Abbas Güçlü

Abbas Güçlü

aguclu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Eğitim sistemi değişmez mi, elbette değişir. Çağ değişiyorsa, yaşam değişiyorsa, meslekler değişiyorsa, eğitim sisteminin de günümüz koşullarına göre değişmesi kaçınılmaz!

Peki, bu değişim nasıl olmalı? İşte asıl sorun bu!..

Cumhuriyet tarihi boyunca eğitimde çok önemli mesafeler kaydettik. Altyapı sorunumuz büyük ölçüde çözüldü. Eminiz ki daha da iyi olacaktır.

Peki, sıkıntı nerede?

Çok sık bakan değiştiriyoruz, çok hızlı karar alıp, pilot uygulama yapmadan, sonuçlarını görmeden, eskileri çöpe atıp yeni projeler getiriyoruz.

Bu, dün de böyleydi, bugün de böyle. Görünen o ki yarın da değişen bir şey olmayacak.

Bırakın farklı iktidarları, aynı iktidarın farklı bakanları da her şeye sil baştan başlıyor. Devamlılık yok gibi.

Eğitim tarihimizin en büyük reformu olarak lanse edilen, çok köklü, çok pahalı projeler çöpe atılırken, o projeleri hayata geçiren siyasilerin sessizliği anlaşılır gibi değil.Eğitimde yine çok önemli değişiklikler söz konusuymuş. Gazetelere yansıyan haberlere göre, ders sayısı azalacak, sınıfta kalma geri gelecek,
özel okullar daha zor açılır hale gelecekmiş!

Gelin bu değişimi tek tek ele alalım...

Reform atağı!

Sabah gazetesinde yer alan habere göre, eğitim dünyasında 2019’da başlatılan köklü değişiklikler 2020’de de devam edecekmiş.

En önemli yenilik liselerde olacakmış. Akademik ders yoğunluğu azaltılarak öğrencileri ilgi ve yeteneklerine göre daha sağlıklı kariyer planlarına yönlendiren bir sistem hayata geçirilecekmiş. Yeni model 2020 yılının eylül ayından itibaren 9’uncu sınıftan başlayarak kademeli olarak 12’nci sınıfa kadar uygulanacakmış. 9’uncu sınıfta zorunlu olan 15-16 olan ders sayısı 8’e, 10’uncu sınıfta 15-16 olan ders sayısı 9’a, 11’inci sınıfta 12-15 olan ders sayısı 9’a, 12’nci sınıfta 12-15 olan ders sayısı 7’ye düşürülecekmiş.

İşte 2020’de hayata geçirilmesi planlanan değişiklikler:

DERS ÇEŞİTLİLİĞİ AZALACAK: Yeni lise modelinde var olan haftalık 40 saat ders korunacak. Liselerin tüm kademelerinde ders süresi yine 40 saat olacak. Ancak Akademik Gelişim Programı (AGEP) adıyla bütüncül bir yapıya kavuşturulan akademik dersler Anadolu liseleri için 9-11’inci sınıflarda haftalık 35, 12’nci sınıflarda ise 24 ders saati olarak planlandı. Geri kalan saatlerde öğrenciler atölye çalışmaları yapacak.

(Lise 1’de, temel dersler, örneğin Fizik, Kimya, Biyoloji gibi Tarih, Coğrafya, Felsefe gurubu dersleri de birleştirilerek tek ders haline getirilecekmiş! Peki, müfredat programı hazır mı, ders kitabı var mı, öğretmen seçimi yapıldı mı, pilot uygulama gerçekleşti mi, atölyeler oluşturuldu mu, yeterince tartışıldı mı? Bu acele niye?..)

SINIFTA KALMA GELİYOR: Yeni yılda her dersten ayrı ayrı 50 puan ortalamasını tutturamayan dersten kalacak. Üç zayıfla sorumlu olarak bir üst sınıfa geçebilecek. Ancak o dersleri üst sınıfta verme zorunluluğu olacak. Öğrenci gerekiyorsa ikmale kalacak ve dersini okulda veya uzaktan eğitimle alacak. (Peki, niye kaldırılmıştı? Kaldırılırken yeterince tartışılmış mıydı? Sınıf tekrarı yapacak öğrenciler için yeterli derslik var mı? Açık öğretime yönlendirme onları okuldan uzaklaştırmaz mı? Yeni denilen sistem eskiden de zaten yok muydu?..)

ÖZEL OKULLARA YENİ KRİTERLER: Yeni açılacak özel okullar için bazı yeni kriterlerin yer alacağı yönetmelik hayata geçecek. Buna göre yeni açılacak kurumlardan banka ya da taşınmaz mülk teminatı göstermesi istenecek.
(Geç kalınmış olsa da önemli bir karar. Mevcut okullar da bu kapsama alınacak mı, üniversitelerde olduğu gibi garantör lise istenecek mi?)

LGS’YE REKOR KATILIM: 2012-2013 eğitim öğretim yılında başlayan 4+4+4 sistemi kapsamında 66 aylıkken de okula başlayanlar bu yıl 8’inci sınıf oldu. Dolayısıyla, 2020’de liselere başlayacak öğrenci sayısı da geçen yıllara göre 700 bine yakın artacak. 2020 Liselere Giriş Sınavı’na da (LGS) 1 milyon 700 bine yakın 8’inci sınıf öğrencisinin katılması bekleniyor.

(Sınavla öğrenci alan “nitelikli okullar”ın sayısı da artırılacak mı? Bazı liseler boş kalırken, diğerlerinin ikili öğretime geçmesi, sınıf mevcutlarının 50’nin üzerine çıkmasına hâlâ seyirci kalınacak mı?)

BECERİ ODAKLI EĞİTİM: Tasarım ve Beceri Atölyeleri tüm Türkiye’ye yayılacak. 2020’de tüm ilçelerde en az 1 adet okulda olmak üzere toplam 10 bin atölye kurulacak.

(Okullarda en temel ihtiyaçlar için bile kaynak bulunamazken, merdiven altları bile sınıf yapılırken, bu alanda öğretmen yetiştirilmez ve ataması yapılmazken, beceri atölyeleri nasıl hayata geçecek? Binlerce öğrenciye bir atölye yetecek mi?)

Özetin özeti: Eğitim öğretim iki ayaklı bir süreç, öğretimi değiştireceğiz derken eğitimi ihmal etmeyelim, şip şak kararlardan uzak duralım!..