ABD’de başlayan ve tüm dünyaya yayılan “CEO’ların başarısız olduğu” yönündeki düşünce süratle değişiyor. ABD’de bile, şirket hisselerinin değer kaybetmesine ve birçok şirketin kârlarının buharlaşmasına rağmen, şirketlerin büyük oranda CEO’larından vazgeçmedikleri görüldü. ABD’de CEO’ların iş değiştirme oranı, 2007 yılında yüzde 13.8 iken, 2008 yılında sadece yüzde 14.4’e yükseldi.
Ekonomilerdeki durgunluk, işsizlik oranlarını süratle yükseltirken, işini kaybeden CEO’ların oranı, üretim sürecinin tüm kademelerinde işini kaybeden işçilerin oranının çok altında kaldı.
Strategy and Business’ın dünyadaki en büyük 2.500 şirket üzerinde yaptığı araştırmada, 2008 yılında sadece 127 CEO’nun işini bırakmaya zorlandığı ortaya çıktı. Buna ek olarak, işini bırakan 180 CEO’nun ayrılacağı zaten yıllar öncesinden belliydi. 54 CEO da başkalarıyla birleşen kendi şirketlerinin yeniden başına geçmeyi başardı. Bu rakamlar önceki yıllardaki oranlarla paralellik gösteriyor. Kısacası, özellikle ABD’de, CEO’ların üzerine bulaştırılmaya çalışılan “başarısız” damgası, “bir bardak suda koparılmaya çalışılan fırtına”dan ileri gidemedi. Şirket yönetim kurullarının, mevcut CEO’larının güvenilirliklerine, tecrübelerine ve başarılarına inandıkları anlaşılıyor.
Yeni CEO’lar
Dünyanın önde gelen 2500 şirketi üzerinde yapılan araştırma, CEO’larda aranılan özelliklerin son 10 yılda değiştiğini gösteriyor:
-CEO’lar daha yaşlılar arasından seçilmeye başlandı. Ortalama CEO yaşı 51 iken, 52.9’a çıktı.
- CEO’ların işi bırakma yaşları da 59.4’den 63’e yükseldi.
- CEO’larda tecrübenin önemi gittikçe artıyor. CEO atanmasında tecrübenin payı yüzde 9.8’den yüzde 20’ye yükseldi.
- CEO’ların işte kalma süreleri de Kuzey Amerika ortalaması olarak, 7.2 yıldan 7.9 yıla çıktı.
- Ancak, yönetim kurulu başkanı ve CEO’luk görevleri artık yavaş yavaş aynı kişiden alınıyor. 2001’de CEO’ların yüzde 50.5’u şirketlerin hem yönetim kurulu başkanı hem de CEO’su iken, bu oran yüzde 24.4’e düştü.
- Yüzde 50’den fazla oranda, şirketlerin eski CEO’ları yönetim kurulu başkanlığına getirilmeye başlandı ve yeni gelen CEO’ya ilk yıl için önceki CEO’nunki kadar bir hedef verildi.
- CEO’ların yüzde 15’i içerden yetişiyor. Önceki COO veya CFO, CEO yapılıyor.
- Yeni CEO’larda artık uluslararası tecrübe de aranıyor.
- Birçok CEO, Starbucks’ta olduğu gibi, ayrıldığı şirkete yeniden geri dönmeye başladı.
CEO’ların öncelikleri
Strategy and Business, CEO’ların işe başlarken öncelikli görevlerini şöyle tanımlıyor:
1) Yeni iş modellerini açıklarlar. Karar verme ve veri akışı süreçlerini düzenlerler.
2) Önceliklerini tespit ederler. Genellikle 3 yıllık bir plan açıklarlar.
3) İlk 60 gün içinde çalışma arkadaşlarını belirlerler.
4) İş sınırlarını belirlerler; hangi işleri delege edeceklerini açıklarlar.
5) Piyasa ve müşterilerle yakın ilişki kurarlar.
6) Şirket içi ilişkileri geliştirir; şirkette olan biten her şeyden haberdar olurlar.
7) Yönetim kurulu üyeleriyle iyi ilişki kurar ve onları, “bayi toplantıları” gibi birçok etkinliğe davet ederler.
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024