15.03.2024 - 07:00 | Son Güncellenme:
MİNE ÖZDEMİR GÜNELİ
MİNE ÖZDEMİR GÜNELİ- Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında 2 Haziran’da düzenlenecek merkezi sınava 2,5 ay gibi bir süre kaldı. Konu tekrarı yapmak, eksik ve anlaşılmayan derslerin üzerine gitmek, bol bol deneme testi çözmek için kalan zamanı iyi değerlendirmek çok önemli. Öğrencilerin büyük kısmı, hedefe odaklanıp planlı bir şekilde yol alırken bazıları “Kazanamayacağım” kaygısıyla ders çalışmayı bırakmış durumda. Oysaki uzmanlara göre kalan süre eksikleri tamamlayıp, başarı oranını artırmak için hiç de az değil. FMV Işık Okulları’ndan Uzman Psikolog Seren Cananoğlu, sınava hazırlık sürecinde tempoyu adım adım artıranların LGS’de öne geçeceklerinin unutulmaması gerektiğini dile getiriyor.
Eksikleri kapatın
“Sınava kısa bir süre kaldı” gibi negatif düşüncelerle zihni meşgul edip panik olmamak gerektiğini belirten Cananoğlu, “Hazırlıklarımı tamamlamak için 2.5 ay daha vaktim var” diye düşünmeyi önerdi. Cananoğlu, “Eksikleri kapatmak, zorlanılan konuların ve sıklıkla yanlış yapılan soru türlerinin üzerine gitmek bir avantaj yaratacaktır. Bunun yanı sıra yeme içme alışkanlıkları, uyku döngüsü, zaman yönetimi, soru çözme düzeni ve sınav taktiklerini oturtmak için de en kritik döneme girildiği göz önünde bulundurulmalı” diyor. Peki, sınava kalan süre nasıl değerlendirilmeli? Hangi konulardan soru çıkması bekleniyor? FMV Işık Okulları bölüm başkanlarının, önceki yıllardaki sınavlar ve MEB’in yayınladığı örnek sorulara göre öğrencilere önerilerde bulundu.
Dil bilgisi çalışılmalı
Sözel Dersler Bölüm Başkanı Pınar Eldeş: Sınavın ağırlıklı olarak anlam bilgisi kazanımlarını içeren sorulardan oluştuğu görülmekte. Diğer kazanımların dışında her gün en az 10 paragrafta anlam sorusu çözmek başarıyı artıracaktır. Her yıl noktalama işaretleri ve yazım kuralları kazanımlarından soru sorulmakta. Ayrıca dil bilgisi soruları da çözülmeli.
Üçgenler, cebirsel ve üslü ifadelere ağırlık verilmeli
Matematik Bölüm Başkanı Sena Birer: Soruların genel olarak karekök, veri analizi, eğim, dönüşüm geometrisi, çarpanlar ve katlar, üslü ifadeler ve cebirsel ifadeler kazanımlarını kapsadığı görülmekte. Soru tiplerine bakıldığında önceki yıllardaki sorulara kıyasla daha az aşamalı ve daha çok kazanım odaklı sorularla karşılaşıldığı görülmekte. Kareköklü sayılar ve doğrusal denklemler, üçgenler, cebirsel üslü ifadeler gibi konulara ağırlık verilmeli.
Görseller incelenmeli
Fen Bilimleri Bölüm Başkanı Nil Şahinoğlu: LGS’nin görsel ve metin okuma, deney yorumlama, grafik okuma becerilerini kapsayacağı düşünülmekte. Günlük hayatla ilişkilendirilen sorularda ise okuduğunu anlama, verilen bilgilerden yola çıkarak yorumlama becerileri ölçülecektir. Çıkarım yapılabilen, kesinlik bildiren, olumsuz sonuç soran ve kıyaslama gerektiren soru kökleriyle de öğrencilerin dikkati ölçülecektir. Tüm sorularda çok iyi kazanım bilgisi gerekmekte. Konulardan özellikle basit makineler, elektrik, fotosentez ve solunumdan ayırt edici sorular gelebilir. Öz ısı sorusu ise zorlayıcı olabilir. Mevsimler, tek karakter çaprazlama, basınç ve periyodik cetvelden ise orta düzey sorular geleceği öngörülmekte.
Sosyal Bilgiler Öğretmeni Melek Duman Güngör: Sorular, verilen bilgilerden ya da metinden hareketle öğrencinin kavram bilgisini sorgulayarak çıkarım yapabilme ve verilen bilgiyi yorumlama becerisini ölçmeye yönelik hazırlanmakta. Bu noktada kavram bilgisine sahip olmanın soruları çözmedeki önemi, yadsınamaz bir gerçek. ‘Milli egemenlik, milli bağımsızlık, güçler birliği, anayasal düzen, milli irade, bağımsız devlet, milli menfaateler, bağımsız devlet, uluslararası hukuka aykırılık, çok partili hayat, muhalif parti, aleyhine, lehine’ kavramlarının vurgulandığı görülmekte. Aynı zamanda “alan” (ekonomik, toplumsal, siyasi, sanatsal, askeri, hukuksal) belirten soruların da önemi artmakta.
Soru köklerine dikkat
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Tarık Dikci: Soruların genel olarak okuma, anlama, yorumlama ve çıkarım yapma becerilerini ölçtüğü görülmekte. Özellikle geçen yıla ait LGS sorularında kavram bilgisinin önemi de bir kez daha ortaya çıkmıştır. Soruların konu dağılımlarına bakıldığında ağırlığın ‘kader inancı, zekât ve sadaka, din ve hayat’ ünitelerine verildiği görülmekte.
Eş anlamlı kelimelerin anlamları
Yabancı Diller Bölüm Başkanı Esra Kartal: Sorularda okuduğunu anlama, görseller aracılığıyla verilen bilgileri yorumlama, transfer edebilme ve analiz-sentez becerilerinin ölçüldüğü görülmekte. Kelime bilgisi önemli, özellikle kelimelerin eş anlamlılarını bilme soruları cevaplama konusunda önem arz etmekte. Öğrencilerin özellikle kelime çalışmaları yaparken kavram haritaları üzerinden çalışmaları ve bol bol farklı soru çözmeleri önerilmekte.