“Global Kriz”le yatıp kalkılan bu günlerde, ekonomi sözlüğümüze de yeni kavramlar katıldı. Bunlar arasında, “zehirli (toksik) varlıklar”, “stres testi”, “krizin teğet geçmesi”, “krizin fırsata dönüştürülmesi” gibileri bulunuyor.
Global krizin en çok sarstığı ülkelerde de, krizden en çok ve en az etkilenen şirketler mercek altına alındı. Wharton Scholl da, kazanan ve kaybeden şirketlerdeki özellikleri inceleyen bir kitap yayımladı. Alfred A.Marcus’un, Big Winners and Big Losers kitabı, krizden önce hazırlanmış olmasına rağmen, kazanan ve kaybeden şirketleri inceliyor. İlginç olan o ki, kitabın öngörüleri, global kriz sırasında gerçekleşti. 100 büyük şirketin incelendiği kitapta adı geçen şirketlerde yapılan tüm test sonuçlarıyla, iyi ve kötü değerlendirmeler büyük oranda tuttu.
Krizin fırsata dönüştürülmesi için
Krizden güçlenerek ve zayıflayarak çıkacak şirketlerin, ortak özellikleri var:
- Her başarılı şirketin hâlâ devam eden bir başarı öyküsü bulunuyor. Başarısız şirketlerde ise, kırılgan işlem ve öyküler kolayca tespit edilebiliyor.
- Başarılı şirketler, başarı öykülerini kendileri planlayarak, bilinçli biçimde hazırlamışlar. Daha başlangıçta, hedefe disiplinli şekilde kilitlenmişler.
- Başarılı şirketler, sürekli kendilerini yenileyebiliyorlar; verimli çalışıyorlar ve bilanço oyunlarına başvurma gereği duymadan kâr ediyorlar.
- Başarılı şirket çalışanları, kuralları zorluyor ve zaman zaman piyasa kurallarını değiştirici rol oynuyorlar.
- Başarılı şirketler, başarı öykülerine konu olan mal veya hizmet için, piyasada kendilerine ödenen paranın karşılığını en üst düzeyde ve rakiplerinden üstün biçimde verebiliyorlar.
- Başarılı şirketler, ürün “marka”larını da oluşturmayı başarmışlar ve “marka”larının değerini korumak ve büyütmek için her şeyi yapıyorlar.
- Başarılı şirketler, müşterileriyle bütünleşmişler; kendilerinin verimli bir biçimde üretemedikleri hizmetleri, başka şirketlerden satın alıyorlar.
- Başarılı şirketler, orta ölçekliler ve müşteri talebi oldukça işlerini büyütüyorlar; yeterli kâr edemedikleri hizmet ve ürünlerindeki açıkları, mutlaka diğer hizmet ve ürünlerle kapatıyorlar.
- Başarılı kuruluşlar, sürekli maliyet düşürücü ve kalite arttırıcı tedbirler peşindeler; mevzuat değişikliklerini(diğer ülkelerdekiler dahil) çok yakından takip ediyorlar.
- Başarılı şirketler, yabancı ülkelere açılım politikası güdüyorlar.
- Başarılı şirketler, piyasa payı arttırmak amacıyla, kesinlikle fiyat indirimine gitmiyorlar; rakiplerinin her hareketini yakından izliyorlar.
- Başarısız şirketlerin ürünleri nispeten pahalı; önce müşteri talebi yaratmak yerine, önce malı üretmişler.
- Başarısız şirketler, piyasada çok sayıda üreticisi olan mal veya hizmetleri üretiyorlar.
- Başarısız şirketlerin üretim sistemi, basit değil, karmaşık.
Bu kitaptan faydalanarak, şirketinizin “stres testi ”ni yapabilirsiniz.
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024