Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, içinde Üçüncü Boğaz Köprüsü’nün de bulunduğu 400 küsur kilometrelik yol projesi ihalesinin ertelendiğini açıkladı.
Anadolu Ajansı’na konuşan Turhan, ertelemenin şartname satın alan 16 şirketin isteği üzerine yapıldığını söyledi.
Neden şartname satın alan şirketler böyle bir talepte bulundu? Turhan bu konuda bir şey söylemedi.
Onu da ben söyleyeyim.
Çünkü emrindeki Genel Müdürlüğü’nün hazırladığı şartnameye göre şirketlerin teklif vermesi imkânsızdı. Şartnamede eksikler, doğru mu, değil mi kontrol edilmesi gereken rakamlar vardı. Yani şartname dandikti.
Proje milyarlarca dolara mal olacak. Bunun için yabancı bankalardan finansman bulmak gerekecek.
Yabancı bankaların bu finansmanı sağlamaları için ileri sürdüğü koşullar var. İnşaatın ne kadar zamanda gerçekleştirileceğine, ne kadar gelir getireceğine dair sağlam bilgiler görmek isterler.
Her ne kadar hükümetin böyle bir şartı yoksa da, bankalar çevreye kötü etki yapmayacağına dair araştırma, yani ÇED raporu isterler ve bu işin birinci sınıf bir şirket tarafından yapılmasında ısrar ederler.
Bu işler de şıp diye olmaz. Zaman alır.
Ama hükümetin acelesi var. Onun için Meclis’ten bir yasa geçirerek Devlet Planlama Teşkilatı’nı (DPT) ve Yüksek Planlama Kurulu’nu (YPK) devre dışı bıraktı.

Ayrıntılı hesaplar
YPK Başbakan’ın başkanlığında, Başbakan’ın belirlediği bakanlar ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı’ndan meydana gelir. Normal koşullarda, önemli projeler YPK’dan geçer, sonra Bakanlar Kurulu’na sunulur. Bundan önce de Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) tarafından incelenir.
Ancak DPT projeye rezerve koymuş, güzergâha itiraz etmiş, Karayolları’nın yaptığı trafik hesaplarını doğru bulmamıştı. Daha ayrıntılı ve doğru hesap yapmasını istemişti
DTP, YPK ve Bakanlar Kurulu bir çırpıda devre dışı bırakıldı. Çünkü proje ekonomik değil siyasidir. Üçüncü köprüyü ve çevre yollarını İstanbul’un kuzeyine yerleştirmenin amacı Başbakan’ın ‘çılgın’ projesine altyapı oluşturmaktır.
İhale doğrudan Karayolları’na ve onun patronu olan Ulaştırma Bakanlığı’na bırakıldı ki acele tarafından ilk kazma vurulabilsin.
Hükümetin elinde sağlam bir Meclis çoğunluğu, karşısında zayıf bir ana muhalefet var. Er veya geç istediğini yapacak.
Ama, Milattan Önce 106 - 43 yıllarında yaşayan Romalı politikacı, yazar ve ateşli demokrasi savunucusu Cicero’nun da belirttiği gibi, yasaların üzerinde de yasalar var:
“Doğru ve yanlış uzlaştırılamaz ve hiçbir yasa doğruyu yanlış, yanlışı doğru yapamaz.”