Dünyanın belki de en çözümü olmayan sorularından biri gibi gözüken soru “kadın ne ister?” sorusudur. Sorunun cevabı herkese göre değişse bile gelen kanı kadının aslında ne istediğini bilmediği yönünde kuvvetli bir kanı mevcut. Bu sadece bir kanı aslında.
Kadın tarafından baktığınızda ise durum çok daha net ve kendi anlayışına göre her şeyin yerli yerinde olduğunu görür ve hissedersiniz.
Elbette zevkler ve renkler tartışılmaz ama kadın odaklı pazarlama yapan her şirket ve markanın kadının ne istediğini bilmesi ve bunu sunuyor olması için çok basit olmazsa olmaz bazı şeyler var. Bu yüzden markalar eğer kadın hedef kitlenin olduğu bir pazara giriyorsa planladığı her şeyi tekrar tekrar gözden geçirmeli ve planlamalı.
Aslında içinde kadın olmayan marka, ürün veya hizmet bulmak neredeyse imkansız. Yapılan araştırmalara göre neredeyse yok denecek kadar az. Hatta o kadar az konuda satın alma kararını erkek veriyor ki inanamazsınız. Şahsen erkeğin içinde kadın olmayan bir karar verdiğini düşünmüyorum.
Beğenelim veya beğenmeyelim satın alma kararının neredeyse tamamı kadın tarafından veriliyor. Veriler araba konusunda sadece erkeğin karar verdiğini söylese de erkek satın alırken kadını düşünmeden almıyor, a-la-mı-yor.
Hal böyleyken markanın konumlandırmasını ve pazarlama planını kadın üzerinden yapmamak 1-0 yenik başlamak demek.
Buna rağmen veriler kadın markalarının genel olarak sahipleri bir erkek olduğunu gösteriyor. Yani bir erkeğin olduğu marka, ürün veya hizmeti kadınlar alıyor ve kullanıyor. Yani çok grift bir konu ve bu alanda bir pazarlama planı hazırlayacaksanız aşağıdaki önerilere kulak verebilirsiniz.
Bir erkek gibi düşünmeyin. Markaların yaptığı her ürünü kadının kullanacağını sanmaları ve yaptık oldu mantığıyla piyasaya giren markalar genelde kendi sonlarını da kendi elleriyle hazırlıyorlar.
Kadını öne çıkaracak ve farklılık yaratacak bir ürün-hizmet tasarlayın. Kadın kendini hem özel hem de daha önde hissetmek istiyor. Marka ve ürün seçimlerini genelde bu kritere göre yapıyorlar. Yani kadın kendini özel hissettirecek ve kendini tamamlayacak ürünü seçiyor.
Fayda sağlayın. Ürününüzü satın alan kadında ürününüze karşı sadakat oluşturmak istiyorsanız mutlaka bir fayda sağlamalısınız. Kendini özel hisseden kadın, fayda ile desteklenmiş bir ürünün devamlı kullanıcısı haline gelir.
Günceli ve modayı yakalayın. Ürününüz hem özel hissettiriyor hem de fayda sağılıyorsa artık diğer ürünlerden ayrışma zamanı gelmiştir. Güncel ihtiyaçları karşılayacak, modayı takip eden hatta kendi modasını yaratacak bir ürün markanızın konumlandırmasını sağlamlaştıracaktır.
Sattığınızdan fazlası olsun. Ürün vaadiniz ve ürünün son kullanıcıya teslim edilmiş hali birebir vaadinize uygun olsun. Hatta daha fazlasını verebiliyorsanız bunu reklam gideri olarak düşünebilirsiniz. Ürününüzü alan kadın kendi çevresine sizi anlatacak ve doğal reklamınızı yapacaktır.
İletişimde kalın. Satış öncesi ve sonrası iletişiminizi en güçlü konumda tutun. Satış öncesi reklamlarla, sosyal medyayla kurduğunuz iletişimi satış sonrası hatırlatmalar, kutlamalar ve fayda sağlayacak bilgiler göndererek sağlayın. Markanızla ilgili olan algıyı başkasının değiştirmesine, yönlendirmesine izin vermeyin.
Ona küçük sürprizler yapın! Göndereceğiniz küçük bir konser davetiyesi veya bir promosyon sizden uzaklaşmış müşterinizi size tekrar bağlar. Kısacası Onu şaşırtın!
Yukarıdakiler elbette markanızın tutunmasını ve daha iyi işler yapmasına katkıda bulunacaktır ama iyi bir pazarlama planınız ve hedefiniz olmazsa yaptığınız iletişim kendinizi iyi hissetmekten ileri gitmez. Her şeyi yapmış gözükürsünüz ama istediğiniz sonuçlara ulaşmanız zorlaşır.
Burada da küçük bir tüyo vereyim. Almak istediğiniz cevabın sorusunu sorun. Bu sizi, hedeflerinizi ve planınızı daha kolay yapmanızı sağlar.
Selamlar
Tuna Cankurtaran
Dişital Medya
tuna@disitalmedya.com
E-Ticaret sitelerini olumsuz etkileyen en önemli 7 hata
9 Şubat 2021
E-İhracat nedir? Sunduğu fırsatlar nelerdir? Nasıl başlamak gerekir?
8 Şubat 2021
Kadın girişimcinin E-ticarete başlarken dikkat etmesi gereken şeyler
11 Eylül 2020
Öğrenilmiş kadınlık, öğrenilmiş çaresizlik ve öğrenilmiş pazarlama üzerine
31 Ağustos 2020