Uçakta panik yaratan gizli oda! Pilot tek tek itiraf etti: 'Hepimiz uyuyoruz'
Güzel bir uyku çekmek hepimizin uzun yolculuklarda neredeyse vazgeçemedikleri arasındadır. Peki söz konusu uzun mesafeli uçuşlar olduğunda pilotların ve kabin görevlilerinin ne yaptığını hiç merak ettiniz mi? Her şeyi tek tek itiraf eden genç pilot, uçakta kimsenin bilmediği gizli odayı anlattı.
Derleyen: Fazilet Şenol / Milliyet.com.tr - Airbus A350 eğitmeni ve Etiyopyalı bir pilot olan Tewodros Solomon, geçtiğimiz günlerde Instagram hesabından bir video paylaştı. 4,9 milyon kez izlenen videosunda pilotların uçakta uyuduğu yeri gösterdiğinde birçok kişi paniğe kapıldı. Solomon videoda, "Uçakta uyumak söz konusu olduğunda pilotların kokpitten başka seçebilecekleri seçenekler var" dedi ve kamerasını kokpitin arkasında iki yatar koltukla donatılmış gizli odaya döndürdü. Daha sonra kamerayla perdelerle çevrelenmiş iki sıkışık görünümlü, tam boy uyku ranzasının bulunduğu bir platforma doğru yaklaştı.
18. yüzyıldan kalma savaş gemilerindeki karyolaların modern versiyonunu çağrıştıran bu tasarım, sosyal medyada büyük yankı uyandırdı. Pek çok izleyici ise pilotların 'uyku kapsüllerini' klostrofobik (kapalı alanda kalındığında yaşanan panik) olarak buldu.
Yalnızca 7 saati aşan uzun uçuşlar yapan uçaklarda mevcut uyku kabinleri, daha kısa yolculuklarda yerini genellikle mürettebatın dinlenmesi için ayrılmış business class koltuklara bırakıyor. Gören herkesi büyük bir şaşkınlığa uğratan uyku kabinleri "Bu koltuklar çok dar değil mi?" veya "İnsanın omuzları oraya pek sığmaz. Pilotlar için sorun yaratmıyor mu?" yorumlarına sebep oldu. Bu arada yapılan yorumlara bakılacak olursa pek çok kişi pilotların uçakta uyuduğu fikrinden rahatsız görünüyordu. "Pilotlar uyuyorlar mı? Yeni korkumuzun adı belli oldu" diye yorumlar yapılırken, diğer yandan "Uçuş sırasında neden uyuyorlar? Uçağı sürmek için para alıyorlar" diyenler de oldu.
ENERJİ DEPOLAMAK İÇİN EN AZ 30 DAKİKA ŞART
Gelen yorumların aksine konuyla ilgili bilgi sahibi olanlar, uzun mesafeli uçuşlar sırasında genellikle 3 ila 4 pilot bulunduğunu; bunun da diğer pilotlar dinlenirken, her zaman uçağı kontrol eden birinin olmasını sağladığını yazdı. Sitede, "İki pilot kalkış ve iniş kontrollerinde bulunurken, diğer pilotlar onlara uyuma fırsatı vermek için uçuşun geri kalan kısmının kontrolünü ele alıyor" diye yazdı.
Dehşete düşüren yorumların yanı sıra aslında pilotların uçakta uyuyabilmesi çok önemli çünkü potansiyel olarak pilotların görev başında dalmasını engelliyor. Gelen tepkilere pilot Solomon Instagram'da şöyle cevap verdi:
"Uyku odası pilotların enerjilerini yeniden şarj etmelerine olanak tanıyor, böylece gökyüzümüzün güvenliğini sağlamaya devam edebiliyoruz. Dolayısıyla bir dahaki sefere uçağa bindiğinizde, pilotların uyanık ve odaklanmış kalmalarını sağlamak için kaliteli bir dinlenme geçirdiğinden emin olabilirsiniz."
Bu nedenle Federal Havacılık İdaresi, 8 saatten uzun uçuşlarda pilotların 30 dakika kestirmesini şart koşuyor. Ek olarak pilotların uçuşa başlamadan önce en az 8 saat dinlenmelerini ve iki uçuş arasında 10 saat veya daha fazla dinlenmelerini istiyor. Ancak pilotların uçakta uyuyabiliyor olması bazı tatsız olayların yaşanmasına da sebep olabiliyor. Onlardan biri de geçtiğimiz yıllarda yaşandı.
11 KM BOYUNCA CEVAP ALINAMADI
Takvimler 2022'nin haziran ayını gösterdiğinde ITA Airways uçağı, ABD'nin New York şehrinden İtalya'nın başkenti Roma'ya gitmek için havalandı. Uçak, Fransa'nın Akdeniz kıyısında bulunan şehri Marsilya üzerindeyken Fransa hava sahasını kontrol etmekle görevli memurlar uçağın pilotlarının bir süre telsize hiç tepki vermemesinden şüphelendi. 38 bin fit (yaklaşık 11 kilometre) irtifada seyreden uçak, Marsilya hava kontrolünden yapılan çağrıların hepsini yanıtsız bıraktı.
Hava trafik kontrol memurları uçaktan dönüş alamadıkları için olumsuz senaryoları değerlendirmeye başladı. Olası bir hava korsanlığı veya terör saldırısından endişe eden askeri yetkililer, 2 savaş uçağının havalanarak uçağın durumunu kontrol etmesine karar verdi. Bu sırada hava yolu yetkilileri de uydu telefonu üzerinden pilotlara ulaşmaya çalıştı. Sessiz geçen 10 dakikanın ardından Fransız savaş uçakları havalanmaya hazırlanırken, pilotlarla temas kurulması sonucunda terör alarmı sonlandırıldı.
PİLOTLARIN HEPSİ UYUMUŞ!
İtalya'nın önde gelen gazetelerinden olan Repubblica'nın iddiasına göre, uçakla temas kurulamayan 10 dakikalık sürede pilotların uyuduğu belirtildi. Bilgilere göre, yardımcı pilot şirket protokolleri kapsamında 'kontrollü dinlenme' hakkını kullanıyordu ve uyuması bu sebeple sürpriz değildi. Ancak kaptan pilotun bu süre içinde uyanık olması gerekiyordu. ITA Airways tarafından yapılan açıklamada, pilotun uçuş sırasında ve inişten sonra davranışının prosedürlere uygun olmadığı belirtildi.
Şirket yetkilileri soruşturmanın ardından kaptan pilotun görevden alındığını ve işine son verildiğini söyledi. Hava yolundan yapılan açıklamada olay sırasında yolcu güvenliğinin tehlikeye atılmadığı da aktarıldı. İşine son verilen pilot ise prosedüre uygun hareket ettiğini ve yanlış bir şey yapmadığını belirtti. Yetkilileri kısa süreli endişeye sürükleyen olayın ardından uçağın Roma’ya planlanandan 20 dakika önce indiği ve uçuşun sorunsuz tamamlandığı açıklandı.