15 yıldan beri, İstanbul Belediye Başkanı, pratikte Tayyip Bey. Parti adı ve başkan adı değişmiş olsa da İstanbul, 15 yıldır Tayyip Bey tarafından yönetiliyor. Zaten bu nedenle, İstanbul Belediyesi seçim söylemlerini doğrudan Tayyip Bey yönlendiriyor. Ancak, hâlâ, 15 yıl önce devraldıkları belediye yönetimini kötülemekle meşguller. Hâlâ, 15 yıl önce, grev nedeniyle kısa bir süre birikmiş olan çöp yığınlarından bahsediliyor.
İstanbul Belediyesi 15 yılda birçok iyi iş yaptı. Metro, 7 tepe 7 tünel, su sistemi, yeni kavşaklar, yollar bunlardan bazıları. Ama, koskoca 15 yıl geçti. Yine de Bedrettin Dalan zamanında 4 yılda yapılan kadar iş yapılamadı. O yıllarda, Ankara’dan İstanbul’a geldiğimizde, Avrupa’ya gelmiş gibi olurduk.
Yapılanların en eksik yanı, yapılanların tam olarak bitirilmeden hizmete sokulmaya çalışılması. Zaten, aylar sonra da tam anlamıyla bitirilemiyor.
Kaldırımlar, daha açılmadan yürünemez hale geliyor. Yapılanlar daha ilk günden eskimiş gibi. Yol çizgileri ve yol işaretleri yanlış veya hiç yok. İşte, ben bu nedenle, “şehircilik görgüsü”nün eksikliğinden bahsediyorum.
En azından bu nedenle, İstanbul Belediyesi’ne yeni bir kan gerekiyor. Parti farkı gözetmiyorum; AKP seçilirse, o da sisteme yeni bir kan vermeli. Sonuçta, bu gelir ve borç imkânıyla, kim gelirse gelsin, aynı yatırımlar yapılır veya yatırımlara devam edilir.
Metrobüs konusunda cevap geldi
Geçen hafta yazdığım “Bir Zihni Sinir Procesi: Metrobüs” yazıma, Büyükşehir Belediyesi’nden cevap geldi. Özetle, fakat manayı saptırmadan, diyorlar ki:
- D-100 karayolu 3 şerit olarak devam etmektedir. Üstelik, yan yollar açılarak transit trafik rahatlatılmıştır. Bu yolda ortalama hızın artması sağlanmıştır.
- D-100 üzerinde her istikamette birer şeritten fazla yol işgal eden minibüs ve otobüsler kaldırılmıştır. Ayrıca, metrobüsle, bir anda 60.000 civarında yolcu taşınacağı hesaplanmıştır.
Bu sayıyla da 2 şerit yol daha tasarruf edilmektedir. Sonuçta, yoldan 2 şerit alınmış, 3-4 şerit verilmiş olmaktadır. Öte yandan, metrobüs hattının 1 şeridi, taşıma kapasitesi bakımından, 7 şeritli bir otoyola eşittir.
- Metrobüs yoluna ambulansın girmesi, güvenlik ve kapasite problemlerine yol açacaktır. Zaten, metro veya hafif raylı sistem yapılmış olsa, oralara da ambulanslar giremeyecekti.
- Metrobüsün toplam maliyeti kilometre başına 7.5 milyon dolar iken, metronunki 50 milyon dolardır. Avcılar-Söğütlüçeşme güzergâhı 40 kilometredir. Metro, 6 kat daha maliyetlidir. Bu güzergâha metro yapıldığında, metrobüs kaldırılacaktır.
Bu güzergâhta halen saatte 40.000 yolcu talebi bulunmaktadır. Metrobüs, acil talebe, hızlı çözüm olmuştur.
- Metrobüs projesinde herhangi bir eksiklik yoktur. Yolcuların kullanma alışkanlığının oluşması için de zamana ihtiyaç vardır.
Bu konuda, onlarca ileti aldım. İletilerin bir bölümüne sonraki yazımda yer vereceğim.
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024