Zeynep Aktaş

Zeynep Aktaş

zeynep.aktas@gmail.com

Tüm Yazıları

Pandemi süreciyle yatırımcıların borsaya ilgisi halka arzları da artırdı. 41 halka arz işleminde büyüklük 17 milyar TL’yi aşıyor. Borsaya yeni giren şirketlerin büyük çoğunluğu ise yatırımcısına kazandırdı

Yatırımcıların borsaya yeni gelen hisselerin kazandıracağı beklentisi ilginin de yüksek olmasını sağladı. Yıl içinde 38 şirket borsaya açılırken halka arzların büyüklüğü 16,2 milyar TL oldu. 14-15 Ekim tarihlerinde üç şirket daha talep toplama sürecini tamamlandı. Böylece ekim ayı bitmeden toplam 41 halka arz gerçekleşirken halka arz büyüklüğü 17,2 milyar TL’ye yükselecek. Bu yıl halka arzlar sadece Türkiye’de değil dünyada da büyük ilgi gördü. Uluslararası denetim ve danışmanlık şirketi Ernst&Young, Global Halka Arz Trendleri 2021 Raporu’nun üçüncü çeyrek dönem sonuçlarını kamuyla paylaştı. Rapora göre; halka arz sayısında üçüncü çeyrekte 2007 yılının aynı döneminde yakalanan rekor seviyenin yüzde 18 üzerinde bir artış söz konusu. Halka arzdan elde edilen gelirler ise 2020 yılının aynı döneminde görülen zirve seviyesinin yüzde 11 yukarısında bulunuyor. Netice itibariyle farklı zamanlardaki geçmiş rekorların aynı anda aşıldığı bir yıl yaşıyoruz.  

Haberin Devamı

Halka arzlarda seçici olmak şart

Teknoloji öne çıktı

Globalde; teknoloji, sağlık ve sanayi sektöründe halka arzların arttığı görüldü. Kuşkusuz bunda pandemi ve beraberinde değişen eğilimlerin etkisini gözlemekteyiz. Bu üç sektör arasında en fazla halka arz teknolojide yaşandı.  Yılbaşından bu yana dünya pazarlarında toplam 419 teknoloji şirketi halka açıldı. 2020 üçüncü çeyreğinden bu yana üst üste beş çeyrek dönemdir en fazla halka arz işlemi yapılan ve 116,4 milyar dolar ile 2020’nin ikinci çeyreğinden bu yana üst üste altı çeyrektir en yüksek gelir elde edilen sektör oldu.

Borsa İstanbul özelinde ise 2021’de altı bilişim ve yazılım şirketinin halka arzı gerçekleşti. Bu şirketlerin hepsi kazandırdı. Beş tanesinin getirisi yüzde 30’un üzerinde gerçekleşti. Bunlar: ATP Bilgisayar, Manas Enerji Yönetimi, E-Data Teknoloji, VBT Yazılım.

Halka arzlarda seçici olmak şart

Kazanç ve sermaye!

Bu yıl Borsa’ya açılan 38 şirketten 26’sı yatırımcıya kazandırırken 12’si kaybettirdi. Kazandıran şirketlerden ilk 10 tanesi: Penta Teknoloji Ürünleri Dağıtım, Başkent Doğalgaz GMYO, Çan2 Termik, Yeo Teknoloji, Selva Gıda Sanayi, Türk İlaç Serum, Kartal Yenilenebilir Enerji, Kızılbük GYO, Kütahya Şeker Fabrikası. Bu şirketler ilk işlem gününden itibaren yüzde 55’in üzerinde getiri sağladı. Şirketlerin yarısının sermayesi100 milyonun altında.

Haberin Devamı

Halka arzlarda seçici olmak şart

 

Eğilim olumlu

Halka arz edilen 38 şirketten 26’sının yatırımcısına kazandırması genel yaklaşımın da olumlu kalmasını sağlıyor. Ancak her halka arzın aynı performansı göstermesi beklenmemeli. Zira yeni halka arz olan şirketler yükseliyor algısı, şirket ayrımı yapmaksızın yatırımcıların yönelmesine sebep olmakta.

Halka arzlarda seçici olmak şart

Büyükler geliyor

Büyüyen kârlı, temettü dağıtma potansiyeli yüksek şirketlerin Borsa İstanbul’a gelmeleri bireysel yatırımcıların ilgilerinin de bu yönde daha fazla yoğunlaşmasını sağlayabilir. Yatırımcının borsaya bakışını kısa süreli al-sat’lardan uzun vadeye yönlendirecek olan ana başlıkların altında güçlü şirketler yatıyor. Borsaya gelen şirketlere baktığımızda en büyük halka arzın yaklaşık 1,9 milyar TL ile Ziraat GMYO olduğu görülüyor. Onu 1,7 milyar TL ile Başkent Doğalgaz GMYO ve 1,3 milyar TL ile Aydem Enerji takip ediyor. En büyük üç halka arzın getirilerine baktığımızda son kapanışlarına göre iki tanesi halka arz fiyatlarının gerisinde bulunuyor. Ziraat GMYO’nun değer kaybı yüzde 0,63 olurken; Aydem halka arz fiyatının yüzde 26 altına kaydı. Başkent Doğalgaz ise halka arz fiyatına göre yüzde 244 oranında değer kazandı.

Haberin Devamı

Halka arzlarda seçici olmak şart

Halka arzlarda seçici olmak şart

Halka arzların önemi

Piyasaların derinliğini artırır.

Şirketlerin şeffaf olmasını sağlar.

Kurumsallığın artışını getirir.

Şirketler için kaynak akışıdır.

Ülke ekonomisin gösterge değeridir.

Yurtiçi ve yurtdışı tanıtımdır.

Kredibilitedir.

Globalleşmenin parçası olmaktır.