02.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Hem turizm gelirini artırmak, hem de farklı pazarlardaki payını yükseltmek isteyen turizmciler, başta Japonya ve Çin olmak üzere; artan turist sayısından aldıkları güçle tanıtıma devam ediyor. Peki henüz 100 bin seviyesinde bulunan Japon turist sayısını 10 katı, 400 bin seviyesinde bulunan Çinli turist sayısını 2 katı artırmak hayal mi? Turizmciler, bu bölgelerden gelen turist sayısının çok düşük seviyede olduğuna dikkat çekerken, mevcut sayılara da daha önce ‘hayal’ denildiğini hatırlatıyor.
‘Uçuşlar artırılmalı’
Uçuş sayılarının artırılması ve yeni uçuş bölgeleri eklenmesiyle Japonya’ya konulan ‘üçlü hedef’in sırayla tutturulması bekleniyor. Buna göre, 100 bin seviyesinde bulunan Japon turist sayısının öncelikle 250 bin, ardından 500 bine çıkarılması planlanıyor. Ardından ise 1 milyon Japon turist için çalışmalar yeniden ele alınıp, buna göre çalışmalar kurgulanacak.
Japon turist sayısı yaşanan bölgesel sorunlar ardından düşerken, son iki yıldır umut vaat seviyelere geldi. 2012’de 200 bin sınırını aşan Japon turist sayısı hızla normale dönerken, 100 bin sınırına geldi. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya, uzak destinasyonlar için en önemli sorunun ulaşım olduğunu vurguladı. Bağlıkaya, “Tarifeli seferlerle milyonlu rakamlara ulaşmak zor oluyor. Japonlar Türkiye’ye mutlaka gelmek istiyor ama önce uçuş sayısını artırmak, sonra da bu uçuşların fiyatının daha makul seviyelerde olması gerekiyor. İnsanlar öncelikle 4-5 saat uçuş mesafesindeki bölgelere gidiyor. Bugüne kadar çok büyük çabalar harcadık ve devam ediyoruz” dedi.
Çin ve Hindistan kurtarıcı oldu
Türkiye’nin 2015 ve 2017’de yaşanan sorunlardan en çok etkilenen sektör turizm oldu. Ancak bu dönem Çin ve Hindistan’dan gelen turist sayılarının da katlandığı dönemler oldu. Bu iki ülkeden gelen turist sayısı artışına devam ederken; Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın bugün başlayacak Çin ziyaretinde de turizme özellikle değinmesi bekleniyor.
‘Kombin turlar hazırlanmalı’
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, uzak pazarlar için ‘kombin turlar’ önerisi yaptı. Bu bölgelerden çıkan turistlerin, gittikleri yerde birkaç ülke görüp dönmeyi tercih ettiklerini belirten Ayık, “Bu nedenle, mesela Yunanistan, Bulgaristan, Gürcistan, Azerbaycan gibi ülkelerle o pazarlara kombin turlar planlamak lazım. İşbirlikleri ile hareket etmek gerekiyor. Bu ortak çalışmalarla sayının daha hızlı artabileceğini düşünüyorum” dedi.
Göbeklitepe’yi keşfedecekler
Japon turistin Türkiye’deki en uğrak noktası Kapadokya. Ardından ise İstanbul geliyor. 1 Japon turistin harcama kapasitesi ise 3 turiste bedel. 2019 Japonya’da Türk Kültür Yılı olması sebebiyle turist artışında önemli bir rakama ulaşılması bekleniyor. Aynı zamanda Göbeklitepe bölgesinin tanıtımlarıyla birlikte Japon turistlerin gelecek yıllarda yeni gözdeleri arasına bu bölgenin de girmesi bekleniyor.
Büyükelçi harekete geçirdi
Kapadokya Turistik Otelciler ve İşletmeciler Derneği (KAPTİD) Başkanı Yakup Dinler, *Japon turist denilince akıllara Kapadokya geliyor” derken; geçtiğimiz yıllarda düşen Japon turist sayısının bölgede yeniden etkisini gösterdiğini söyledi.
Geçen yıl 25 bin Japon turistin 50 bin geceleme yaptığı bölgede, 2019 sonunda 45 bin kişinin 90 bin geceleme yapacağı tahmin ediliyor.
Düşen Japon turist sayısını artıran en önemli etkenin Japonya’nın Türkiye Büyükelçisi Akio Miyajima olduğunu belirten Dinler, “O kadar Türkiye sevdalısı bir insan ki, hep olumlu propaganda yaptı. Bu sayede artış başladı” dedi.