Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Güne Marka Konferansı için İstanbul’a gelecek olan Frieze’in kurucusu Matthew Slotover’la bir görüşmeyle başlıyorum.

Ayşegül Yürekli Şengör’le soruyoruz, Matthew Slotover’a, kişisel sanat koleksiyonuna kattığı eserleri neye göre seçtiğini.

“Bir stratejim yok” diyor dünyanın en önemli sanat fuarının kurucusu Matthew Slotover, “Neyi beğeniyorsam onu topluyorum”.

Fransız filozof Jean Baudrillard’ın dediği gibi, “Ne topluyorsan, o sensin.”

‘Sığ bir yaklaşımdan öteye gidemez’

Biz bunları konuşurken İstanbul Bienali’yle eş zamanlı olarak düzenlenen, Abdülmecid Efendi Köşkü’ndeki Ömer Koç Koleksiyonu seçkisinden oluşan ‘Kapı Çalana Açılır’ başlıklı sergiye çirkin bir saldırı yapıldığı haberi geliyor.

Haberin Devamı

Bu saldırıdan sonra Koç Holding son derece yerinde bir açıklama yapıyor, hepimizin hislerine tercüman oluyor.

“Kendisine hitap edeni sanat olarak görüp etmeyeni hayal gücü ve aşırılıklar üzerinden tehdit ve baskı unsuru olarak kullanmaya çalışmak, sığ bir yaklaşımdan öteye gidemez ve kabul edilemez.”

‘Mide bulandırıcı’ bakış açısı

Bu açıklamanın üstüne hiçbir şey söylemeye, eklemeye gerek yokken, hemen akabinde bir yazar açıklamaya kendince destek veriyor.

Saldırıyı sözde kınıyor, kınarken de söz konusu eser için “Sevimsiz. İrrite edici. Rahatsız edici. Kusturucu. Mide bulandırıcı. Bağlamsız. Anlamsız. Amaçsız.

Bir gazete köşesinde yayımlanamayacak kadar berbat şeyler” diye yazabiliyor.

Elbette, bir sanat eserini beğenip beğenmemek tamamen kişisel tercih meselesi.

Ama “Beğenmedim, bana hitap etmiyor” demekle “kusturucu, mide bulandırıcı” demek arasında dağlar kadar fark var.

Ve doğrusu, Ron Mueck’in ‘Hırka Altındaki Adam’ adlı eserini sadece ‘çirkin çıplaklık’ olarak görmek ya da ‘kusturucu, mide bulandırıcı’ diye özetlemek de yapılan çirkin saldırıdan pek de farklı bir zihniyet değil.

Hâlâ umut var!

Aynı akşam sanatçı Kutluğ Ataman’ın evinde yemekteyiz.

Contemporary Istanbul’un direktörü Kamiar Maleki’den kapanmasına üzüldüğümüz Galeri Mana’nın kurucusu Mehveş Arıburnu’na, hatta Hauser & Wirth Galeri’nin yöneticisi Selvi May Akyıldız’a çağdaş sanat dünyasından isimler var.

Haberin Devamı

Sohbet ilerledikçe İstanbul Bienali ve Contemporary Istanbul hakkında konuştukça umut kaplıyor içimi.

Abdülmecid Köşkü’nde yaşanan korkunç saldırıdan sonra bile.