02.09.2023 - 13:23 | Son Güncellenme:
Hedef, Güneş'teki hareketleri izlemek ve uzay havasına etkilerini incelemek için uzay tabanlı bir gözlemevi kurmak. Bu, Hindistan için bir ilk.
NASA ve Avrupa Uzay Ajansı (ESA) daha önce Güneş'i incelemek için uydular yerleştirmişti. Ancak Hindistan'ınkinde bazı farklı özellikler var.
ADİTYA-L1'İN FIRLATILMA SÜRECİ NASIL GERÇEKLEŞTİ?
Aditya, Saskritçe ve Hintçe'de Güneş demek. Aditya-L1, Cumartesi günü Hindistan saatiyle 11:50'de (TSİ 08:20) Sriharikota'daki ülkenin ana uzay üssünden fırlatıldı.
Cumartesi sabahı, fırlatmayı izlemek için Hindistan Uzay Araştırma Ajansı'nın (ISRO) fırlatma alanının yakınında kurduğu platformda birkaç bin kişi toplandı.
Ayrıca fırlatma, ulusal televizyonda da canlı yayınlandı. ISRO’da çalışan bilim insanları, fırlatmanın başarılı olduğunu ve "performansının normal" göründüğünü söyledi.
Bir saat dört dakikalık uçuş süresinin ardından ISRO, "görevin başarılı" olduğunu ilan etti.
Uzay aracı, Dünya'dan 1,5 milyon kilometre uzaklaşacak. Bu, Dünya ve Güneş arasındaki mesafenin yüzde 1'i.
Hindistan'ın uzay ajansı yolculuğun dört ay süreceğini söylüyor.
GÜNEŞ'E ULAŞMAK NE KADAR SÜRECEK?
Uzay aracı aslında Güneş'e gitmeyecek. Hedef, Dünya'dan 1,5 milyon kilometre uzaklığa ulaşmak. Bu, Dünya ile Ay arasındaki mesafenin neredeyse dört katı. Ancak Güneş, Dünya'dan 151 milyon kilometre uzakta bulunuyor. Yani gidilecek yol Dünya'nın Güneş'e olan uzaklığının neredeyse yüzde 1'i.
Bir hafta önce Venüs'ün yanından hızla geçen NASA'nın Parker uzay aracı, en nihayetinde Güneş'in yüzeyine 6,1 milyon kilometre kadar yaklaşacak.
Aditya-L1'in hedefine ulaşması yine de biraz zaman alacak.
Hindistan Uzay Araştırma Ajansı (ISRO), eski adı Twitter olan X'ten yaptığı bir paylaşımda fırlatmadan L1'e (Lagrange noktası) kadarki sürenin Aditya-L1 için yaklaşık dört ay olduğunu yazdı.
LAGRANGE NOKTASI NEDİR?
Uzayda, Güneş ve Dünya gibi iki büyük cismin çekim kuvvetlerinin dengelendiği yere Lagrange noktası denir. Bu, uzay aracının "havada asılı kalmasına" olanak tanıyan bir nokta.
L1, Lagrange noktası 1'i temsil eder; bu, Hint uzay aracının tam olarak Güneş ile Dünya arasında duracağı yer. L1 ismi buradan geliyor.
Aditya-L1 bu "park noktasına" ulaştığında, Güneş'in etrafında Dünya ile aynı hızda dönebilecek. Bu aynı zamanda uydunun çalışması için çok az yakıta ihtiyaç duyacağı anlamına da geliyor.
Adını, üzerine ilk kez 18. yüzyılda çalışan Fransız matematikçi Joseph-Louis Lagrange'dan alıyor.
ADİTYA-L1 MİSYONU NEYİ AMAÇLIYOR?
Hint uzay aracı Güneş'in fotosfer ve kromosfer olarak bilinen en dış katmanlarını gözlemleyecek. Uzay havasını neyin yönlendirdiğini de inceleyecek.
Aynı zamanda mesela Dünya'daki kuzey ve güney ışıkları ile elektromanyetik rahatsızlıklara neden olan güneş rüzgarının dinamiklerini daha iyi anlamaya çalışacak.
ISRO, Güneş'in devamlı ve net görüntüsünden yararlanılarak onun hareketlerini ve uzay havası üzerindeki etkisini gerçek zamanlı olarak gözlemlemek için büyük bir avantaj sağlanacağını açıkladı.
Ayrıca atmosfer tarafından filtrelendiği için Dünya'dan incelenemeyen radyasyonu da gözlemleyebilecek.
ISRO, misyonun; koronal ısınma, taçküre kütle atımı, güneş patlamaları ve bunların özelliklerinin yanı sıra uzay havasının dinamikleri gibi Güneş özelliklerini anlamamıza yardımcı olacak önemli bilgiler sağlamasını umuyor.
ADİTYA-L1'İN MALİYETİ NEDİR?
ISRO, misyonun ne kadara mâl olacağını açıklamadı ancak Hint basınında yer alan haberlere göre misyonun maliyeti 3,78 milyar rupi (46 milyon dolar).
Hindistan hükümeti, projeyi 2019 yılında onayladı. Araç, uzayda beş yıldan fazla bir süre kalacak şekilde tasarlandı.
ISRO, derin uzay görevleri için daha az güçlü roketler kullanıyor ve daha uzağa gitmek için yerçekimi kuvvetinden yararlanıyor. Bu, Ay ve Mars gibi hedeflere gitmek için gereken süreyi uzatıyor, ancak fırlatma maliyetini önemli ölçüde azaltıyor.
Bu yöntem, kısıtlı bütçeyle çalışan Hindistan Uzay Ajansı'nın büyük başarılar elde etmesine imkan sağladı.
İnsansız Chandrayaan-3 aracı, geçen hafta ay yüzeyine indi. Hindistan, ABD, Rusya ve Çin'in ardından Ay'a başarıyla iniş yapan dördüncü ülke oldu.
2014 yılında Hindistan, Mars'ın yörüngesine bir araç yerleştiren ilk Asya ülkesi oldu ve gelecek yıla kadar Dünya'nın yörüngesine üç günlük mürettebatlı bir misyon başlatmayı planlıyor.
Kaynak: BBC News Türkçe