Bir zamanlar Victoria’s Secret defilelerini milyonlar izliyordu. Kendi yarattıkları ideal güzelliği, ideal vücut ölçülerini gözümüze sokan, milyonlarca dolar’lık pırlantalarla süslü, gösterişli iç çamaşırlarıyla Victoria’s Secret meleklerine dönüşebileceğimizi vadeden defileler markanın en önemli pazarlama araçlarından biriydi.
Ta ki sosyal medyanın yükselişi ve güzellik ölçüsünün tek tipe indirgenemeyeceği kabul edilene kadar.
Artık onun gibi markaların dayattığı güzellik anlayışı da, pazarlama taktiği de işe yaramıyor.
Acımasız eleştiriler
2018’i 2019’a bağlayan 31 Aralık gecesi Gigi Hadid, Kendall Jenner ve Leomie Anderson gibi popüler modellerin podyuma çıktığı defile şimdiye kadarki en düşük izlenme oranına sahip oldu.
Defileyi sadece 3.3 milyon kişi izledi.
Daha önceki defileleri 10 milyon kişinin izlediği düşünülürse, büyük bir düşüştü bu.
Bu durumda markanın artık defileyi yayınlayacak bir TV kanalı bulması da düşük ihtimaldi. Zaten geçen defileyle ilgili çıkan haberlerde şovun ya da meleklerin güzelliği ya da iç çamaşır tasarımları değildi söz edilen, aksine defilenin kadınları tamamen birer obje gibi görmesiydi.
Modellerin arasında farklı etnik grupları ya da farklı vücut ölçüleri olmaması da haklı olarak acımasızca eleştirilmişti.
İşte bu nedenle 2019’da Victoria’s Secret 20 yıldır televizyonda yayınladığı defilelerini artık yayınlamama kararı aldığını açıkladı.
Önemli adımlar
CEO Les Wexner, “Modada sürekli değişim gerekli” diyerek, global dijital çağda farklı platformlara yönelik, farklı etkinlikler yapacaklarını duyurdu, hiçbir detay vermeden... Tabii bu kararda markanın pazarlamasının başındaki Edward Razek’in daha önce verdiği bir röportajda büyük beden ya da yaşça büyük modelleri ya da trans modelleri defilelerinde göremeyeceğimizi çünkü bu defilenin 42 dakikalık bir fantezi olduğunu söyleyerek, eleştiri oklarına hedef olmasının da etkisi vardı mutlaka.
Şimdi ise Victoria’s Secret yeni bir kararla daha karşımızda: Artık sıfır beden modeller yerine tanıtım yüzü olarak büyük beden modellerle çalışacaklarını, hatta bir de trans modele yer vereceklerini de açıkladılar.
Yeni tanıtım yüzleri arasında Hint asıllı oyuncu Priyanka Chopra ile eşcinsel olduğunu yıllar önce açıklayan futbolcu Megan Rapinoe, Brezilyalı trans model Valentina Sampaio, büyük beden model Paloma Elesser gibi isimler de var.
Ayrıca bunlar arasında gazeteci Amanda Cadenet de dikkat çekiyor, Cadenet markanın 10 bölüm olarak hazırlanan podcast yayınında sunuculuk görevini de üstlenecek.
Yapılan açıklamaya göre, tanıtım yüzü olan modeller artık iç çamaşırlarıyla poz vermeyecek. Bunun yerine kendini yenileyen firmanın ya podcast yayınlarında ya da reklam materyallerinde görünecek. Firmanın eski modellerinin yeniden tanıtım faaliyetlerinde görev alıp almayacakları ise henüz bilinmiyor.
Elbette, bunlar kültürel olarak geç kalınmış ve küçük adımlar ama yine de önemli tabii...
Özellikle de bizde hâlâ cinsiyetçi reklam veren şuursuz markalar olduğunu düşününce...