04.10.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
Mine Özdemir Güneli - Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilk ve ortaöğretimdeki öğrencilere ders kitaplarını bu yıl da ücretsiz dağıttı. Okulların 11 Eylül’de açılmasıyla tüm öğrenciler, ders kitaplarını sınıflarında masalarının üzerinde hazır bulmuştu. Aradan geçen 3 haftalık zamanda ders kitaplarını inceleyen öğretmenler ve veliler, tespit ettikleri hataları sosyal medyadan dile getirmeye başladı. Bazı kitaplarda kafatasına kalça kemiği yazılması, yanlış haritalandırma gibi bilgi hataları görülürken bazılarında da yazım yanlışları bulunuyor. Ayrıca ders kitaplarının yoğun içerikte hazırlandığı, kâğıt ve renk kalitesinin düşük olduğu gelen eleştiriler arasında. Ancak bu hatalar daha çok okullarda dağıtılan kitaplarda yer alıyor. MEB’in Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden erişime açtığı ders kitaplarının içeriklerinin farklı olduğu görülüyor.
MEB, hataları topluyor
Artan şikâyetler üzerine Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, ders kitaplarında tespit edilen hataların MEB’e bildirilebildiğine yönelik bir duyuru yayınladı. Başkanlık, sosyal medya üzerinden paylaştığı duyuruda, “Bakanlığımıza bağlı okullarda okutulan ders kitaplarında hata olarak nitelendirdiğiniz bir hususu internet sitemizde bulunan hata bildirim formu aracılığıyla bize iletebileceğinizi biliyor muydunuz?” diyerek hataların ve görüşlerin https://kitapinceleme.meb.gov.tr adresindeki Hata Bildirim Formu’na işlenebileceğini kaydetti.
‘Konu bütünlüğü yok’
Bu yıl dağıtılan ders kitaplarıyla ilgili öğretmenlerin ve velilerin tespit ettikleri hatalardan öne çıkanlar ise şöyle:
Ortaokul Türkçe kitaplarının tamamı yenilenmeli. Bir metinde 3-4 konunun farklı alt başlıklarından etkinlikler var. Bu metin öncesinde 3 konuyu çeyrek çeyrek mi işleyelim? Konu bütünlüğü nerede?
Yeni konulan seçmeli derslerin ne çerçeve planı ne de ilgili bir yayını var.
6. sınıf 1. Ünite sonu değerlendirme sorularında hatalar var.
Din kültürü ve ahlak bilgisi kitapları çocukların gelişim dönemlerini hiç esas almamış. Sayfa sayısı çoğaltılıp etkinlik eklenebilirdi. Renk kullanımından oldukça kaçınılmış. 5 ve 6. sınıflar için görsel aktarım çok önemliyken adeta yok.
Kocaman konuyu 1 etkinliğe sığdırıp bunu 5 ders saatinde işlememizi isteyen bir ders kitabı hazırlanmış.
Geçen yılın sarı renkli 2. sınıf kaynak kitaplarını ne diye bastılar? Tam sayfaya bir soru sıkıştırmışlar, sayfaların yüzde 90’ı boş kalmış.
5 ve 7. sınıfların Türkçe dersine giriyorum, bir hafta içinde birkaç konuyu vermemizi istiyor. O sürede konuyu mu yazdıralım, anlatalım mı, soru mu çözdürelim, etkinlik mi yaptıralım? Sihirbaz değiliz ki.
‘Nasıl gözden kaçtı?’
Ders kitaplarında yer alan hatalardan biri de Adım Adım Matbaa Yayıncılık’ın hazırladığı 6. sınıf Fen Bilimleri kitabında “Kemikler” konusunun işlendiği 43. sayfada yer alıyor. Yassı kemiklerle ilgili bilgilerin olduğu kısımda kafatasını işaret eden görselin altında ‘kalça kemiği’ yazıyor. Hatayı görenler, böyle bir yanlışın nasıl gözden kaçırıldığını sorguluyor. Diğer yorumlar şöyle:
Oğlumla bu konuyu çalıştık. Konu anlatımlı yardımcı kaynak oluşturan hocalar da hatalı bilgileri kopyalayıp yayınlara aktarıyorlar. Hatalar zincirleme tekrar ediyor.
Kızım 6 sınıfta okuyor. Bunu fark edip “Anne kafatasına kalça kemiği yazmışlar” dedi. Ben de “Yazım hatası olmuş” dedim.
Haritada, Terme Ovası yanlış yerde
5. sınıf Sosyal Bilgiler kitabında İnsan ve Çevre Ünitesi’nde yer alan “Haritalar ne diyor?” başlıklı konuda belirtilen Türkiye haritasında Samsun ilinde Terme Çayı’nın Karadeniz kıyısında oluşturduğu alüvyal delta ovası olan Terme Ovası’nın yanlış gösterilen konumu da hatalar arasında öne çıkıyor. Kitaptaki haritada, Ilgaz Dağları’nın altında, Köroğlu Dağları’nın sağında gösterilen Terme Ovası’nın bulunduğu konumdan bir görsele de yer verildiği görülüyor.