07.07.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Mine Özdemir Güneli - Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, önceki gün katıldığı bir programda liselerdeki ders sayılarının azaltılması gerektiğine dikkat çekerek, eylülde bu konuyla ilgili pilot uygulamaya başlayacaklarını, buradan alınan sonuca göre ülke geneline yaygınlaştırılması noktasında karar vereceklerini söyledi.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) 2018’de yayımladığı 2023 Vizyon Belgesi’nde de bu konu gündeme alınmıştı. Buna göre ortaöğretimde esnek ve modüler müfredat uygulanacak, ders saatleri azaltılacak; ortaöğretimde çocukların ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre esnek seçmeli ders setleri yapılandırılacaktı. Ancak Bakan Selçuk, salgın nedeniyle okullar açık olmadığı için deneme çalışması yapılamadığını belirterek başlangıç için eylülü işaret etti.
Dersler yüzeysel geçiyor
Liselerdeki müfredata ilişkin soru üzerine Bakan Selçuk, yurt dışındaki bazı ülkelerden örnekler vererek, liselerde 6-7 dersin bulunduğunu, Türkiye’de ise 13-14 dersin olduğunu kaydetti. Selçuk, Türkiye’de öğrencilerin derinleşmekte sorun yaşadıklarını ve çok sayıda dersi yüzeysel aldıklarını aktardı.
Liselerde ders sayısı ve haftalık ders saatleri okul türü ve sınıflara göre değişiyor. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB)tarafından açıklanan ders çizelgelerine göre Anadolu liselerinde 9. sınıfta 13 ortak ders var; 2-3 tane seçmeli dersle birlikte sayı 15’e çıkıyor. 12. sınıfta temel ders sayısı 7, haftalık ders saati 19; seçmeli ders saati ise 20’ye ulaşıyor. Sosyal bilimler liselerinde ise sadece 9. sınıfta seçmeli dersler var. 10, 11 ve 12. sınıfta öğrenci 12-13 ortak ders görüyor.
Anadolu imam hatip liselerinde de sınıf düzeylerine göre 13 ile 16 arası ders var. En çok dersin bulunduğu meslek liselerinde de öğrenciler 16’ya yakın ders alıyor.
‘Uygulamak kolay değil’
Liselerde ders sayılarının azaltılması uzun süredir tartışılıyor. Dünyadaki örneklere bakıldığında eyaletlere ve bölgelere göre değişiklik göstermekle birlikte, ABD’de 13, Kanada’da 10, İngiltere’de 12, Almanya’da 10, Çin’de 13 ders var. Bu rakamları paylaşan MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa Özcan, MEB’in ders sayılarını azaltmaya gitmesini eğitim bilimi açısından doğru bulduğunu ancak uygulamasının kolay olmadığını belirtti. Her şeyden biraz okuyunca her şeyden öğrenmiş olunamayacağına dikkat çeken Özcan, “Deneyimlerin ya da öğrendiklerimizin, okuduklarımızın, derinlemesine düşünülmesi gerekiyor. Dolayısıyla derslerin sayısının çok olması iyi bir şey değil” dedi.
Bu yanlışın üniversitelerde de yapıldığını vurgulayan Özcan, 2018’de YÖK’ün eğitim fakültelerinde ders sayılarını artırdığını ve süreyi azalttığını kaydetti ve ekledi: “Mesela dersler 3 saatten 2 saate indi ama ders sayıları arttı. Bu yanlıştı. YÖK Başkanı da Bakan Selçuk da derinlemesine öğrenmek gerektiğine inanıyor ama uygulama böyle değil.”
Türkiye’deki okullarda ders sayılarının azaltılmasının çok boyutlu ve kolay olmayan bir konu olduğunu dile getiren Özcan, “Akşamdan sabaha uygulanabilecek bir konu değil. 4 yıl uygulanacak, 4 yıldan sonra üniversite sınavları buna göre düzenlenecek. Bir de pilot uygulaması var. O da en az bir yıl sürecek” dedi. Bir bütün olarak çocuğu yetiştirmek ve hayata hazırlamak gerektiğini kaydeden Özcan, çocuklara hem akademik donanım kazandıracak hem de spordan, sanattan anlamalarını sağlayacak bir uygulamaya gidilmesinin eğitim bilimi açısından doğru olduğunun altını çizdi.