05.06.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
AYSEL BOZAN YILMAZ
AYSEL BOZAN YILMAZ - Hayalindeki liseye girmek için hazırlanan öğrencilerin aylardır süren telaşı yarın sona eriyor. Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında merkezi sınava girecek yaklaşık 1.2 milyon öğrenci için bugün, sınavdan önceki son gün. Aylardır konu çalışmaya, test çözmeye alışan öğrencilerin büyük çoğunluğu bugünü nasıl değerlendireceğine karar veremiyor. Öncelikle en çok sorulan konu: Bugün ders çalışmalı mı, çalışmamalı mı?
İstanbul Kültür Eğitim Kurumları Ulusal Sınavlar Ortaokul Koordinatörü Tülay Akdemir, öğrencilere sınavdan önceki gün ders çalışmayı, tekrar etmeyi ve soru çözmeyi önermediklerini söylüyor. “Sınava hazırlık çalışmaları tamamlanmış ve sınava odaklanma süreci başlamış olmalı” diyen Akdemir, rutin ev düzenini bozmadan, zihinsel ve bedensel yorgunluğa sebep olabilecek aktivitelerden uzak, mümkün olduğunca sakin bir gün geçirmelerini öneriyor.
Bahçeşehir Koleji Genel Müdür Yardımcısı Dr. Özge Aslan da öğrenmeyle ilgili hazırlıkların bitmesi görüşünde. Ancak önemli olanın öğrencinin “Ne yaparsam kendimi daha güvende ve rahat hissedeceğim?” sorusuna vereceği cevap olduğunu kaydeden Aslan, “Eğer ders çalışarak daha iyi hissedeceksen, son gün de çalışabilirsin. Tabii yeni şeyler öğrenmeye çalışmak yerine öğrendiğiniz konularla ilgili tekrar testleri ya da deneme sınavları çözmeniz daha uygun olacaktır” diyor.
‘Heyecan yönetilebilir’
Bugün pek çok öğrenci, heyecan, endişe, kaygı gibi farklı duyguları bir arada yaşıyor. Tülay Akdemir, “Sınav öncesi heyecanlı olmak, olması gereken duygu durumudur” diyor ve ekliyor: “Kontrol edilebilir heyecanın olumlu etkileri olduğunu hatırlatmalıyız. Ancak bilmeliyiz ki heyecan yönetilebilecek bir korkudur. Bu duyguyu yönetebileceğini öğrenciye hissettirmeliyiz. Öğrencinin motivasyonunun dağılmaması için kendisiyle olumlu bir iç diyalog geliştirmesi ve olumsuz düşüncelerden soyutlanması üzere yönlendirebiliriz. En önemli iki gücü olan ‘gayret ve şevk’in kendisinde mevcut olduğunu hatırlatabiliriz.”
‘Sınava odaklanın’
Sınava iyi hazırlandığından emin olan öğrenciler de sınavda aşırı heyecanlanabiliyor. Bahçeşehir Koleji Psikolojik Danışma ve Rehberlik Koordinatörü Sibel Durak’ın sınavda kaygıyı yenmek için önerileri şöyle:
Sınav sırasında zihninizdeki olumsuz düşünceler başarınızı etkileyebilir. Bunların sadece birer düşünce olduğunu bilin ve kendinizi tekrar sınava odaklayın. Bu durumda şu alternatif düşüncelerden yararlanabilirsiniz: “Çalışmalarım doğrultusunda elimden geleni yapacağım, zorlandığım soruyu vaktim kalırsa dönmek üzere atlayacağım, soruları dikkatli okuyacağım...”
Ancak hissettiğin heyecan ya da endişe fazla ise nefes egzersizi heyecanını yönetmene yardımcı olur. Burnundan derin bir nefes al. Aldığın nefesi 1-2 saniye tut ve aldığın sürenin yaklaşık 2 katı kadar sürede yavaşça ağzından geri ver.
Heyecan yerine çevrendekilere odaklan. Kısa süreli bu bilinçli odak sapması kendini toparlamana yardımcı olur.
Bazen sadece daha kolay bir sorudan devam etmek de heyecan ya da endişelerinin azalması için yeterli olabilir.
‘İyi uyuyun, sağlıklı beslenin’
Peki son gün ne yapmalı, neler yapmamalı? Öncelikle bugünü kendinize ayırın, bunun dışında yapılması gerekenlerle ilgili Özge Aslan’ın önerileri şöyle:
Bu gece normalde uyuduğun saatten erken ya da geç yatmamaya dikkat et. Uyumakta zorlanırsan sıcak bir duş, ılık bir süt ya da bitki çayı sana yardımcı olabilir.
Beslenmene özen göster. Alışkanlıklardan çok sapmadan meyve ve sebze ağırlıklı beslen, hazır yiyeceklerden uzak dur.
Açık havada yürüyüş yapmak, güneş ışığından faydalanmak en güzel etkinlik. Fiziksel olarak zorlayacak ve sağlığınızı riske atabilecek aktivitelerden uzak durun.
Sınav sabahı dengeli bir kahvaltı yapmaya gayret edin. Genelde kahvaltıda ne yiyorsanız benzer gıdalar tüketin.
Havaya uygun ve rahat kıyafetler giyin. Çok kalın olmayan ve kat kat kıyafetler üşüme ya da terleme durumunda sıcaklığa uyum sağlama şansı sunar.
İki oturum arası dikkat!
LGS’de birinci oturum ile ikinci oturum arasında 45 dakikalık bir süre var. Bu süreyi iyi değerlendirmek de önemli. Özge Aslan’ın bu konuda önerileri şöyle:
Oturumlar arasında fiziksel ve zihinsel olarak kendinizi dinlendirin.
Bitmiş sınavla ilgili iyi de olsa beklediğinizden düşük de olsa, performansınıza odaklanmak yerine bir sonraki bölüm için hazırlık yapın. Unutmayın, zaman sadece ileriye dönük akar. Aklınız bir önceki sınavda kalırsa yaşadığınız anı kaçırabilirsiniz.
Sınav soruları ya da sınav performansıyla ilgili konuşan, kıyaslama yapan ya da kaygısı yüksek kişilerle sohbet etmeyi tercih etmeyin. Kendinizi duygusal olarak koruyun.
Fizyolojik ihtiyaçlarınızı giderin.
Çoktan seçmeli 90 soru var
Öğrencilerin sınav günü en geç saat 09.00’da okulda hazır bulunması gerekiyor. İki oturum halinde yapılacak sınavda öğrencilere çoktan seçmeli 90 soru sorulacak. Birinci oturum saat 09.30’da, ikinci oturum ise 11.30’da başlayacak. Birinci oturumda öğrencilere Türkçe, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Yabancı Dil’den 50 soru sorulacak; 75 dakika süre verilecek. İkinci oturumda ise Matematik ve Fen Bilimleri’den 40 soru sorulacak; süre 80 dakika olacak. Sözel ve sayısal bölümlerdeki her bir alt test için doğru ve yanlış cevap sayıları belirlenecek. Her bir öğrencinin, her bir alt testine ait ham puanı, ilgili teste ait doğru cevap sayısından yanlış cevap sayısının üçte biri çıkarılarak hesaplanacak.
Toplam kontenjan 174 bin 160
LGS Kılavuzu’na göre Türkiye genelinde 2 bin 60 liseye merkezi sınav puanına göre öğrenci yerleştirilecek. Bu kapsamda, sınavla öğrenci alan okullarda toplam 174 bin 160 kontenjan bulunuyor. MEB tarafından Anadolu liselerine 56 bin 396, fen liselerine 36 bin 980, sosyal bilimler liselerine 10 bin 142, Anadolu imam hatip liselerine 36 bin 712, mesleki ve teknik Anadolu liselerine de 33 bin 930 kontenjan ayrıldı.
YARIN: HANGİ OKULLAR LGS İLE ÖĞRENCİ ALACAK? PUANLAMA NASIL OLACAK?