09.02.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:
Prof. Ryuta Kawashima, ‘Beyninizi Yenileyin’ adlı kitabında 60 gün boyunca yapılacak basit matematik işlemlerine yer veriyor. 3+0, 18-9, 2+6, 3*3 gibi... Kawashima, bu basit matematik problemlerinin önemini şöyle açıklıyor: “İşte ve evde entelektüel anlamda aktif olan bir yetişkinin ilköğretim seviyesindeki matematiğe neden gereksinim duyduğunu merak edebilirsiniz. Araştırmalarımla, basit işlemlerin beyni tüm diğer faaliyetten daha iyi çalıştırdığı sonucuna vardım. Beynin en büyük bölümlerini harekete geçirmenin en iyi yolunun, bu işlemleri hızlı bir şekilde çözmek olduğunu gördüm. Her türlü çalışmanın en önemli noktası devamlılıktır. Beyninizi en aktif olduğu sabah saatlerinde çalıştırmak ideali. Egzersizleri yapmadan önce bir şeyler yemelisiniz. Mümkünse her gün aynı saatte yapmanızı öneririm.”
Bunama belirtileri azaldı
Prof. Kawashima, ekibiyle birlikte 12 bunama (alzheimer tipi) hastası üzerinde yaptığı ve olumlu sonuçlar aldığı çalışmasını ise şöyle anlatıyor: “Hastalarımıza günde 10 dakikalık yazma, sesli okuma ve 10 dakikalık işlem çözme egzersizi verdik. Bunu haftada 25 gün tekrarladılar. İşlemleri ve sesli okuma egzersizlerini yapmayan hastaların ‘kognitif’ ve ‘prefrontal korteks’ fonksiyonları sonraki 6 ay boyunca bozulma gösterdi. Buna karşın, egzersizleri yapan katılımcıların kognitif fonksiyonlarında bozulma engellenirken, ‘prefrontal korteks’ fonksiyonlarında ilerleme görüldü. Bu küresel anlamda istisnai bir başarıdır bunama alzheimer tip hastaların kognitif fonksiyonlarındaki bozulmanın yavaşlatıldığı ya da ortadan kaldırılması çok nadir görülmüştür.”
Sayma Testi
Hızlı bir şekilde, sesli olarak 1’den 120’ye kadar sayın ve dakika tutun. Her sayıyı tek tek söyleyin. Bu test, beynin sol ve sağ taraflarındaki ‘prefrontal korteksin’ fonksiyonlarını değerlendirir. Araştırmalar, sayma testlerinin kişinin matematik becerisiyle yakından ilişkili olduğunu göstermiştir. Kendinize süre belirleyin ve hedeflediğiniz zamana ulaşmaya çalışın.
HATIRLAMA?BECERİSİ?YÜZDE 20 ARTTI
Prof. Kawashima’nın araştırma ekibi, ilköğretim öğrencileri üzerinde bir araştırma yaptı. Öğrenciler, iki dakikada ortalama 8.3 sözcük ezberleyebiliyordu. Aşağıdaki ‘sözcük ezberleme egzersizi’ çocuklara öğretildi. Aynı test tekrarlandığında öğrencilerin hatırladığı sözcük sayısı 9.8’e kadar yükseldi. Elde edilen sonuçlar, bu basit egzersizlerin çocukların hatırlama becerisini yüzde 20 oranında artırdığını gösterdi.