06.03.2024 - 11:54 | Son Güncellenme:
Milliyet.com.tr
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) tarafından yürütülen proje kapsamında üretilen milli muharip uçağı KAAN, geçtiğimiz günlerde ilk uçuşunu gerçekleştirdi. TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, KAAN’ın uçuşunda 13 dakika havada kaldığını, 8000 feet irtifada 230 knot hıza ulaştığını söyledi. Kotil, Ekim 2023'te Anadolu Ajansı'na yaptığı açıklamada 2028 yılında Hava Kuvvetlerine 20 uçak teslim edilebileceğini söylemişti. Ancak savaş uçağının seri üretiminin ne zaman başlayacağına dair güncel bir açıklama kaydedilmedi. İlk uçuşun ardından konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, KAAN'ı Amerikan savaş uçağı F-16'ya benzeterek, "KAAN aynı F-16 gibi. Türkiye, kendi beşinci nesil savaş uçağını üretme yolunda çok kritik bir eşiği daha geride bıraktı" dedi. Beşinci nesil savaş uçakları, en gelişmiş savaş uçakları olarak kabul ediliyor. KAAN'ın uçmasından sonra Avrupa, Orta Doğu ve ABD medyasından birçok kuruluş uçağı F-16, F-35 ve F-22 ile dahi kıyasladılar.
Hindistan medyasından EuroAsian Times'da yer alan haberde ise KAAN'ı, Hindistan'ın yıllardır üretmeye çalıştığı ancak bir türlü ilk uçuşunu dahi gerçekleştiremediği AMCA ile karşılaştırdılar. Söz konusu haberin hemen girişinde Türkiye'nin havacılık sektörünün 2024 yılı içerisinde 15 milyar doları geçmesi beklendiği hatırlatıldı.
Türkiye'nin 1970 yılından beri askeri anlamda yerli teknolojileri geliştirmeye başladığını belirten gazete, KAAN'ın F-16 ve F-35'den ziyade aslında ABD'nin hiçbir ülkeye satmadığı F-22'ye benzediğini ifade etti, bu tasarımın ise 2016 yılında belirlendiği aktarıldı.
EuroAsian Times haberin devamında Türkiye'nin hem Avrupa hem de Asya'nın bir parçası olduğunu ve eşsiz bir jeopolitik konuma sahip olduğunu aktardı. Gazete, Ankara'nın NATO üyesi olmasına rağmen Rusya ile de bağlarının sıkı olduğunu bildirdi.
Rusya'dan alınan S-400 Hava Savunma Sistemleri nedeniyle ABD, Türkiye'yi F-35 programından çıkardı. Bu durum Türkiye'yi yerli üretim ve diğer alternatiflere yöneltti. İslam dünyasının en güçlü ülkesi olma arzusunun yanı sıra Türkiye, bölgesel ve küresel olarak da gücünü artırmak istiyor.
Bu bağlamda ABD, Çin ve Rusya'nın ardından yerli beşinci nesil savaş uçağını uçuran dördüncü ülke Türkiye'nin uçağına en büyük ilgiyi gösteren ülke şimdilik Pakistan. Gazeteye göre Pakistan, KAAN'ın üreticisi olmak istiyor ancak Türkiye bu konuya henüz sıcak bakmıyor.
EuroAsian Times, Hindistan'ın ise Türkiye'den hem insansız hava araçlarında hem de savaş ve nakliye uçakları kapsamında ders alması gerektiğini de belirtti. Türkiye'nin bu konularda Hindistan'dan fersah fersah önde olduğunu yazan gazete, AMCA adı verilen 5. nesil Hint savaş uçağının hala KAAN'ın seviyesine gelemediğini ve protatip olarak kaldığını ancak Türkiye'nin ilk uçuşunu başarıyla sonuçlandırdığını aktardı.
"Türkler karar alma ve ilerleme konusunda çok hızlı" ifadesini kullanan gazete, Hindistan'ın daha büyük bir ekonomik güce sahip olmasına rağmen bürokratik olarak çok geride kaldıklarını aktardı. EuroAsian Times ayrıca "Hindistan'ın AMCA konusunda artık atılım yapması gerekiyor, dış ülkelerden dahi yardım alma ihtimali düşünülmeli" değerlendirmesinde bulundu.