Sinan Biçici

Sinan Biçici

sinanbicici@hotmail.com

Tüm Yazıları

Aylardır konuşulan, Emrah’ın oynayacağı ve haziranda Star’da yayına gireceği duyurulan ‘Unutamadım’ dizisinin yapımcısı Gold Film, diziyi yapmaktan vazgeçtiğini açıkladı. Emrah ve menajeriyse, “Herkes Emrah’a patronluk yapamaz. Hele hele şu anki Faruk Turgut hiç yapamaz” diyerek yapımcı Turgut’un yükümlülüğünün uçak bileti, konaklama gibi ‘seyahat acentası kıvamında’ olduğunu söylediler.

Olay şöyle gelişti.

Star TV Emrah’la anlaştı ve diziyi yapacak uygun bir yapımcı aradılar, daha önce çalıştığı Faruk Turgut’un sahibi olduğu Gold Film’le çalışmaya karar verdiler. Böyle olunca Emrah kendine projenin sahibi, Faruk Turgut’a da ‘seyahat acentası’ rolünü uygun gördü.

Haberin Devamı

Emrah’ın patronluk yapamaz dediği Faruk Turgut, Türkiye’nin en deneyimli ve önemli yapımcılarından. ‘Büyük Yalan’, ‘Berivan’, ‘Hanımın Çiftliği’, ‘Güzel Köylü’, ‘Çilek Kokusu’ gibi onlarca dizinin yapımcısı. Bu eleştiriyi asla hak etmiyor.

Sektörün ilişki durumu: Karmaşık

Peki işler neden bu hale geldi? Kanal yapımcıyı by pass edip oyuncuyla anlaşınca işler karışıyor. İşin doğrusu eskiden yapılıyordu. Yazar senaryosunu yapımcıya getirir, yapımcı yönetmen ve oyuncularını belirler, her şeyini hazırladıktan sonra kanala sunardı. Şimdiyse kanal yapımcıya “Şu hikayeyi yap”, “Bu oyuncuya dizi çek” diyerek yapımcıyı taşeronlaştırmaya başladı. Yapımcı kendi projesini sunsa bile kanal senaryoya, oyunculara müdahale ediyor. Böyle olunca da yazar özgün proje yapamıyor, yapımcı kendi istediği şekilde dizisini hazırlayamıyor.

Üstelik kanallar dizinin devamına hemen ikinci bölümde karar vermeye başladılar. Yapımcılar da ilk bölümde fark edilip izlensin diye astronomik paralar ve şartlarla starların peşine düşüyor. Her şeyin başladığı nokta olan senaryoya nerdeyse en son sıra geliyor.

Yeşilçam’da da, önceki yıllardaki dizi piyasasında da senaristin, yönetmenin, yapımcının bir ağırlığı vardı. Yapımcılar yazarına, kanallar da yapımcısına güvenir, işini teslim ederdi. Şimdi amansız dizi rekabeti içinde kimse kimseye güvenmiyor. Roller birbirine karışıyor.

Haberin Devamı

Dizilerin patronu seyirci

Çözüm belli. Yapımcı önce iyi senaryo bulacak, ardından ona uygun oyuncularla anlaşacak. Kanal da yapımcıya güvenip dizinin fark edilebilmesi için birkaç bölüm fırsat verecek. Aksi halde herkes zarar görür.

Diyeceksiniz ki, bu sektörün meselesi, bizi yani seyirciyi ilgilendirmez. Hayır öyle değil. Dizilerin asıl patronu seyircidir çünkü. Hangi kanal, hangi yapımcı ya da oyuncunun olduğunun bir önemi yoktur. Reyting alamazsa gider.

Seyirci olarak bu kadar çok dizinin yayına girip çıkması kafanızı karıştırıyorsa, benzer dizilerden şikayetçiyseniz, daha kaliteli işler görmek istiyorsanız bu sizin de meseleniz.

BKM DİZİLERİ TUTAR MI TUTMAZ MI?
BKM, sinema sektörünün en büyük yapımcı firması ve gişe rekortmeni birçok filmin altında imzası var. ‘Bir Demet Tiyatro’, ‘Çok Güzel Hareketler Bunlar’ ve ‘Güldür Güldür’ gibi skeç programlarında da büyük başarı yakaladı. Fakat birçok televizyon dizisi yaptığı halde başarılı olamıyor. En son Show TV’de yayınlanan yeni dizisi ‘Tutar mı Tutar’ reytinglerde bekleneni veremedi.
Dizinin hikayesi, iki yakın arkadaşın, bir gün uyandıklarında kendilerini bir dizinin başrol karakterleri olarak bulmalarıyla başlayan bir absürd komedi. Türü ve anlatım biçimine baktığımda internet seyircisine hitap eden bir web dizi havası verdi.
Senaryo, yönetim ya da oyuncu kadrosuyla ilgili bir şey söylemeye gerek yok. Daha baştan türü ve hikayesi televizyon seyircisine uygun değil. Yani mecra yanlış. Mesela aynı hikayeyi sinemada yapsa yine milyon sınırını geçebilirdi. Ya da web dizi olarak sevilebilirdi.
Bir filmle bir dizi neredeyse aynı malzemeden oluşur. Senaryo, yönetmen, oyuncu, kamera, ışık, teknik ekip vs. Peki bunların en iyisini kullanan BKM, sinemada en büyük marka iken dizilerde neden aynı başarıyı gösteremiyor? O da başka bir yazının konusu olsun.