18.08.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
DIŞ HABERLER SERVİSİ
Rusya ve Ukrayna arasındaki savaş devam ederken, Moskova’nın ‘Tahıl Koridoru Anlaşması’ndan çıkma kararı sonrası izlenecek politikayla ilgili görüşmeler ve fikir alışverişleri devam ediyor. Bu noktada, Türkiye kilit önem taşıyan bir pozisyonda yer alıyor. Rusya ile ilişkileri bulunan bir NATO üyesi olarak Türkiye’nin arabuluculuk rolü büyük önem taşıyor.
Özellikle Rusya’yı ‘Tahıl Koridoru Anlaşması’na döndürme konusunda gözlerin çevrildiği Türkiye, alternatifler konusunda da önemli bir partner olarak görülüyor. Nitekim Amerikan basını, Washington’ın, Rusya’nın anlaşmaya dönmemesi durumunda nasıl bir yol haritası izleyeceğine dair bir haber yayımladı. Wall Street Journal’da (WSJ) yer alan haberde, ABD’nin alternatif bir rota belirlemek için Türkiye ile görüştüğü ifade ediliyor.
WSJ’nin diplomatik kaynaklara dayandırdığı haberine göre, ABD alternatif bir tahıl ihracat rotası oluşturmak için Türkiye, Ukrayna ve bölgedeki diğer müttefiklerle görüşmelerde bulunuyor. Haberde tahıl anlaşmasının sona ermesinden sonra öne çıkan alternatif rota ise Tuna Nehri olarak gösterildi. Buna göre, Ukrayna tahılı Romanya limanlarına taşıyacak buradan da tahıl dünyaya dağıtılacak. ABD’li yetkililer gazeteye, Tuna Nehri üzerindeki Ukrayna limanlarına gidip gelen gemileri korumak için askeri seçeneklerin de değerlendirildiğini söyledi.
MSB: GEÇMESİNDE SORUN YOK
Öte yandan Moskova’nın ‘Tahıl Koridoru Anlaşması’ndan çıkması sonrasında Ukrayna’nın Odessa limanından ayrılan ilk gemi olan ‘Joseph Schulte’, dün Ukrayna, Romanya ve Bulgaristan karasularını geçerek Türk karasularına girdi. Rusya’nın gemiye herhangi bir müdahalede bulunmaması dikkat çekti. Hong Kong bandıralı gemi dün akşam saatlerinde İstanbul’a vardı.
Milli Savunma Bakanlığı (MSB) kaynakları geminin boğazları kullanma ihtimali haberlerine ilişkin, “Türk boğazlarına kadar ulaşan gemilerin boğazlardan geçmesi ile ilgili bir sorun yok” açıklamasında bulundu. MSB kaynakları, “Biz duruşumuzu başından itibaren açık ve net olarak söylüyoruz. Başarısı ve faydası ispatlanmış bir Tahıl Koridoru var. Yaklaşık 1 yılda 33 milyon ton tahıl ihtiyacı olan ülkelere emniyetli bir şekilde sevk edildi. Bizim de çabalarımız tamamıyla bu tahıl girişiminin yeniden aktif hale gelmesi yönünde. Onun dışında bir çalışma yok. Ama diğer ülkeler alternatif güzergahlar ve yollar üzerinde çalışıyor. Biz de bu gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Buradaki sorun ticari gemilerin bu çatışma ortamında güvenli şekilde Türk boğazlarına gelebilmesi. Türk boğazlarına kadar ulaşan gemilerin boğazlardan geçmesi ile ilgili bir sorun yok” dedi.