26.03.2022 - 03:12 | Son Güncellenme:
Muhasebenin temel kavramları, bir sistem bütünü olmasının yanı sıra muhasebe alanında işlerin doğru bir şekilde yürütülmesi amacı ile kullanılan ilkeler olarak bilinmektedir.
Muhasebenin Temel Kavramları ve İlkeleri Nelerdir?
Muhasebenin temel kavramları, sistem içerisinde hareket eder ve bu şekilde işler. Muhasebenin temel kavramları şu şekilde sıralanabilir:
1. Sosyal Sorumluluk Kavramı: Muhasebenin işlevini tam anlamıyla yerine getirmek için gereken sorumlulukları kapsamaktadır. Muhasebenin kapsamı alanındaki konular, anlam, yer ve amacı gösterilir. Muhasebenin düzenlenmesinde, uygulamaların yürütülmesi, mali işlerin düzenlenmesi ve sunulması gibi durumlar kişi yararına değil, toplum çıkarlarını gözetmelidir.
2. Kişilik Kavramı: İşletmeye sahip olan kişi ya da işletme yöneticisinden ve diğer ilgili olan kişilerden ayrı kişilikler sahip olunduğunu ve işletme sahip olan muhasebe işlemlerinin yalnızca bu kişiliklerin adına yürütülmesi gerektiğini savunur.
3. İşletmenin Sürekliliği Kavramı: İşletme faaliyetlerinin herhangi bir süreye bağlı olmadan sürekli olacağını ifade etmektedir. Bu sebepten dolayı işletme sahibi ya da ortaklarının yaşam süresi ile ilgili değildir. İşletme sürekliliği kavramları maliyet konusunun da temelini oluşturur.
4. Dönemsellik Kavramı: İşletme devamlılığı süresince sınırsız olarak kabul edilen ömrünün, belli zamanlarda bölünmesi ve her bir dönemde faaliyet sonucunun diğer dönemlere göre bağımsız bir şekilde saptanması olarak bilinir.
5. Parayla Ölçülme Kavramı: Parayla ölçümü yapılan işlem ya da iktisadi olayların muhasebe ile ortak ölçüler olarak para birimi ile yansıtılması durumunu ifade eder.
6. Tarafsızlık ve Belgelendirme Kavramı: Muhasebe kayıtlarının asıl olan durumunu yansıtan ve belli kurallara uygun olarak düzenlenen belgelere dayandığını ifade eder.
7. Tutarlılık Kavramı: Muhasebe uygulamaları için uygun olan politikalarının, art arda olan dönemlerde bir değişikliğe uğramadan uygulanmasını ifade eder.
8. Tam Açıklama Kavramı: Mali tabloların bu tablodan faydalanacak olan kişilerin doğru karar almalarına yardımcı olan bir kavramdır.
9. İhtiyatlılık Kavramı: Muhasebe olaylarında dikkatli davranılması ve işletmenin karşına çıkabilecek risklerinin göz önüne alınmasını ifade eder.
10. Önemlilik Kavramı: Hesap ya da mali bir olay içerisinde mali tablo dikkate alınarak değerlendirme yapılmasını ifade eder.
11. Özün İnceliği Kavramı: Muhasebeye yansıtılacak olan işlemlerin, ilişkili olan değerlendirmelerin yapılmasında asıl konu esas alınmalıdır.