Eğitim'Kelime hazinesinde farkındalık artmalı'

'Kelime hazinesinde farkındalık artmalı'

23.04.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Ebeveyn ve Öğretmenlerin Gözünden Çocukların Kelime Hazinesi Araştırması’na göre, öğretmenlerin yüzde 76’sı okul öncesi çocukların kelime hazinesinin gelişmesi gerektiğini belirtiyor.

Kelime hazinesinde farkındalık artmalı

 

Adel Kalemcilik, okul öncesi çocukların kelime hazinesi ve zihinsel gelişimleri arasındaki ilişkiyi değerlendirerek bu konuda ebeveyn ve öğretmenlerin farkındalıklarını ortaya koymak amacıyla bir araştırma gerçekleştirdi. ‘Ebeveyn ve Öğretmenlerin Gözünden Çocukların Kelime Hazinesi Araştırması’ndan okul öncesi çocukların kelime hazinesi konusundaki farkındalığın artırılmasına yönelik birçok içgörü elde edildi. Türkiye’yi temsilen 12 ilde, ebeveynlerden ve öğretmenlerden oluşan toplam 800 kişiyle yapılan görüşmeler sonucunda çocukların kelime hazinesinin önemi ve bu konudaki farkındalığa dair sonuçlar elde edildi. Araştırmaya göre, ebeveynlerin yüzde 72’si okul öncesindeki çocuklarının kelime bilgisini yeterli bulmazken, öğretmenlerin yüzde 76’sı okul öncesi çocukların kelime hazinesinin gelişmesi gerektiğini belirtiyor.

Haberin Devamı

Buna göre, 10 ebeveynden 7’si okul öncesi çağındaki çocuklarının kelime hazinesini önemli bulurken, yalnızca 3’ü çocuğunun kullandığı kelime sayısının farkında. Öğretmenlerin ise, öğrenmeye yönelik çalışmaların birebir gözlemcisi olmalarından ötürü, çocukların kelime hazinesiyle ilgili farkındalıklarının ebeveynlere nazaran daha yüksek olduğu görüldü. 10 öğretmenden 9’u okul öncesi çağındaki öğrencilerinin kelime hazinesini önemli bulurken, yalnızca 6’sı çocuğun kullandığı kelime sayısının farkında. Sosyo-ekonomik statü arttıkça çocuğun kullandığı kelime sayısına yönelik farkındalık da artıyor.

Düşünce yeteneği

Hem ebeveynler, hem de öğretmenler çocuklarda kelime hazinesi gelişiminin en çok anlama ve anlatma, etkili iletişim becerileri, okul başarısı ve yaratıcı düşünce yeteneğini geliştirmesi yönünden yüksek oranda etkili olduğunu düşünüyor. Araştırmaya göre, okul öncesi çocuklara yeni kelime öğretmeye yönelik yapılan aktiviteler konusunda öğretmen ve velilerin tercihleri büyük oranda ayrışıyor. Yeni kelime öğretmeye yönelik çocukla birlikte yapılan aktivitelerde ebeveynlerin tercihleri çizgi film, televizyon, şarkılar gibi medya kullanımı ağırlıklıyken öğretmenler oyun oynama, kelime kartları, kelimelerin tekrar edilmesi gibi daha interaktif yolları tercih ediyor. Bu veri, çocuklarının kelime hazinelerini geliştirmek ve zihinsel gelişimlerine daha fazla katkıda bulunmak için ebeveynlerin, çocuklarıyla evde daha fazla kaliteli ve interaktif zaman geçirmesi gerektiğine işaret ediyor. Ebeveynlerin yüzde 72’si okul öncesindeki çocuklarının kelime bilgisini yeterli bulmuyor.

Haberin Devamı

1500Kelime.com platformu yayında!

Okul öncesi çocukların kelime hazinelerinin ilerideki yaratıcılıklarını, okur-yazarlık becerilerini, matematik yeteneğini ve sosyal becerilerini önemli ölçüde etkilediği ve kelime zenginliğinin düşüncede zengin bireylere işaret ettiği bilgilerinden yola çıkılarak ‘1500Kelime.com Platformu’ hayata geçirildi. Platformda yer almak üzere sayı, sayma, duyu, duygular, zaman, zıt kavramlar, boyut, miktar, mekanda konum-yön, renk, şekil gibi kavramlar göz önünde bulundurularak toplam 70 ayrı kategoride 1500 kelime belirlendi. Platformdaki tüm içerikler farklı kelimelerin bağlamsal ilişkileri ele alınarak ve hikayeleştirilerek kurgulandı. Her kelime setini öğreten videodan sonra, çocuğun aile ile beraber interaktif ve kaliteli bir şekilde vakit geçirmesini sağlayacak aktivite önerileri de yer alıyor. Çocuklarin motor becerilerinin gelişimine de katkı sağlanacak.