Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Kardashianlar’ın başı dertte, hayır seks kasetleriyle değil, bu sefer herkesi ilgilendiren bir meseleyle. Bu aydan itibaren sosyal medya paylaşımlarına sıkı kurallar gelmiş durumda.
Yeni kanunlar ve avukatlarının da uyarısıyla şimdiye kadar sosyal medyada yaptıkları paylaşımları da ‘edit’ ediyorlar. Kylie Jenner, doğum gününde sosyal medyada Airbnb’ye teşekkür etti, Karayipler’de bir tatilde konakladığı ev için.
Önce sadece “Airbnb’ye teşekkürler” yazıyordu, sonra ise “Airbnb’ye hediyesi için teşekkürler” yazmak
zorunda kaldı.
Reklamları izlediniz
Sadece seçtikleri kelimeleri değil, hashtagleri de bir bir düzeltiyorlar artık.
Yeni hashtagler arasında başı çeken #ad, #sp, #sponsored.
Kim Kardashian’ın kullandığı vitaminler, ürünler, neredeyse her şeyin yanında bu hashtagler var.
Çok yakında meşhur poposunu borçlu olduğu kozmetik cerrah Simon Ourian ile yaptığı işlemlerin yanında da bu ibareleri görebiliriz.
Malum, bu işlemler o kadar etkili oldu ki, Time dergisi
bile “Poponuzu kaldırmaya hazır mısınız?” başlıklı dev
bir makaleyle Instagram’da
1 milyon takipçisi olan
doktor Simon Ourian’a
geniş yer verdi.
Kardashianlar’ın da, başka sosyal medya fenomenlerinin de takipçilerinin belki ilk bakışta dikkatini çekmeyecek bile bu ‘reklam’, ‘sponsor’ uyarıları.
Ama sosyal medya kadar sonsuz ve açığı olan bir pazara denetim gelmesi de kaçınılmaz, her ne kadar o denetimin takip edilebilmesi pek mümkün olmasa da.
Aynı takipçi sayılarını bilmek ya da etki alanının genişliğini ölçmek gibi aslında imkansız, neyin reklam karşılığında neyin gerçekten beğenildiği için tavsiye edildiğini anlamak.
İnternet ‘işyeri’

Sosyal medyada yeni # zorunluluğu

Captiv8 adlı markaları ‘influencer’ denilen sosyal medyada etklili isimlerle bağlantıya geçiren Amerikalı bir şirket açıkladı, 3 -7 milyon takipçisi olan bir sosyal medya kahramanı bugün Youtube’daki bir paylaşımı için 187 bin 500 dolar (562 bin 500 lira), Instagram ya da Snapchat’teki bir paylaşımı için 75 bin dolar (225 bin lira) ve Twitter’daki bir paylaşımı için 30 bin dolar (90 bin lira) kazanabiliyor.
50 bin ile 500 bin arasında takipçisi olan bir kişi ise bir adet Youtube paylaşımı için 2 bin 500 dolar (7500 lira), Instagram ve Snapchat paylaşımı için 1000 dolar (3000 lira) ve Twitter paylaşımı için 400 dolar
(1200 lira) alıyor.
Şimdi benzer bir denetim bizde de söz konusu olacak.
Yapılan değişiklikle internet artık ‘işyeri’ sayılacak.
İnternet üzerinden gerçekleştirilen reklam ve tanıtım hizmetleri vergilendirilecek.
Stopaj kesintisi şeklinde alınacak verginin yüzde 15 düzeyinde olması bekleniyor.
Like’lar azalacak
Dünyada sosyal medya fenomenleri sadece vergiden değil, reklam olduğu belirtilen paylaşımların yeterince ilgi görememesinden, yani like alamamasından şikayetçi.
Bu gelişmeler reklam pazarını da belli ki değiştirecek, takipçilerin alışkanlıklarını da…
Artık bir kez daha düşüneceğiz, sosyal medyada takip ettiğimiz bir isim sayesinde bir markayı, bir ürünü, bir mekanı hayatımızın bir parçası haline getirirken.