21.07.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
ÖZGE TABAK
Otuz senedir profesyonel anlamda bisiklet sporunun içinde olan Mutlu Erçevik geçtiğimiz günlerde Türkiye Bisiklet Federasyonu’nca düzenlenen Argon 18 Türkiye Şampiyonası Yol Yarışları’nda Türkiye şampiyonu oldu. Kırk yaş üstü kategoride yarışan Erçevik aynı zamanda Türkiye Pist Bisikleti Milli Takımı antrenörü ve ISS Türkiye takımında sporcu olarak sürdürüyor kariyerini.
Bisiklete binmeyi 10 yaşında öğrenmiş. “Düşe kalka öğrendiğim günlerde televizyondaki bisiklet yarışları ilgimi çekti. Çocukluğumun geçtiği şehirden geçen Cumhurbaşkanlığı Türkiye Bisiklet Turu’nda ilk kez profesyonel yarışçıları canlı olarak izledim. Bende büyük hayranlık uyandırdı. 16 yaşında lokal yarışmalara katılmaya başladım...” diye anlatıyor bisikletin hayatında başrole ulaşma sürecini.
Bisikletin fiziksel gelişim yanında zihinsel gelişime de yarar sağladığını söylüyor Erçevik: “Pedal çevirdiğinizde harcadığınız eforu insanın dinamosu olarak görürüm ben. O efor size zihinsel enerji olarak geri döner ve kendinizi iyi hissettirir. Yoğun antrenman temposu içerisinde bisiklet üzerinde geçen anlar genelde acı doludur. Ancak antrenman bittiğinde her şeyi unutturur. Keyif alırsınız, bir süre sonra yaşamınızın bir parçası haline geliverir.”
Bisikletin yaşının olmadığının altını çiziyor “Bir üst yaş sınırı yok. 100 yaşında da bisiklete binen, hatta rekor denemesi yapan insanlar biliyorum” diyerek. Erçevik şöyle devam ediyor: “Çocukken sevdirmek önemli. Anne babanın bisiklete biniyor olması çocuklar için özendirici bir durum. 6-7 yaşlarından itibaren başlanabilir. Maltepe’deki veledrom bu anlamda trafiğe çıkmadan spor yapabilecekleri güzel imkanlar sunuyor. Ayrıca önemli olan bir spor alt yapınızın olması; yirmili yaşlardan sonra başlayıp önemli başarı elde eden sporcular da var.”
“Üst yaş sınırı yok”
Son zamanlarda bisikletseverler özellikle sosyal medyada da iletişim halinde. Oluşturdukları gruplar sayesinde bir araya geliyor ve bisiklet konusunda özendirici oluyorlar. Erçevik de bu gruplar sayesinde kadın bisikletseverlerin sayıca arttığını söylüyor. Ayrıca yerel yönetimlerin de bisiklet yollarına verdikleri önemin artmasının binen sayısında olumlu etkisi olduğunu belirtiyor. Son olarak, “bisiklete binmek gibi” sözünün doğru olduğunu, kas hafızamızın bu sporu hatırladığını ekliyor Erçevik: “Motor, denge kurmakta biraz daha zorlanabileceğiniz bir araç. Ama bisiklet denge olayı. Bisiklette dengede durmayı 5 yaşında öğrendiyseniz, 40-50 yaşında da unutmazsınız.Öğrendiğinizde artık geri dönüşü yoktur!”
Yeni başlayacaklar için...
- Günde 1-1.5 saat iyi bir başlangıç. Tabii öncelikle yavaş tempoda. Öncelikle ritim ve adaptasyon önemli. Zaten zaman geçtikçe yavaş yavaş kendilerinde gelişmeyi hissedecekler. Temponun dozajını, süresini artıracaklar.
- Bir keşif süreci var, o süreçte biraz acı çekersiniz. Ama bir eşiği geçtiğinizde vazgeçilmeziniz oluyor. O yüzden sabah 4.00-5.00’te kalkıp bisiklete binmek gibi her türlü fedakarlığı da yapmaya hazır oluyorsunuz. Bir tutku haline geliyor sizin için.
Ekipmanlar
Bisiklet kullanımı için öncelikle dikkat edilmesi gereken kişiye uygun ölçülerde ve donanımsal açıdan güvenli bir bisiklet seçmek. Bakımları yapılmış, fren vb. donanımları kusursuz çalışan... Trafik içerisinde sürülecekse dikkat çekici reflektörlü kıyafetler, gece sürülecekse iyi bir aydınlatma tertibatı gerekiyor. Uzun bir sürüşe çıkılacaksa yedek lastikle taşınabilir pompayı temel ekipmanlar arasında sayabilirim.
Rotalar
- İstanbul trafiğinde bisiklet kullanmak elbette riskli ve zor ama özellikle Anadolu yakasında Şile, Ağva, Riva gibi keyifli rotalar mevcut. Trafik şartları bu rotalarda sürüş yapmayı genelde güçleştiriyor ancak İstanbul’a bir iki saatlik mesafede Trakya’da doğayla iç içe ve trafik açısından çok daha elverişli Tekirdağ civarında Şarköy, Uçmakdere gibi güzel rotalar ulaşım ve sürüş açısından oldukça elverişli.
- Anadolu yakasında Maltepe’deki velodrom ve sahildeki bisiklet yolları harika seçenekler. Bunun dışında sportif amaçlı sürüş yapacaklar için önerim, arkada bir güvenlik aracı eşliğinde gruplar halinde bir araya gelerek sabah 05.00-07.00 saatleri gibi şehrin uyanmadığı saatlerde cadde sürüşleri yapmaları.
- Avrupa yakasındakiler için, Bebek-Emirgan-Sarıyer -Rumeli Kavağı ile Bebek-Emirgan-Rumeli Feneri sahil yolu rotaları tercih edilebilir. Üçüncü seçenekse Bahçeköy-Göktürk ve Belgrad Ormanları...
- İç Anadolu’da Kapadokya, güneyde de Marmaris benim çok keyif aldığım, rota ve parkurlar olarak önerebileceğim yerler.