumlu etkiliyor. Bir de bayram öncesi alışveriş ve ziyarette artış yaşanacak” dedi.
Kapanış saati değişti
Geçen yıllarda yapılan geç saatlere kadar açık kalma ya da sahura kadar açık kalma gibi uygulamalara devam AVM’lerin de bulunduğunu aktaran Belgü, “AYD olarak Ramazan ayında AVM’lerin açılış kapanış saatlerine yönelik bir çalışmamız bulunmuyor. Müşteri beklentileri doğrultusunda düzenlemeler yapan merkezler var. AVM’lerimiz milli bayramlar, özel günlerde olduğu gibi Ramazan’a ve bayrama özel etkinliklerle ziyaretçi beklentilerini karşılamakta ve özel günlerin ruhuna uygun hareket etmektedir. Bunun yansıra bu yıl bayramdan hemen önce başlayarak temmuz ayı boyunca devam edecek İstanbul Shopping Fest (İSF) ile iki bayramı bir arada yaşamayı ümit ediyoruz” diye konuştu.
Viaport Asya, Viaport Venezia, Vialand ve Viaport Marina’yı bünyesinde bulunduran Via DMC, AVM’lerdeki alışveriş saatlerinde değişiklik yapan gruplardan. Alışveriş merkezleri daha önce sabah 10:00’da açılıp 22:00’da kapanıyordu. Ramazan ayı dolayısıyla ise sabah 11’de açılıp, 23:00’da kapanıyor. Sadece isteyen mağazalara 00:00’a kadar açık kalma imkanı tanıyorlar.
‘İftardan sonra yoğun’
Via DMC Genel Müdürü Ogün Turanlı, Ramazan’da alışveriş alışkanlıklarının çok fazla değişmemekle birlikte gıda alışverişinin yoğunluk kazandığını söyledi. Özellikle süpermarketlerin cirolarında önemli derecede artış yaşandığını dile getiren Turanlı, “Bunun dışında genelde bayramlara yakın dönemde hazır giyim markalarında, özellikle çocuk giyimde ciddi artışlar görmek mümkün. Ramazan’da en önemli farklılık alışveriş saatlerinde görülüyor. Gün ışığının yoğun olduğu öğle saatlerinde insanlar evlerinden çok çıkmazken, özellikle 17:00’dan sonra alışveriş merkezlerimizdeki yoğunluk 3-4 kat artış gösteriyor. Ramazan’da en yoğun zaman dilimi iftardan sonra yaşanıyor” bilgisini verdi.
‘Bayrama yakın düzenleme istiyoruz’
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sami Kariyo ise, bir kısım AVM’nin Ramazan’a özel olarak kapanış saatlerini ileri aldığını belirterek, “Ama bizim arzumuz bayrama yakın son on günde bu uzatmanın yapılması. O zaman çok alışveriş oluyor fakat bizim çalışanlarımızın servislerinde ayarlamaya gitmemiz zorlaşıyor. Biz AVM’lerde açılış kapanış saatlerindeki ayarlamanın bayrama yakın olmasını tercih ediyoruz. Şu anda alışveriş oranı ortalama yoğunlukta. Bayrama doğru ciddi yoğunluk bekliyoruz” ifadesini kullandı.