Muhittin Akbel

Muhittin Akbel

muhittin.akbel@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Araba kullanmayı daha çocukken öğrenmiş olabilirsiniz.
Ancak ehliyet alabilmek için 18 yaşını beklemek zorundasınız.
Fakat ehliyeti iade etmek için bir sınır yok.
Hal böyle olunca, elden ayaktan düşünceye kadar, hatta el ayak tutmadığı, gözlerin feri gittiği, refleksler azaldığı halde, direksiyona sımsıkı yapışıyoruz nedense...
Ehliyetin alt yaş sınırı varsa, iade etme zamanı da olmalı.
İcabında 90 yaşında da araç kullanılabilir.
Çünkü günümüzde sağlıklı yaş ortalaması eskiye göre bir hayli yükseldi.
Fakat kabul etsek de etmesek de nüfus kağıdımız eskidikçe reflekslerimiz zayıflıyor.
Gözümüzün görme yeteneği azalıyor.
Kulaklarımız az işitmeye başlıyor.

Geçenlerde 86 yaşında bir büyüğümüz, düz yolda giderken bir anda yol kenarındaki markete girdi otomobiliyle...
Ya otobüs durağına, dolmuş durağına dalsaydı?
Kaldırımda yürüyenleri ezip can alsaydı?
Haklısınız, gençler daha çok kaza yapıyor.
Trafik kazalarının tek suçlusu, yaşlılar değil elbette.
Genç sürücüler, sütten çıkmış ak kaşık değil.
Fakat direksiyon çevirecek mecali kalmamış büyüklerimizin hem kendi canlarını, hem de başkalarının hayatlarını tehlikeye attığını kabul edelim.
Yaşlılıktan kaynaklanan fiziksel sorunlar başladıysa, direksiyon başında işimiz zorlaşmışsa, araba kullanmakta ısrar etmemek lazım.

Mesela...
Reflekslerimiz 70’inde iflas ettiyse, 70’inde...
Gözlerimizin ışığı 80’de tükendiyse, 80’inde...
Romatizmalar, siyatikler azmış, ayaklar tutmaz olmuşsa, 60’ında...
Hatta 50’sinde...
Direksiyona veda etmeliyiz aslında.
Canımızı, başkalarının hayatlarını tehlikeye sokmadan...
Hiçbir yasal yaptırıma gerek kalmadan...

Her şeye rağmen yine de bu konuda yasal bir şeyler yapılmalı.
Nasıl ki arabalar, trafiğe çıkmaya uygun mu değil mi, diye iki yılda bir vizeye giriyor.
Bu, yasal bir zorunluluk...
Sürücüler de belli bir yaştan sonra, ciddi sağlık kontrolünden geçmeli.
Hekimler, sürücünün trafiğe çıkması sakıncalı mı değil mi, karar vermeli.

İtalya, bu konuyu iki yıldır tartışıyor.
İtalyan Parlamentosu Ulaşım Komisyonu Başkanı Mario Valducci’nin önerisi şu:
“50 yaşına kadar tüm sürücüler, 10 yılda bir; 50-70 yaş arası 5 yılda bir; 70 sonrası üç yılda bir sürücünün sağlık kontrolünden geçsin. Trafiğe çıkması uygun görülmeyen sürücülerin ehliyetleri geri alınsın.”
Pekala Valducci’nin öngördüğü periyotlarda sağlık kontrolleri, bizde de yapılabilir.

CHP İzmir Milletvekili Mehmet Ali Susam’a, TBMM’de bu konuda bir çalışma olup olmadığını sordum.
“Yok” dedi.
Susam, sağlık kontrollerinin yanı sıra tüm sürücülerin, belli aralıklarla eğitimden geçmeleri gerektiğini de savundu.
Ayrıca, insanları bürokrasiye boğmadan, sudan sebeplerle ehliyetini alma düşüncesi içerisinde olmadan, ehliyet sahipleriyle ilgili eğitim çalışması ve sağlık kontrolllerinin yapılabileceği kanısında.
Testi kırılmadan önlem almak lazım.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın, bu konuyla ilgileneceğini umuyorum.
Eski köye yeni adet getirmek gibi olacak ama galiba bizim ülkemizde böyle bir operasyona fazlasıyla gerek var.