18.08.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Aysel Bozan Yılmaz - Koronavirüs salgınının ortaya çıkmasıyla uzaktan eğitime geçen okullar yaklaşık 1,5 yıl sonra, 6 Eylül’de yüz yüze eğitim hedefiyle açılıyor. Uzaktan eğitime alışana kadar bir takım sıkıntılar yaşayan çocuklar şimdi de okula uyumda zorlanabilirler.
Tüvana Okuma İstekli Çocuk Eğitim Vakfı’ndan (TOÇEV) Psikolog Burcu Gökbulut, ailelerin bu süreci iyi yöneterek, çocukların hızlı ve pozitif şekilde okula uyum sağlamalarına
yardımcı olabileceklerini söylüyor.
Onlara pandeminin ne olduğunun, neden dijital eğitim yapıldığının, şimdi neden tekrar okula dönüldüğünün çok net anlatılmasını öneren Gökbulut, her okul dönüşünde çocuklarla konuşup bir sıkıntı yaşayıp yaşamadıklarını öğrenmelerinin önemine dikkat çekiyor. Gökbulut, bu uyum sürecinde ailelerin yapması gerekenler konusunda merak edilen soruları yanıtladı:
Okula dönüş özellikle ilkokul çağındaki çocuklar için kolay olmayacak. Aileler bu kapsamda çocuklara nasıl yaklaşmalı?
Eğitimin uzaktan olmasıyla birlikte en büyük olumsuz etkiyi çocuklar gördü. Bu durum çocukların sosyal, bilişsel, fiziksel gelişimlerine de yansıdı. Üniversitelerde uygulanan online eğitim, ilk ve ortaöğretim kurumlarında da uygulandı.
Çocukların adapte olma süreçlerinde zorluklar yaşandı. Eğitimin yüz yüze devam etmesi halinde uzun süre okuldan uzak kalan çocuklar, yeniden uyum sürecine girecek. Bu sürecin iyi yönetilmesiyle hızlı ve pozitif bir şekilde çocukların okullarda eğitimine devam etmesi sağlanabilir. Ebeveynler, çocuklarının gününün nasıl geçtiğine ve okulda neler yaptıklarına yönelik sorularıyla herhangi bir sıkıntının yaşanıp yaşanmadığını anlayabilir. Bu noktada ebeveynlerin iyi bir dinleyici olması ve onları anlayarak şefkatle yaklaşmaları büyük önem taşıyor.
‘Şefkatle yaklaşın’
Uzaktan eğitimde belli bir disiplinden uzaklaşan çocuklarda disiplin tekrar nasıl kurulabilir?
Uzaktan eğitimle birlikte eğitim anlayışı dijitalleşti. Bununla beraber yüz yüze eğitim disiplininde değişimlerin yaşanması anlaşılır karşılanmalı. Ailelere düşen sorumluluk tekrardan yeni düzende olması gereken disiplinin çocuğa aktarılarak hatırlatılmasıdır. Özellikle ilk aylarda ebeveynlerin sınıf öğretmenleriyle düzenli bilgi alışverişinde bulunarak gidişat hakkında bilgi edinmeleri alınabilecek hızlı aksiyonlar noktasında önem taşıyor. İlk aylarda derslerin ve sınıf içi iletişimin de takibi çocukların yüz yüze eğitimde disiplini tekrar edinmeleri için önem arz ediyor.
Sıkı bir takiple hem eğitim disiplini tekrar sağlanabilir hem de yaşanan sıkıntılar anında fark edilerek gerekli önlemler alınabilir.
Neredeyse ilk kez okulla tanışacak ilkokul bir ile okul öncesi gruptakilerin uyum sağlamaları için nasıl davranılmalı?
Okulla tanışma dönemi sekteye uğrayan öğrenciler için öncelikle nelerin yaşandığına dair doğru ve anlamlandırabilecekleri bilgilerin aktarılması gerekiyor. Ebeveynlerin pandemi nedir, neden okullar dijital ortamda sürdürüldü, şimdi neden okula geri dönüyoruz gibi soruların cevaplarını çocuklara anlatmaları doğru olacaktır. Öğrencilerde oluşturulacak bu bilinçle okulla tanışma süreçlerine olumlu katkı sağlanacaktır.
Pandemi nedeniyle evde olmaya alışan ve okuldan korkan çocuklara nasıl yaklaşmalı?
Okula dönüşte her çocuk farklı tepki gösterebilir. Bazıları okula duyduğu özlemle koşarak gelirken bazıları okuldan uzaklaşmanın verdiği etkiyle huzursuz hissedebilir, korku ve endişe duyabilir. Çocuklar huzursuz ve kaygılı hissettiklerinde ebeveynler bu kaygıya şefkatle yaklaşmalı ve onları dinlemeli. Çocuklar ebeveynlerin aynasıdır ve gördükleri tutumlar onların davranışlarına da yansımakta. Bu sebeple kaygıyı önlemek ve kontrol altına almak ailelerin sorumluğudur.
Ebeveynler okuldan dönüşlerde esnek ve uzlaşmacı bir yaklaşımda olmalı. Çocukları kaygılandıran farklı bir durum olursa ebeveyn kaynağını araştırmalı. Psikososyal koruma, önleme ve kriz yönetimi durumlarında okul birimlerinden destek alınmalı.