11.07.2012 - 14:48 | Son Güncellenme:
Esma ÇAKIR - ROMA / DHA COSTA
Yılın ilk büyük trajedisi olarak kayıtlara düşülen ve Toskana Bölgesi’ndeki Giglio Adası’nda 13 Ocak’ta meydana gelen Costa Concordia kazasının karanlıkta kalan yanları, geminin kara kutu deşifrelerinin açıklanması üzerine su yüzüne çıkmaya başladı. Kayıtlar, bir süre önce tutulduğu ev hapsinden, yaşadığı Meta di Sorrento köyünün sınırları içinde kalmak suretiyle serbest bırakılan Kaptan Francesco Schettino’dan başkasını suçlamıyor.
KONTROLÜ ALDI, GEMİYİ BATIRDI
Bir tür jandarma birliği olan Carabinieri’ye bağlı Bilimsel Çalışmalar Birimi’nin (RIS) paylaştığı kara kutu çözüm bilgilerine göre kaza Kaptan Schettino’nun, otomatik pilotta bulunan gemiyi, saat 21.39’da kendi kontrolü altına almasından 3 dakika sonra yaşanıyor. Schettino’nun, “Dümen başına” emrinin ardından, otomatik pilot devreden çıkıyor ve Costa Concordia elektronik haritada belirlenen rotasından sapıyor. Saat 21.42’de, gemi artık dönüşü olmayan bir noktaya geliyor ve çarpışma meydana geliyor. Faciadan birkaç saniye önce kaptan köşkünde, çarpışmanın engellenemez olduğu telaffuz edilmeye başlanıyor. Bunun ardından kaptan köşkündeki panik hali, konuşmalara, “Geminin kıçı tamamen karada”, “Kıçtaki kapıları kapatın” sözleriyle yansıyor. Bu aşamada kaptan Schettino, “Kendimi suçlu hissediyorum” diyor ve “Nereye çarptık?” diye soruyor. Merkezde bulunan 2 kişi ise, “Kayalıklara”, “Suyla örtülü bir kaya üzerine” diyor. Saat 21,46’yı 46 saniye geçtiğinde ise Kaptan Schettino, “Önemli olan su almamamız" diyor.
HERŞEYİ TELEFONDA İTİRAF EDİYOR
21.38’de ise Schettino, ne yapacağını bilemiyor ve önce geminin bağlı olduğu Costa Crociere şirketinin emekliye ayrılan kaptanlarından Terenzio Palombo’yu, ardından Saat 21,56’da Costa Crociere’nin Genova’daki Operasyon Yönetim Birimi’nden Roberto Ferrarini’yi arıyor. Schettino, Napoli şivesiyle derdini anlattığı bu telefon konuşmasında her şeyi itiraf ediyor ve suçu emekli kaptan Palombo’nun üzerine yüklüyor: “Roberto her şeyi berbat ettim. Şimdi şunu dinle, Giglio Adası’nın dibinden geçtim. Bunu bana Palombo söyledi. “Dibinden geç, dibinden geç” dedi. Ben de öyle yaptım. Kıçı, sığ bir derinliğe götürdüm. Bak, ben çok kötüyüm. Bana hiç bir şey söyleme. Kahretsin ki bu şeyi yaptım. Mahvoldum. Çünkü kıçtan bu darbeyi aldık, sadece kıç tarafından.” Schettino’nun, kazanın olduğu 21,42 ile yolcuların tahliye edilmeye başladığı 22,58 saatleri arasında, Ferrarini’yle 3 kez telefonla konuştuğu belirlendi.
YARALI YOK
Saat 22:21’i 40 saniye geçe, Livorno Sahil Güvenlik Komutanlığı gemiyle bağlantıya geçiyor ve “Yaralılar var mı? Yarık oluştu mu?” diye soruyor. Gemiden ise, “Yaralı yok, yaralı yok. Bizi karaya çıkaracak römorkörü bekliyoruz” cevabı geliyor. Bunun üzerine komutanlığın, “Yarık neden oluştu?” sorusuna, “Yarığa, bir kaya sebep oldu” derken bir diğeri, “Henüz tespit edilemedi. Yarık, üst solda” diye cevap vererek, durumun vahametinden komutanlığı haberdar etmiyorlar.
GEMİYİ TAHLİYE ETMEMEKTE ISRARLI
Bunu izleyen dakikalarda artık kumanda merkezinde, gemiyi terk etme emri vermemekte ısrar eden Kaptan Schettino’ya baskılar artıyor. Kaptan bunun üzerine, saat 22:29’da “Tamam tamam, karaya çıkaralım” dese de, bu sefer de bu prosedürü kimin yerine getireceği tartışılıyor. Bu sırada Schettino, “Bekleyin bekleyin. Bırakın Ferrarini’yi arayayım” diyor. Ve çarpmanın üzerinden 1 saat 9 dakika geçmişken, saat 22,51 sularında nihayet gemiyi tahliye kararı alınıyor. Kara kutu, kazayla ilgili Grosseto Adliyesi’nde 21 Temmuz’da görülecek olan duruşmada değerlendirmeye alınacak.
BEN DE MAĞDURUM
Öte yandan, “Çok sayıda ölüme sebebiyet vermek”, “Felakete sebep olmak” ve “İçinde yolcular varken gemiyi terk etmek” ile suçlanan Kaptan Francesco Schettino, kara kutu deşifrelerinin basına yansımasından bir gün önce İtalyan özel TV kanalı Canale 5’e özel bir röportaj verdi. Röportaj talep eden gazetecilerden 100 bin Euro talep ettiği gerekçesiyle tartışmaya yol açan Schettino röportajda, “Canından olan 32 kurbanı, vicdanımda hissediyorum. Doğal olan, tüm bu yaşananlar nedeniyle herkesten özür dilemem. Ancak ben de bu sistemin bir mağduruyum. Böyle bir şey olabileceğini tahmin edemezdim. Bu basit bir gemi kazasıdır. Bunun bir suç olduğunu düşünmüyorum. Ben bir kaptanım ve her zaman olduğu gibi o akşam da bazı kararlar vermek zorundaydım” diye konuştu. Kazadan yaklaşık bir saat sonra, gemiyi yolculardan önce terk etmesinin hemen ardından Livorno Sahil Güvenlik Komutanlığı’yla yaptığı ve yetkili Gregorio de Falcao’nun “Hemen gemiye geri dönün” talimatını verdiği telefon konuşması hatırlatılan Schettino, “Ne olup bittiğini anlamadan karar veremezdim. Falcano ise durumu bilmeden konuşuyordu. Kriz masasıyla irtibata geçmek için cep telefonumu da alarak, suya atladım ve 300 metre kadar yüzdüm. Yani ben de önemli bir şeyle meşguldüm” diye cevap verdi.