Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

S. Pellegrino ve Acqua Panna sponsorluğunda seçilen Dünyanın En İyi 100 Restoranı listesi, gastronomi dünyasında Michelin yıldızlarını söndürdü.
Peki ama her şey nasıl başladı?


Aslında 2002’de Londra’da bir sektör dergisinin ödülleri olarak başladı, geçen yıl ise Avustralya Turizm Bakanlığı’nın desteğiyle tören Londra dışına çıktı ve Melbourne’da yapıldı, Avustralya Restoran Tanıtım Kampanyası çerçevesinde.
Avustralya Restoran Tanıtım Kampanyası sayesinde, şimdiye kadar Hobart’taki Mona’da “Invite the World to Dinner” etkinliği düzenlendi.

Haberin Devamı


Sidney’de Noma 10 hafta devam eden bir pop up restoran açtı.


Kampanyanın Avustralya’ya ekonomik getirisini ise şöyle özetlemek mümkün: Yabancı turistlerin son üç yılda yemek ve şarap harcaması tam 1 milyar dolar arttı.

Yumuşak güç: Gastronomi

İşte bu aşamada bir kez daha hatırlıyoruz gastronominin gücünü ve ekonomiye katkısını.


Ülke ekonomisinde kaldıraç etkisi yaratabilir


Artık Türkiye’de tam 40 üniversitede Gastronomi Bölümü var.
Gastronomi eğitimine ciddi bir talep var ve iyi yetişen bir kesim geliyor.
Bu aşamada Turizm Restaurant Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği’nin (TURYİD) neler yapabileceğini ve Türkiye’ye nasıl bir katkı sağlayabileceğini de hatırlamak gerekiyor.
Bugün TURYİD Lütfi Kırdar Kongre Merkezi’nde ilk defa Global Gastroekonomi Zirvesi düzenliyor.
Gastroekonominin Türkiye’nin ekonomisinde kaldıraç etkisi yapabileceğini, Türkiye’nin gastroekonomi alanında yol haritası belirlemesi gerektiğini söylüyor TURYİD Başkanı Kaya Demirer.
Sonra da ekliyor: “Türkiye’nin 2023 turizm hedefi 50 milyar dolar. Turist başına ortalama 670 dolarda kalırsak, bu hedefe ulaşamayız. Oysa gastroekonomiyle öne çıkıp bu geliri 1250 dolara çıkarırsak 65 milyar doları yakalayabiliriz.”


Alan Yau, gastronomide Türkiye markasını anlatacak


Zirvede son dönemde gastronomi turizmiyle öne çıkan ve ceviche ve kinoayı dünyaya tanıtan Peru, yenilikçi mutfak anlayışıyla öne çıkan Danimarka, kimchi turşusunu dünya markası yapan Güney Kore örnekleri de konuşulacak.
Malum, Güney Kore, Japonya, Peru, Danimarka ve İspanya gibi birçok ülke kendi mutfaklarını dünyaya bir marka olarak tanıtabildi.

Haberin Devamı


Gastronomi alanında markalaşmış ülkelerin lider isimleri de zirveye katılıyor.
Biz ise ne yazık ki şimdiye kadar kendi mutfağımızı dünyaya yeterince tanıtmayı başaramadık, Türk mutfağını markalaştıramadık.


Zirvede, gastronomide Türkiye markasını çok değerli bir isim Alan Yau anlatacak.


Hakkasan, Wagamama, Park Chinois gibi dünyanın en önde gelen restoranlarının yaratıcısı, aynı zamanda Londra’da kurduğu pideci Yamabahçe ile Türk pidesini pizza gibi bir dünya yemeği yapmayı hedefliyor Alan Yau.
“Gastronomi ülkelerin en iyi pazarlama aracı” diyen ve Çin ve Tayland mutfaklarının dünyada yaygınlaşmasını sağlayan Yau’nun Türkiye markası hakkında vereceği fikirler çok değerli.


Heyecanla bekliyor, Gastroekonomi Zirvesi ile kendi mutfağımızı dünya çapında markalaştırmak için önemli adımlar atılmasını umuyoruz.