Önümüz bayram, konu dönüp dolaşıp tatil yerlerine geliyor.
Bodrum mu Çeşme mi tartışmaları son hızla devam ediyor.
Malum, yıllarca Bodrum’u St. Tropez’yle karşılaştırdık, Çeşme’yi İbiza’yla...
En başarılı işletmeciler Bodrum’u St. Tropez’ye, Çeşme’yi İbiza’ya benzetmeye kalktı, “O zaman yabancı turist neden onlar dururken bize gelsin?” sorusunu kale almadı.
Sonunda St. Tropez, İbiza ve Mikonos’un tanınmış markaları geçen yaz Bodrum’da şube açtı.
Peki ama Bodrum’u, Çeşme’yi ve diğer tatil destinasyonlarımızı ve onların karakteristik mekânlarını markalaştırmak yerine neden yabancı markaları ayağımıza getirdik?
Sonra da gösterişli mekânlara “Lüks ama ruhsuz” deyip, vasat yemeklere, kötü servise burun kıvırıp, fahiş fiyatlara dayanamayıp Yunan adalarına kaçtık.
Yunan adalarına gitmemizin en büyük nedeni Bodrum’un, Çeşme’nin eski haline duyulan özlemdi aslında.
Sadece Bodrum, Çeşme değil, Assos’tan Datça’ya her tatil bölgesinde aynı kan kaybı ne yazık ki yaşanıyor.
Tahta sandalyeler atılıyor, yerine plastikler geliyor, taze deniz balıklarının yerine, bırakın çiftlik balıklarını, süpermarketlerden alınan donmuş ürünler geliyor.
Sadece tat değil, doku da hızla bozuluyor.
Yeni inşaatlar, yeni oteller yapılıyor.
Getirdiğimiz yabancı markaların çoğunu da ayakta tutamıyoruz zaten.
Ya bize adapte olamıyorlar, ya biz onlara adapte olamıyoruz.
Sonuç, yine biz bize kalıyoruz.
Önümüz bayram, biz bize olmaktan şikâyetçi değiliz tabii.
Ama gönül istiyor ki nasıl biz koşa koşa Yunan adalarına tatile gidiyorsak, yurt dışından da bize öyle gelsinler.
Umarım, onu da başaracağımız günler yakında gelecek.
Son dakika haberi olarak ‘yaz’
Yeni projelerde sanki yazın gelişi önceden belli değilmiş, sanki “Hadi yarın yaz geliyor” bir son dakika haberiymiş gibi davranılıyor.
En lüks oteller bile sezon ortasında daha eşyaların üstündeki fiyat etiketlerini sökmeye vakit bulamadan açılıyor.
Zaten “en en en” sıfatlar genelde içi doldurulamadığı zaman karşımıza çıkıyor.
İstanbul’dan Bodrum’a sıradan inşaat projeleri bile yabancı isimlerle süsleniyor.
Yabancı isimler katma değermiş gibi...
Sanki şehirlerimiz, tatil bölgelerimiz başlı başına bir şey değilmiş, sanki kendi başlarına yetmezmiş gibi.
Bırakalım İstanbul İstanbul gibi kalsın, Bodrum Bodrum gibi...
Yoksa hep aynı şeyden şikâyet etmeye devam edeceğiz: Türkiye’nin değeri yeterince bilinmiyor.
Oysa İstanbul hâlâ en iyi tatil destinasyonlarından seçiliyor.
Unutmamak lazım, İstanbul, en büyük, en lüks, en pahalı, en yeni yapılarıyla değil, maalesef hızla yok olan tarihi dokusu ve kültürel mirasıyla öne çıkıyor.
Aynı bir zamanlar Bodrum ya da Çeşme’nin doğasıyla, dokusuyla ve doğallığıyla olduğu gibi...